W Programie wskazano połączenia Warszawa - Poznań i Warszawa - Wrocław
(ze wspólnym przebiegiem na odcinku Warszawa - Łódź, a następnie w rejonie Kalisza lub
Sieradza, w zależności od wariantu, rozgałęzieniem trasy ku Poznaniowi i Wrocławiowi) -
tzw. linię „Y” jako odcinek stanowiący podstawę prac nad wdrożeniem rządowego
programu KDP. Proponowane połączenie KDP ma obejmować odcinki całkowicie nowej
linii kolejowej, której dokładny przebieg wyłoniony ma zostać w ramach kolejnych etapów
prac nad Programem (w tym Studium Wykonalności, obejmującym analizę wielokryterialną
wariantów lokalizacji linii) oraz jego realizacji. Zakłada się zarazem, że budowa kolei
dużych prędkości i modernizacji linii istniejących będą działaniami wzajemnie się
uzupełniającymi, a nie konkurencyjnymi.
Zgodnie z deklaracją złożoną przez Premiera Rządu p. Donalda Tuska w exposé
zadania Programu powinny być tak zaplanowane i wykonywane, aby najdalej w 2011 roku
rozpoczęła się realizacja projektu na pierwszym odcinku linii dużych prędkości. Ze
względu na wieloletni okres upływający od podjęcia decyzji do uruchomienia pociągów na
nowo budowanych trasach (8–12 lat), zasadne jest przystąpienie do realizacji Programu
już w 2008 roku i sprawne jej prowadzenie.
Przyjęto następujące cele strategiczne KDP do roku 2020, spójne z jej misją i wizją:
● Sprawne wdrożenie i realizacja Programu KDP;
● Umocnienie udziału transportu kolejowego w przewozach pasażerskich
w Polsce umocnienie udziału transportu kolejowego w przewozach pasażerskich w Polsce
(z wartości 11,8% udziału transportu kolejowego w pracy przewozowej w Polsce do
13,2 % w roku 2020);;
● Skrócenie o połowę czasu przejazdu pomiędzy największymi miastami
w Polsce;
● Budowa wizerunku polskiej kolei jako nowoczesnego środka transportu;
● Uzyskanie bezkonkurencyjnego poziomu bezpieczeństwa w transporcie KDP;
● Ograniczenie oddziaływania transportu na środowisko, w tym wpływ KDP na
redukcję emisji CO2 w transporcie pasażerskim.
Zgodnie z definicją linii dużych prędkości sieć KDP w Polsce obejmie docelowo nie
tylko linię nowo budowaną (Warszawa – Łódź – Poznań/ Wrocław), ale także linie,
przewidziane do modernizacji, w tym w szczególności:
● Centralną Magistralę Kolejową na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie
(prędkość maksymalna 250 km/h, w dalszym etapie 300 km/h) – do 2015 r. (projekt
znajduje się obecnie na liście rezerwowej POIiŚ),
● Odgałęzienie od CMK (Psary – Kraków) – do 2012 r. (prędkość maksymalna
200 km/h),
● linię Warszawa - Gdynia – do 2013 r. (prędkość maksymalna 200 km/h),
● linię Poznań - Szczecin - do 2014 r. (prędkość maksymalna 200 km/h),
● linię Warszawa – Białystok – do 2014 r. (prędkość maksymalna 200 km/h).
Istotny jest sposób przeprowadzenia inwestycji, a w szczególności etapowanie
budowy KDP, które powinno zostać racjonalnie powiązane z etapami modernizacji
istniejącej linii konwencjonalnej Warszawa - Łódź. Te dwa projekty nie są konkurencyjne,
ale wzajemnie się uzupełniają.
Dlatego konieczna jest równowaga i synchronizacja terytorialna pomiędzy nakładami
na wdrażanie KDP a nakładami na modernizację kolei tradycyjnej.
Szacowane nakłady (prace przygotowawcze i inwestycyjne na infrastrukturę)
wyniosą około 22 mld zł, i będą ponoszone w okresie od 2008 do 2020 roku, natomiast na
zakup taboru będzie trzeba przeznaczyć kwotę rzędu 3,2 mld zł.
Do oszacowania wielkości popytu wykorzystano dotychczasowe prognozy
wynikające z „Wstępnego studium wykonalności budowy linii dużych prędkości
Wrocław/Poznań – Łódź – Warszawa” z 2005 roku oraz z „Master Planu dla transportu
kolejowego w Polsce do 2030 roku”, przy czym obie powyższe prognozy nie uwzględniają
elastyczności popytu, który jest w dużym stopniu uzależniony nie tylko od czasu
przejazdu, ale także od ceny biletu.
Przy optymistycznych założeniach co do cen prac projektowych i robót budowlanych
oraz kosztów eksploatacji i utrzymania, a także założeniu średnich cen biletów, na
aktualnym poziomie analizy można zakładać zerowy wynik projektu przy przyjęciu
prognozy projektu w perspektywie do roku 2041 (tzn że projekt nie wygeneruje ani straty
ani zysku).
Harmonogram realizacji Programu KDP przewiduje uruchomienie przewozów
pasażerskich KDP w latach 2019 – 2020, co jest spójne z rozwiązaniami przyjętymi
w Projekcie Masterplanu rozwoju kolei w Polsce do roku 2030. Realizacja tak ambitnego
scenariusza wymaga zachowania następujących ram wykonania Programu KDP:
● Prace przygotowawcze rozpoczną się jeszcze w II półroczu 2008 roku;
● Prace budowlane zostaną zrealizowane w latach 2014 – 2019;
● W latach 2018 – 2020 przeprowadzone zostaną testy i próby powykonawcze;
Należy założyć, że optymalne etapowanie budowy i uruchamiania linii,
zsynchronizowane z przedsięwzięciami na innych liniach kolejowych, pozwoli osiągać
widoczne dla pasażera i podatnika rezultaty w krótszym horyzoncie czasowym.
Fragmenty syntezy programu budowy kolei dużych prędkości "Y" MI, http://www.mi.gov.pl/files/0/1788236/SyntezaProgramuBudowyKDP.pdf
oraz Prognozy oddziaływania na środowisko w/w, http://www.mi.gov.pl/files/0/1788236/StreszczeniePrognozyOdziaywanianarodowiskoProgramuBudowyKDP.pdf
Informacje o konsultacjach społecznych oraz źródła pełnych tekstów w/w programu i prognozy: http://www.mi.gov.pl/2-482be1a920074-1788236.htm
Życzę miłej dyskusji i do napisania za jakieś półtora tygodnia