Genialny artykuł

Rozmowy na temat kolei w regionie łódzkim i w Polsce oraz o komunikacji lotniczej.
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Genialny artykuł

Post autor: Tomasz.bu »

Sprawa dotyczy Wielkopolski, ale artykuł jest takim majstersztykiem najeżonym bełkotem, błędami, absurdami i klasycznym PKPowskim cyrkiem, że pozwolę sobie założyć osobny wątek. Tekst jest tego wart, z resztą - przeczytajcie sami.

miasta.gazeta.pl/poznan/1,36001,5811411 ... bciej.html

Pociągi pojadą szybciej
Magda Jakubowska
2008-10-14, ostatnia aktualizacja 2008-10-14 19:33

Remont trwał dwa lata. 75 proc. kosztów związanych z modernizacją torowisk
pokryła Unia. Teraz z Poznania w kierunku wschodnich granic województwa
pojedziemy szybciej.
- Tym razem zebraliśmy się nie po to, żeby tłumaczyć się z opóźnień, ale
pochwalić tym, co dobrego udało nam się zrobić - powiedział na wtorkowej
konferencji prasowej Grzegorz Siewiera, zastępca dyrektora PKP. Wygląda na
to, że w najbliższym czasie poprawi się komfort przejazdów na niektórych
wielkopolskich trasach kolejowych.

Wszystkie prace zrealizowano w ramach projektu unijnego "Poprawa struktury
kolejowej w Polsce", który swoim zasięgiem objął dziesięć województw. Jak
podkreśla Siewiera, celem była renowacja wybranych ciągów kolejowych,
poprawa prędkości przejazdów i likwidacja kłopotliwych "wąskich gardeł",
które są solą w oku spieszących się pasażerów.


Według szacunków kolei, całkowita wartość projektu to ponad 175 tys. euro, z
czego 75 proc. pokrywa Unia, a 25 proc. finansuje budżet państwa. W
Wielkopolsce prace zakończyły się we wrześniu. Pochłonęły prawie 34 tys.
euro, co stawia nas na trzecim miejscu w rankingu województw, które z
unijnej puli otrzymały najwięcej.

Modernizacja tras kolejowych trwała dwa lata i koncentrowała się wzdłuż
dwóch linii - "trójki" na odcinku od Swarzędza do Konina i linii 353 od
Pobiedzisk do granic województwa. Od 2006 r. udało się naprawić 87 tys. km
nawierzchni kolejowej i wymienić 9 tys. km szyn. Pierwszą z tych linii PKP
zmodernizowało, wyposażając w nową nawierzchnię. Znacznie więcej działo się
na linii 353. Tam oprócz wymiany starej nawierzchni, odcinek Pobiedziska -
Gniezno, pojawiły się nowe szyny.

MPK chwali się, że te zmiany spowodują likwidację części dotychczasowych
ograniczeń prędkości i wpłyną na większą punktualność pociągów.

Co to dokładnie znaczy dla pasażerów? Dyrektor Siewiera wylicza: - Najwięcej
powodów do radości mają podróżni przemierzający trasę Pobiedziska - Gniezno,
ich pociąg pojedzie prawie dziewięć minut szybciej. Natomiast jadąc z
Gniezna do Trzemeszna zyskamy ponad siedem minut. Na linii 003 prognozy
wyglądają jeszcze lepiej. Ze Swarzędza do Konina pojedziemy 10 min szybciej,
a z powrotem zaoszczędzimy pięć minut.

Te obietnice nie wystarczyły Annie Tomickiej, burmistrz Swarzędza. -
Przecież część mieszkańców mojego miasta nie dostrzeże zmian. To bardzo
dobrze, że udało się w końcu wyremontować torowiska, ale nadal straszą nas
zaniedbane perony. Czy w tej kwestii przewidujecie jakieś zmiany? - pytała
zarząd regionalnego PKP pani burmistrz. Siewiera natychmiast ripostował: -
Zadaniem projektu, który udało się nam ukończyć, nie była naprawa peronów,
torów na ich długości i wiat kolejowych. Oczywiście myślimy o tym jako
naturalnej kontynuacji rozpoczętych modernizacji, ale nie zrobimy
wszystkiego naraz.

Co z Poznaniem? Planując prace na lata 2009 i 2010, Siewiera obiecuje zająć
się stacjami na Dworcu Głównym. - Na peronie trzecim wydłużymy wiaty i
zmodernizujemy nawierzchnię. Peronami 1a i 2a zajmiemy się jeszcze w tym
roku. Na ten cel są i pieniądze, i wykonawcy. Stację czwartą mamy zamiar
zmodernizować jesienią przyszłego roku, a peron siódmy otworzymy dla Pestki.
Problemem może być stacja szósta, ale ją przebudujemy w ramach modernizacji
linii Poznań - Szczecin - przekonywał dyrektor. I dodał: - Przecież celem
całej braci kolejarskiej jest zapewnienie i pasażerom, i sobie jak
najlepszych warunków przejazdu. Chęci są dobre, ale nie zawsze starcza
środków i czasu.

Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań
ODPOWIEDZ