gazeta.pl, 2009-10-30 pisze: Lotnisko czeka na terminal nr 3
Firma Warbud wygrała przetarg na budowę terminalu nr 3 na łódzkim lotnisku. Jeśli w ciągu dwóch tygodni nikt nie oprotestuje decyzji, można będzie zaczynać budowę.
Terminal nr 3 ma być terminalem docelowym. Ten, który obecnie obsługuje pasażerów, został wybudowany równo cztery lata temu, kiedy łódzkie lotnisko zaczęło przyjmować samoloty rejsowe. Od początku wiadomo było, że to obiekt tymczasowy.
Budowa terminalu nr 3 miała rozpocząć się wiosną tego roku, a zakończyć pod koniec 2010 roku. W trzykondygnacyjnym budynku jednocześnie będzie można odprawiać pasażerów czterech boeingów 737. W terminalu mają być pomieszczenia centralnej sortowni bagażu, hale odpraw, pomieszczenia techniczne, garaż dla służb lotniska, biura z zapleczem oraz centrum monitoringu.
Bez tej inwestycji łódzkie lotnisko może tylko pomarzyć o nowych ważnych połączeniach. Przewoźnik flagowy musi mieć wyższy standard obsługi niż przewoźnicy niskokosztowi. Szybkie wybudowanie terminalu zalecała zresztą Lufthansa Consulting, która na zlecenie miasta przygotowała strategię dla łódzkiego lotniska.
Budowa nie zaczęła się - jak planowano - wiosną tego roku. Od tej pory trwały procedury przetargowe. Kilka razy próbowano wyłonić wykonawcę, ale każde rozstrzygnięcie było oprotestowywane. Kiedy wygrywał Warbud, protestowała przegrana firma PORR. Kiedy wygrywał PORR, protestował Warbud. - Dwa protesty Warbudu prezes Urzędu Zamówień Publicznych odrzucił. W związku z tym PORR skierował sprawę do sądu, zaskarżając decyzję Komisji Odwoławczej, po czym prezes Urzędu Zamówień Publicznych skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Krajową Izbę Odwoławczą. Ta zadecydowała, że należy jeszcze raz zwrócić się do PORR z prośbą o uzupełnienie wniosku - wylicza perypetie budowy terminalu prezes Leszek Krawczyk, który odpowiada za inwestycje na lotnisku. I tak minął sezon budowlany.
Wreszcie w czwartek po raz kolejny rozstrzygnięto przetarg. Tym razem wygrał Warbud. Jeśli w ciągu dwóch tygodni nie wpłynie protest od firmy PORR, będzie można rozpocząć budowę. Wówczas po 18 miesiącach, w połowie 2011 roku, obiekt będzie gotowy.
Terminal będzie kosztował 187 mln zł. Z tego 77 mln zł dofinansuje Unia Europejska. Na szczęście przez przeciągające się procedury pieniądze z UE nie przepadną.
Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź
http://miasta.gazeta.pl/lodz/1,35136,7206959,Lotnisko_czeka_na_terminal_nr_3.html
Oby tym razem już się udało. Choć przydałoby się wpierw wykorzystać w pełni możliwości obecnego terminalu.
pasażer.com, 2009-10-31 pisze: Nie polecimy do Shannon?
Tanie linie lotnicze Ryanair zapowiedziały duże redukcje w swojej irlandzkiej bazie w Shannon - informuje nasz czytelnik Artur Paras, przez platformę "Daj znać". Przewożnik ogłosił, iż od kwietnia 2010 zredukuje o 75% ilość połączeń wykonywanych z tego lotniska. Od sezonu Lato 2010 linie ograniczą ilość samolotów bazujących w tym porcie z 4 do 1. To według Ryanair spowoduje spadek ruchu o 1,5 miliona pasażerów.
Konflikt pomiędzy linią a lotniskiem dotyczył oczywiście kwestii finansowych. Martin Moroney, dyrektor lotniska w Shannon twierdzi, że niemożliwe było spełnienie "bezpodstawnych żądań" Ryanair'a.
Drastyczne ograniczenie liczby samolotów w Shannon niesie ze sobą zagrożenie likwidacji rejsów do Polski. Irlandzki przewoźnik obsługuje połączenia z irlandzkiego miasta do Łodzi, Wrocławia i Krakowa. Na każdej z tych tras przewoźnik wykonuje dwa loty tygodniowo.
Paweł Cybulak
Źródło: www.pasazer.com
http://www.pasazer.com/in-4356-nie,polecimy,do,shannon.php
Czyli zapemne niedługo cięcia i u nas
Pozdrawiam Michał