Ściągnijmy Wizz Air do łodzi.

Rozmowy na temat kolei w regionie łódzkim i w Polsce oraz o komunikacji lotniczej.
swistaqos
Stały bywalec
Posty: 297
Rejestracja: czw 15:03, 09 lut 2006
Lokalizacja: Łódź :)

Ściągnijmy Wizz Air do łodzi.

Post autor: swistaqos »

rp.pl 08-12-2008 pisze:Protest przeciwko likwidacji lotniska Etiuda

W proteście przeciw likwidacji terminalu Etiuda na warszawskim Okęciu, firma Wizz Air wystosowała petycję do ministra infrastruktury. Terminal, z którego korzystają tanie linie lotnicze ma być zlikwidowany 1 kwietnia 2009 r.

W petycji węgierski przewoźnik prosi ministra o rewizję decyzji, zarządzającego terminalem Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze"

Według Wizz Air, zamknięcie terminalu "może skutkować likwidacją nisko-kosztowych połączeń z Warszawy.

Już w ubiegłym tygodniu firma Wizz Air informowała, iż jest "zbulwersowana faktem, że PPL zamknie terminal Etiuda i tym samym od 1 kwietnia 2009 r. podwoi opłaty narzucone na linie lotnicze operujące z tego terminalu".

Prezes Wizz Air József Váradi wyraził nadzieję w poniedziałkowym komunikacie do prasy, że uda mu się osobiście spotkać z ministrem infrastruktury Cezarym Grabarczykiem, "aby mu dokładnie przedstawić, jakie konsekwencje może przynieść decyzja PPL".

-Jestem przekonany, że argumenty firm związanych z turystyką, których działalność ma ogromne znaczenie dla gospodarki regionalnej, zostaną wysłuchane - poinformował Váradi.

Zgodnie z planami Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL), od 1 kwietnia 2009 r. ruch pasażerski zostanie przeniesiony do terminalu 1 i 2. W związku z tym pasażerowie zapłacą o 30 zł więcej za bilet lotniczy.

Terminal Etiuda na warszawskim Okęciu obsługiwał od 2004 r. pasażerów tanich linii lotniczych. Pierwotnie miał on być rozwiązaniem tymczasowym, stworzonym do obsługi pasażerów do czasu zakończenia budowy terminalu 2. Od października ub.r. Etiuda obsługuje tylko odloty. Przyloty zostały przeniesione do terminalu 1 i terminalu 2. Z Etiudy odlatuje 6 tanich przewoźników, m.in.: Wizz Air, EasyJet i Norwegian. Ten ostatni z zadowoleniem przyjął decyzję PPL.

Jak wcześniej podawali przedstawiciele PPL, decyzja przedsiębiorstwa była spowodowana licznymi skargami pasażerów, dotyczącymi funkcjonowania Etiudy.

-W sytuacji, kiedy oddaliśmy do użytku terminal 2, stwierdziliśmy, że nie możemy utrzymywać już Etiudy - mówił wówczas dyrektor PPL Michał Marzec.

Źródło Rzeczpospolita
http://www.rp.pl/artykul/5,230971.html

Wiem, że powyższy artykuł nie dotyczy bezpośrednio łódzkiego lotniska ale uważam, że jest to bardzo duża szansa dla naszego portu na pozyskanie kolejnego przewoźnika. Szansy głównie upatrywałbym w liniach Wizz Air, które mogą być na tyle poważnie niezadowolone z podniesienia dodatkowych opłat lotniskowych, że będą skore do przeprowadzki do najbliższego portu lotniczego, dobrze skomunikowanego z warszawskim.

Opłaty lotniskowe mają wysoki udział w ostatecznych kosztach biletu, a od momentu wprowadzenia przez KE dyrektyw zobowiązujących przewoźników do podawania w ofertach i reklamach pełnych cen biletów włącznie z opłatami jest to ważny punkt porównawczy dla klientów. Zwłaszcza, że największy konkurent Wizz Air czyli Ryanair coraz częściej stosuje promocyjne ceny biletów wraz z brakiem opłat lotniskowych i podatków.

Gdyby Wizz Air zdecydował się przenieść swoją działalność z warszawy do łodzi, lublinek mógłby liczyć na przeniesienie bazy z siatką liczącą 16 połączeń. Namówienie Wizz Air do operowania z łódzkiego lotniska mogłoby mieć jeszcze jeden ważny aspekt, gdyż jest to jedyna linia low-costowa oferująca od 1 stycznia 2009 roku loty na Ukrainę za rozsądne pieniądze. Wizz Air dobrze przygotował się do wejścia na trudny ukraiński rynek tworząc 11 lipca 2008 roku oddział Wizz Air Ukraina. Początkowo z polski samoloty będą wylatywać z Katowic/Pyrzowic do Kijowa 3 razy w tygoniu (wt, czw, nd).

Może gdyby skusić Wizz Air do lotów z łodzi nareszcie spełniłoby się marzenie łódzkich oficjeli do stałego i taniego połączenia naszego miasta z Ukrainą. Wielokrotnie przy każdej próbie utworzenia nowych połączeń pomiędzy łodzią a Ukrainą podkreślane było, że możliwość lotów na takiej trasie jest niezwykle ważne dla przedstawicieli biznesu włókienniczego skupionego wokół miasta. Gdyby operatorem był Wizz Air byłaby pewność, że loty się odbędą, a linia nie zrazi się i nie wycofa po krótkim okresie wprowadzania i utrwalania w świadomości potencjalnych pasażerów informacji o jej istnieniu. Można być też pewnym, że połączenia będą należycie promowane poprzez wewnętrzne biuletyny i informatory linii lotniczej.

Nie liczyłbym jednak na możliwość przeniesienie do łodzi takich operatorów jak wspomniane w artykule EasyJet i Norwegian. Wydaje mi się, iż tym firmą bardziej zależy na utrzymaniu lotów ze stolicy niż na najniższych cenach.

Pozdrawiam Michał
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez swistaqos, łącznie zmieniany 1 raz.
Grzesiek
Sympatyk forum
Posty: 661
Rejestracja: ndz 19:39, 29 cze 2008
Lokalizacja: Zduńska Wola

Post autor: Grzesiek »

Nie znam się co prawda na lotnictwie ale jedno jest pewne,konkurencja napewno nie zaszkodzi,poza tym w przypadku gdyby RyanAir z jakiegoś powodu wycofał się z Łodzi nie oznaczałoby to odcięcia regionu od regularnych lotów co w sytuacji gdzie operuje tylko jeden przewoźnik jest niestety możliwe.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Post autor: prof_klos »

A powiedzcie mi, czy obecnie ruch z Łodzi jest duży? Są potoki w tych lotach?
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

W lotnictwie nie ma potoków, jest load factor Obrazek
Jeśli chodzi o Ryanaira to jest dość wysoki. Raczej nie dokładają Obrazek
Trochę gorzej z maleństwami z JetAir.
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

Jest mowa o wzroście ceny biletu o 30zł - to mniej więcej tyle ile kosztuje bilet kolejowy do Warszawy. Oczywiście nie każdy przylatujący zainteresowany jest właśnie stolicą. Pytanie więc, czy faktycznie pasażerom bardziej się opłaca się lądować w Łodzi czy na Okęciu na normalnym terminalu.
swistaqos
Stały bywalec
Posty: 297
Rejestracja: czw 15:03, 09 lut 2006
Lokalizacja: Łódź :)

Post autor: swistaqos »

newsletter Wizz Air pisze:Zachowajmy niskie opłaty!

Nie dopuśćmy do wycofania tanich linii lotniczych z Warszawy!


Nie pozwólmy PPL wymazać Warszawy z mapy nisko-kosztowych połączeń.

Wizz Air postrzega plany PPL jako koniec nisko-kosztowych lotów z Warszawy.

Miliony Polaków, którzy obecnie mogą podróżować i doświadczają korzyści finansowych w postaci niskich opłat oferowanych przez takie linie jak Wizz Air ucierpią na skutek podwyżki opłat. Oznacza to również, że setki ludzi straci pracę.

Nie pozwólmy rządowi pozbawić nas nisko-kosztowych podróży!
Nie pozwólmy na chronienie wysokich opłat stosowanych przez LOT!
Nie pozwólmy liniom LOT i Polskim Portom Lotniczym na marnowanie naszych pieniędzy na rozwój bezużytecznego terminalu i nieudane próby utrzymania linii lotniczej!

Dołącz do nas i wspólnie utrzymajmy nisko-kosztowe loty z Warszawy!

Podpisz się pod petycją:

My niżej podpisani zwracamy do Przedsiębiorstwa Polskie Porty Lotnicze oraz do Polskiego Rządu o rewizję planów warszawskiego lotniska z perspektywy interesu obywateli Polski i polskiego lotnictwa cywilnego.

Jeśli się zgadzasz, wyślij wiadomość ze swoim imieniem i nazwiskiem na adres: [url=mailto:Warsaw.petition@wizzair.com]Warsaw.petition@wizzair.com[/url].

Dziękujemy za wsparcie. Gwarantujemy, że Państwa głos zostanie wysłuchany.

Wizz Team
zwolennicy taniego latania

Wiadomość otrzymałem za pośrednictwem newslettera Wizz Air. Jak widać przewoźnik nie poddaje się, a wręcz intensyfikuje swoje protesty przeciwko wzrostowi opłat lotniskowych związanych pośrednio z likwidacją terminala Etiuda i przenisieniem wszystkich operacji na terminale T1 i T2.

Kolorowy fragmęt może również oznaczać o realnych planach wycofania się Wizz Air w całości z operowania na warszawskim lotnisku i tym samym likwidacji bazy.

Z uwagi, że przewoźnik musi jakoś zagospodarować stacjonujące tam samoloty oraz potrzebuje lotniska w środkowej polsce (kraju o największym potencjale rozwoju ruchu lotniczego w regionie) wybór łodzi mógłby się wydawać się całkiem sensowny.


Pozdrawiam Michał
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez swistaqos, łącznie zmieniany 1 raz.
Chandler
Stały bywalec
Posty: 329
Rejestracja: sob 18:48, 13 sty 2007
Lokalizacja: Olechów

Post autor: Chandler »

Wszystko pięknie ładnie. Tylko, że...
Po 1. Kto i jak zarządza naszym lotniskiem wiemy, tak więc na skuteczny lobbying w sprawie przebazowania samolotów z WAW na LCJ raczej nie ma co liczyć. Poza tym Wizz ma raczej niezbyt pozytywne doświadczenia z zarządem łódzkiego portu.
Po 2. Nie mamy wystarczającej infrastruktury na to aby jakaś linia utworzyła u nas bazę i do kwietnia nic się w tej kwestii na pewno nie zmieni. Powstanie takowej wiązało by się z dużymi wydatkami, których Wizzair na pewno nie chciałby ponieść, a lotnisko też gotówki nie wyczaruje.

Tak więc, o ile sam bardzo chciałbym aby Wizz pojawił się w Łodzi, to realnie szanse na to są niestety niewielkie. Moim zdaniem najbardziej prawdopodobny scenariusz jest taki, że albo skończy się tylko na głośnych okrzykach i wymachiwaniu szabelką i pozostaniu na Okęciu tyle że z droższymi biletami, albo na ograniczeniu lotów z WAW i rozdysponowaniem części samolotów pomiędzy pozostałe bazy w POZ, KTW i GDN.
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

Przegięcie. Próbują chwytów kojarzących mi się z "EI". No cóż, tani przewoźnik - tanie chwyty.

Swoją drogą ciekawe jaka jest wśród łodzian świadomość takiej szansy. Bo ile wiadomo, że media podniosą larum kiedy jakieś połączenie zniknie, o tyle przejście takiej okazji koło nosa może ujść dentyście na sucho.
swistaqos
Stały bywalec
Posty: 297
Rejestracja: czw 15:03, 09 lut 2006
Lokalizacja: Łódź :)

Post autor: swistaqos »

mojeprzeloty.pl pisze:Norwegian: Rozwój na Okęciu i atak na Wizz Air

Norweskie tanie linie lotnicze Norwegian nadal chce rozwijać będzie bazę na lotnisku Warszawa (Okęcie).

Norwegian jednocześnie atakuje węgierskie linie Wizz Air, w ostatnich dniach ciągle straszącego likwidacją połączeń z Warszawy w związku z planowanym na koniec marca zamknięciem terminalu dla tanich linii Etiuda.

Od sezonu letniego znacznie zwiększy częstotliwość rejsów na obecnie eksploatowanych trasach, a ponadto uruchomi trzy połączenia, do Aten, Splitu i Dubrownika,

"Wyrażamy zadowolenie z decyzji PPL o przeniesieniu obsługi wszystkich rejsów niskokosztowych do głównego terminala, w którym pasażerowie obsługiwani będą zgodnie ze standardami, jakie powinny obowiązywać w XXI wieku. Nie tylko gwarantujemy, że tanie latanie zostanie w Warszawie, ale też, że za sprawą Norwegian będzie się nadal szybko rozwijać. Już dwukrotnie zostaliśmy laureatem prestiżowej nagrody dla najbardziej dynamicznej linii lotniczej na Okęciu, co najlepiej świadczy o znaczeniu, jakie przywiązujemy do rozwoju warszawskiej bazy. Dzięki Norwegian będzie można latać tanio do coraz większej liczby portów w Europie. Od kwietnia przyszłego roku będzie też dużo wygodniej, gdyż wszystkie rejsy wykonywać będziemy z głównego terminalu lotniska Okęcie. Istotnie podniesiemy poziom obsługi lotniskowej pasażerów, którzy korzystać będą z takiego samego serwisu, jak klienci linii "tradycyjnych". Tym samym Norwegian uczyni kolejny duży krok na rzecz uatrakcyjnienia oferty dla pasażerów odlatujących z Warszawy." - powiedział Jarosław Święcki, dyrektor generalny Norwegian.

"Wieszczenie końca niskokosztowych lotów z Warszawy w efekcie zamknięcia Etiudy to zabieg czysto propagandowy. Nie ulega wątpliwości, że w obecnej bardzo trudnej sytuacji na europejskim rynku lotniczym przewoźnicy dysponujący zaledwie kilku czy kilkunastu samolotami stają przed olbrzymi wyzwaniami.Nieuchronnie nadchodzi czas konsolidacji, z której obronną ręką wyjdzie tylko kilku największych i najbardziej stabilnych finansowo przewoźników niskokosztowych. Moim zdaniem Wizz Air szuka pretekstu , by wycofać się z Okęcia" - powiedział Robert Rewiński, prezes firmy One Europe, która monitoruje europejski rynek lotniczy.

"Demagogiczna obrona Etiudy w imię rzekomych interesów pasażerów zakrawa na hipokryzję. Chodzi o zaskakujące i nieracjonalne opłaty i dopłaty, o których istnieniu i wysokości klient dowiaduje się dopiero w trakcie kupna biletu na stronie internetowej Wizz Air. Gdyby węgierskiej linii faktycznie zależało na oferowaniu niskich cen, to zrezygnowałaby np. z obciążania pasażerów za płatność kartą kredytową kwotą nawet 36 złotych za odcinek lotu, zupełnie nieadekwatną do faktycznych kosztów, wynoszących z reguły poniżej 2% wartości transakcji. Z punktu widzenia pasażera skompensowałoby to z nawiązką podwyżkę opłaty lotniskowej o 30 złotych po przeniesieniu rejsów na główny terminal lotniska Okęcie. Pan Jozsef Varadi, Prezes Wizz Aira, najprawdopodobniej dawno już nie był na Etiudzie, skoro tak żarliwie broni tego reliktu minionej epoki, przypisując mu na dodatek rolę bastionu taniego latania w Warszawie. Można by tylko przypomnieć, że nie takie bastiony burzono i świat się nie zawali." - dodaje szef One Europe.

Warto przypomnieć, że Norwegian oferuje połączenia z Warszawy do Oslo, Bergen, Stavanger, Sztokholmu, Paryża, Rzymu, Malagi, Alicante i Salzburga, a w sezonie letnim również do Aten, Splitu i Dubrownika.

Źródło mojeprzeloty.pl
http://www.mojeprzeloty.pl/nowosc.php?dzien=2008-12-11&org=norwegian

Swoją drogą siatka połączeń oferowanych przez Norwegiana naprawdę atrakcyjna.

Co do samych linii Norwegian, to korzystałem z nich dwukrotnie rok temu w okresie świąt na trasie Birmingham - Warszawa. Obłożenie lotów było duże w obu kierunkach (zapewne z powodu terminu przedświątecznego i po sylwestrowego), najprawdopodobniej w innych okresach ilość pasażerów nie była już tak wysoka, gdyż po około 1,5 rocznej działalności połączenie zostało skasowane. Jeśli chodzi o cenę to nie jest ona najtańsza na rynku, brak super promocji, ale jest niska i stosunkowo niezmienna w czasie. Olbrzymim atutem jest możliwość posiadania 2 bagaży odprawianych do luku, każdy o wadze do 20kg (łącznie 40kg przy śmieszna małym bagażu w Ryanair 15 kg) + oczywiście bagaż podręczny. Niestety bardzo zawiodła mnie obsługa na pokładzie, stewardesy były niezbyt miłe. Również maszyny (Boeing 737-36N), które operowały na ww. połączeniu nie zapewniały najlepszego komfortu (nieporównywalne z A320 operującymi w WizzAir - które jak dla mnie są najlepszymi samolotami we flotach przewoźników niskokosztowych z jakich miałem okazje korzystać).

Sam terminal Etiuda zapadł mi w pamięci bardzo negatywnie. Pomimo iż byłem na miejscu ponad 1,5 godziny przed planowanym odlotem to i tak z powodu kolejek do odprawy bagażow-biletowej musiałem omijać ją poza kolejnością aby zdążyć przed ostatnim wezwaniem i tracić niepotrzebnie nerwy. Koniec kolejki znajdowała się poza halą terminala, przez co wszyscy byli zmuszeni czekać na mrozie w otoczeniu padającego śniegu :x Również sama odprawa lekko pół śmieszna tzn. po odprawie bagażowej, torba nie jest zabierana przez podajnik taśmowy bezpośrednio spod stanowiska odprawy tylko samemu należy ją przenieść kilkanaście metrów w kierunku punktu kontrolnego i tam dopiero umieścić na taśmie. :!: Niebywałe kolejki tworzyły się również w punkcie kontroli z uwagi na umieszczenie tam tylko jednej bramki wykrywającej metal i jednego skanera bagażu podręcznego :( Po odstaniu swojego w każdym z punktów niestety nie dane mi było usiąść w poczekalni odlotów, gdyż była tam zbyt mała liczba siedzeń. Również nie mogłem ugasić pragnienia ani zaspokoić głodu, gdyż w hali znajdował się pusty automat z batonikami i herbatą. O braku jakiegokolwiek baru lub sklepu wolno cłowego nie wspomnę. Generalnie Etiuda była najgorszym portem z którego dane było mi wylatywać.


Obrazek


Źródło: mojeprzeloty.pl
http://www.mojeprzeloty.pl/nowosc.php?dzien=2008-11-28&org=warszawa_okecie


[Edit] Kolejki do odprawy bagażowej ustawiają się już przed terminalem Etiuda. Gdy jest słoneczna pogoda nie jest to tak bardzo uciążliwe, jednak podczas zimowych dni ... Podobne dantejskie sceny można zaobserwować wewnątrz, gdy wszyscy pasażerowie oczekują w małej poczekalni - z niewystarczającą ilością miejsc siedzących - na odlot (niedaj Boże żeby było opóźnienie).



Pozdrawiam Michał
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez swistaqos, łącznie zmieniany 2 razy.
swistaqos
Stały bywalec
Posty: 297
Rejestracja: czw 15:03, 09 lut 2006
Lokalizacja: Łódź :)

Post autor: swistaqos »

latajznami.pl pisze:Pierwsze tanie połączenie z Polski na Ukrainę zainaugurowane. W sobotę, 3 stycznia linia Wizz Air Ukraina rozpoczęła loty z Katowic do Kijowa. Debiut odbył się jednak z małym poślizgiem.


Pierwszy samolot z Kijowa przyleciał do Katowic z blisko 90-minutowym opóźnieniem. Zamiast o 19:30 wylądował w Pyrzowicach o 20:55. Na pokładzie było ponad stu pasażerów. Podobna liczba podróżnych odleciała z Katowic do stolicy Ukrainy.
W październiku podczas ogłaszania nowego połączenia dyrektor zarządu Wizz Air Ukraina, Natasa Kázmér mówiła, że uruchomienie tego połączenia jest początkiem silnego rozwoju Wizz Air Ukraina. Wizz Air Ukraina jest nisko-kosztowym przewoźnikiem na licencji Władz Cywilnego Lotnictwa Ukrainy. Linie lotnicze obsługują loty nowym samolotem Airbus A320 i są członkiem Wizz Air Group.

Połączenie Katowice - Kijów to pierwsze tanie loty z Polski na Wschód. Do tej pory oferta opierała się na rejsach wykonywanych przez LOT i Aerosvit z Warszawy. Katowice są drugim lotniskiem w Polsce, które ma bezpośrednie połączenie lotnicze z Ukrainą.

Z Katowic do Kijowa można latać trzy razy w tygodniu: we wtorki, czwartki i soboty. Bilety dostępne są w sprzedaży do 28 marca 2009 roku. Na razie nie wiadomo czy rejsy będą kontynuowane również w sezonie letnim.

Źródło: latajznami.pl
http://www.latajznami.pl/aktualnosci,2633,wizz_air_ruszlo_pierwsze_tanie_polaczenie_z_polski_na_ukraine.html
latajznami.pl pisze:Tanie linie lotnicze Wizz Air wprowadziły już do sprzedaży bilety na prawie wszystkie połączenie realizowane w sezonie letnim 2009 (czyli od 29 marca 2009 roku). Na razie nie wiadomo co będzie z lotami z Katowic do Bolonii oraz z Katowic do Kijowa. W obu przypadkach bilety można kupować na rejsy do 28 marca. Loty do Kijowa będą pierwszymi niskokosztowymi pomiędzy Polską a Ukrainą. Trasę będzie obsługiwała spółka należąca do Wizz Air - Wizz Air Ukraina.

Źródło: latajznami.pl
http://www.latajznami.pl/aktualnosci,2624,wizz_air_koniec_lotow_na_trasie_wroclaw_-_dortmund_i_co_sie_stanie_z_kijowem.html

Uważam iż z uwagi na potencjał na tym kierunku jaki posiada Łódź, władze lotniska powinny wznowić i zintensyfikować próbe ściągnięcia WizzAir do nas. Nie rozumiem braku zainteresowania tymi połączeniami ze strony władz lotniska, przecież ta destynacja jest oczkiem w głowie naszego wszechwładnego Kropy.

Pozyskanie przewoźnika na konkretną destynację głównie zależy od analiz potencjału oraz pomocy (ustępst) ze strony lotniska i miasta. W obu aspektach WizzAir z tym kierunkiem mógłby liczyć na dużo.


Pozdrawiam Michał
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez swistaqos, łącznie zmieniany 1 raz.
swistaqos
Stały bywalec
Posty: 297
Rejestracja: czw 15:03, 09 lut 2006
Lokalizacja: Łódź :)

Post autor: swistaqos »

W sobotę z Etiudy odleci ostatni samolot

Po trzydziestu latach koniec prowizorki na lotnisku. W sobotę po raz ostatni odleci samolot z terminalu Etiuda na warszawskim Okęciu.

- Kończymy z kiepskim standardem - zapowiada rzecznik polskich portów lotniczych, Jakub Mielczniczuk - Ten najniższy z możliwych komfort pasażerów wreszcie się skończy. Etiuda jest zbyt mała by obsługiwać tš liczbę pasażerów, którš obsługuje od pewnego czasu.



Po trzydziestu latach koniec prowizorki na lotnisku. W sobotę po raz ostatni odleci samolot z terminalu Etiuda na warszawskim Okęciu. Kończymy z kiepskim standardem - zapowiada rzecznik polskich portów lotniczych, Jakub Mielczniczuk - Ten najniższy z możliwych komfort pasażerów wreszcie się skończy. Etiuda jest zbyt mała by obsługiwać tš liczbę pasażerów, którš obsługuje od pewnego czasu.

Ten czas to 5 lat - tyle Etiuda służy tanim przewo?nikom do odprawy pasażerów, jednak jej poczštki to lata siedemdziesište. Budynek służył najpierw jako terminal, potem magazyn, a nawet sklep meblowy. Przewo?nicy z ulgš przyjęli wiadomo?ć o zamknięciu terminalu.

- Bywało, że podczas odprawy trzech lotów na raz kolejka była tak długa, że podróżni czekali na zewnštrz budynku - wspomina Kamil Wnuk, rzecznik prasowy Central Wings. Sami odlatujšcy też nie zachowujš terminalu w miłej pamięci.

- To nie sš najmilsze doznania - komentowała odlatujšca dzi? z Etiudy do Rzymu turystka - Zamknięcie Etiudy to dobra wiadomo?ć. Słyszałam, że będzie to kosztować 50 złotych więcej, ale tyle warto zapłacić za bilet, by mieć komfort odlotu.

Rzeczywi?cie będš zmiany w cenach, ale raczej nie tak wielkie. Tanie linie lotnicze będš odprawiać swoich pasażerów z terminalu pierwszego, na którym opłata pasażerska jest o 30 zł wyższa niż na Etiudzie, tak więc można spodziewać się podwyżek cen biletów.

Ostatni samolot odleci w sobotę z Etiudy o 18:15. Wcze?niej Etiudę będš żegnać jej pracownicy, którzy na tę okazję szykujš happening parodiujšcy odprawy w czasach PRL. Po zamknięciu budynek będzie służył jako magazyn dla budowy sšsiedniego pirsu południowego terminalu pierwszego. Za pół roku ma zostać rozebrany.


Źródło: TOK.FM
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,95190,6429889,W_sobote_z_Etiudy_odleci_ostatni_samolot.html

gazeta.pl pisze:Zamykają terminal Etiuda na lotnisku Okęcie


To już koniec prowizorycznego pawilonu na lotnisku Okęcie, w którym przez pięć ostatnich lat odprawiano pasażerów tanich linii. Od niedzieli przenoszą się do nowego terminalu

Niektórzy właśnie w Etiudzie po raz pierwszy zetknęli się z lataniem. W sumie od 2004 r. przewinęło się przez nią kilka milionów podróżnych. W okresie boomu na tanie linie niewielki terminal szybko stał się jednak pośmiewiskiem stolicy. W niewielkim budynku panował ogromny ścisk. Pasażerowie musieli czekać na odprawę w długich kolejkach na zewnątrz: czasem na mrozie, w deszczu lub palącym słońcu.

Władze Okęcia miały już dość skarg na fatalne warunki odprawy. - Komfort obsługi podróżnych był daleki od tego, który chcemy zaoferować wszystkim odlatującym z Warszawy - mówi Jakub Mielniczuk, rzecznik przedsiębiorstwa Porty Lotnicze. Po otwarciu terminalu 2 uznano, że może on zmieścić wszystkich odlatujących. Dlatego w niedzielę przeniesie się tam pięciu tanich przewoźników korzystających dotychczas z Etiudy.

W sobotę jako ostatni w terminalu odprawieni zostaną pasażerowie samolotu startującego o godz. 18.15 do Bergamo pod Mediolanem. O godz. 20 odbędzie się happening na pożegnanie terminalu przygotowany przez władze Okęcia. Kłódka na drzwiach zawiśnie godzinę później.

Etiuda najprawdopodobniej doczeka się rozbiórki. Na razie ma jednak służyć jako magazyn dla budowniczych ostatniej części nowego terminalu.

Sam budynek Etiudy powstał pod koniec lat 70. Do 1992 r. służył jak terminal do odprawy przylatujących do stolicy. Potem na pewien czas ulokowano tam także sklep meblowy.

Przeprowadzka tanich linii do głównego dworca na Okęciu oznacza, że ceny bilety mogą wzrosnąć średnio o 30 zł. O tyle wyższa jest bowiem opłata pasażerska, którą PPL pobiera od odlatujących z nowego terminalu. Linie lotnicze w praktyce mogły postąpić różnie. Większość z nich podwyższy ceny biletów dopiero za jakiś czas.

We wtorek w "Gazecie" letni rozkład lotów z Warszawy, który obowiązuje od tego weekendu. Poinformujemy o okazyjnych cenach biletów na weekend majowy i wakacje


Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
http://wyborcza.pl/1,94898,6436795,Zamykaja_terminal_Etiuda_na_lotnisku_Okecie.html

gazeta.pl pisze:"Dz": Kolejna tania linia ucieka z Okęcia

Tania linia lotnicza easyJet ogłosiła, że od lipca przestaje latać z Okęcia. Jako powód brytyjski przewoźnik podaje dwukrotny wzrost opłat lotniskowych na Okęciu po likwidacji terminalu tanich linii Etiuda. To nie koniec złych wiadomości - jak donosi "Dziennik" likwidacji połączeń z Warszawy nie wyklucza węgierski potentat WizzAir.

easyJet to kolejna po Ryanairze, który kilka miesięcy temu przestał latać z Warszawy, tania linia lotnicza uciekająca z Okęcia. Co prawda brytyjski przewoźnik obsługiwał tylko jedną trasę z Warszawy do Londynu-Luton, jednak w ciągu roku podróżowało nią aż 200 tys. pasażerów - donosi "Dziennik".

Według easyJet o wycofaniu się z Warszawy zdecydował dwukrotny wzrost opłat lotniskowych z 30 do 60 zł w przeliczeniu na pasażera po tym, jak z końcem marca zlikwidowano terminal tanich linii Etiuda przenosząc je do Terminalu 1.

Oliver Aust, dyrektor komunikacji korporacyjnej easyJet twierdzi, że po uwzględnieniu tegorocznego wzrostu innych opłat dalsze latanie do stolicy Polski stało się dla przewoźnika nieopłacalne.

Niewykluczone, że już wkrótce kolejny cios warszawskiemu lotnisku zadadzą węgierskie tanie linie WizzAir, które kilka miesięcy temu głośno protestowały przeciw likwidacji Etiudy. - Jeśli nie uda nam się znaleźć wraz z PPL satysfakcjonującego rozwiązania, nasza przyszłość w Warszawie pozostaje pod znakiem zapytania - mówi Natasha Kezmer, rzecznik WizzAir.

Więcej informacji na temat rezygnacji easyJet przynosi portal pasażer.com. - Ankieta przeprowadzona na zlecenie warszawskiego portu lotniczego wykazała, że ponad połowa pasażerów nie jest gotowa, aby ponieść dodatkową opłatę w wysokości 30 zł. Zaproponowaliśmy proste rozwiązanie: obniżenie opłat lotniskowych na podobnych zasadach jak było to w przypadku innych lotnisk w Polsce w celu utrzymania tras i miejsc pracy. Niestety nasza propozycja nie spotkała się z pozytywnym odzewem ze strony władz Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina. Okazało się, że w tym wypadku ważniejsza jest ochrona narodowego przewoźnika poprzez wyeliminowanie konkurencji niż chęć utrzymania zatrudnienia na dotychczasowym poziomie oraz dotychczasowych połączeń z Warszawy. Konsekwencje poniosą niestety polscy pasażerowie, którzy z jednej strony będą mieli ograniczony wybór, a z drugiej strony zostaną zmuszeni do ponoszenia dodatkowych kosztów - czytamy na stronie pasażer.com wypowiedź Olivera Austa.

Tanie linie lotnicze easyJet zainaugurowały loty do Warszawy w listopadzie 2004 roku. Oprócz lotów do Londynu w październku 2007 linia zainaugurowała również przeloty do Bristolu, z których zrezygnowała w listopadzie 2008.

Oprócz Warszawy, easyJet lata też z krakowskiego lotniska, gdzie obsługuje osiem tras. I zapowiada, że planuje je utrzymać, a być może w przyszłości dodać również nowe połączenia.


Źródło: gazeta.pl
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33205,6462242,_Dz___Kolejna_tania_linia_ucieka_z_Okecia.html

easyJet odlatuje z Warszawy

Nie długo trzeba było czekać na efekty decyzji Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze", zarządcy warszawskiego Lotniska im. Chopina, o zamknięciu Etiudy. Tanie linie lotnicze easyJet wycofują się z Warszawy. Brytyjski przewoźnik zadecydował o zamknięciu jedynej obsługiwanej przez niego trasy z warszawskiego Okęcia do Londynu Luton w zaledwie kilka dni po tym, jak Terminal Etiuda został oficjalnie zamknięty. Ostatni rejs odbędzie się 5 lipca 2009 roku.

Teraz rozumiemy brak komentarza ze strony brytyjskiego przewoźnika po tym, jak PPL powiadomiło o swojej decyzji. Powodem jego rezygnacji jest dwukrotny wzrost opłat lotniskowych związanych z zamknięciem terminalu Etiuda i przeprowadzką do części T1 terminala międzynarodowego.

– Europa jest pogrążona w recesji i lotniska m.in. w Krakowie i Katowicach dokładają wszelkich starań, aby zmniejszyć koszty, a tym samym utrzymać ruch pasażerski. Takie działania są niezbędne do zabezpieczenia siatki połączeń z danego lotniska oraz miejsc pracy. Warszawskie lotnisko wydaje się działać dokładnie w odwrotny sposób, czego wyrazem jest dwukrotne zwiększenie opłat lotniskowych. Doprowadzi to znacznego spadku liczby pasażerów w tym roku – mówi Oliver Aust, dyrektor easyJet ds. komunikacji korporacyjnej.

Jak dodaje Aust, po uwzględnieniu tegorocznego wzrostu innych opłat całkowity koszt przewoźnika w przeliczeniu na jednego pasażera wzrósł o 34 zł i dalsze latanie do stolicy Polski stało się nieopłacalne, bo easyJet jest w stanie zarobić na tej trasie za przewóz pasażera maksymalnie 14 zł.
Przestrzegaliśmy przed zamknięciem Etiudy

– Nie bronię samej Etiudy, lecz możliwości dokonania wyboru przez pasażera. Porty lotnicze powinny być przygotowane na obsługę różnego rodzaju pasażerów, tym bardziej gdy posiadają tak wysokie opłaty jak Warszawa. Tak jak dla pasażera biznesowego tworzy się udogodnienia, tj. executive lounges, dlaczego dla klienta lowcostowego nie można stworzyć adekwatnej tańszej oferty? Bo PPL zarobią mniej? Właśnie... jeśli będziemy patrzeć przez pryzmat tylko korzyści PPL, to oczywiście brak taniego terminalu to słuszna decyzja, jeśli zaś popatrzymy przez pryzmat pasażera - okaże się, że nie – mówił Paweł Cybulak, redaktor naczelny Pasazer.com, w debacie na temat Etiudy.

– Jeżeli podnosi się ceny w czasach recesji, należy liczyć się z tym, że klienci po prostu odejdą. W styczniu br. warszawskie lotnisko zanotowało globalny spadek liczby pasażerów o ok. 18%. Należy się zatem spodziewać, że wzrost opłat przyniesie dalsze negatywne konsekwencje, w tym kolejne decyzje o zawieszeniu połączeń – dodaje.
easyJet w Warszawie był niewidoczny

Tanie linie lotnicze easyJet zainaugurowały loty do Warszawy w listopadzie 2004 roku. Rejsy były wykonywane dwa razy dziennie, przewożąc 200 tys. pasażerów rocznie. Brytyjski przewoźnik uruchomił także loty z Warszawy do Bristolu w październiku 2007 roku i obsługiwał trasę trzy razy w tygodniu. Zrezygnował w listopadzie 2008 roku.

– Podejrzewam, że prawdziwym powodem nie jest likwidacja Etiudy, lecz kryzys na rynku lotniczym. Linie reorganizują po prostu siatkę połączeń – mówi z kolei Jakub Mielniczuk, rzecznik prasowy PPL, spółki zarządzającej warszawskim Okęciem.

Zaprzecza temu przedstawiciel easyJet. – Nasza decyzja wynika tylko i wyłącznie z dodatkowych kosztów – podkreśla Aust. Dodaje, że liczba połączeń z Krakowa nie zmienia się, a być może wkrótce nawet się zwiększy. Linia utrzymuje w Krakowie silną pozycję, skąd lata w ośmiu kierunkach.

– Ankieta przeprowadzona na zlecenie warszawskiego portu lotniczego wykazała, że ponad połowa pasażerów nie jest gotowa, aby ponieść dodatkową opłatę w wysokości 30 zł. Zaproponowaliśmy proste rozwiązanie: obniżenie opłat lotniskowych na podobnych zasadach jak było to w przypadku innych lotnisk w Polsce w celu utrzymania tras i miejsc pracy. Niestety nasza propozycja nie spotkała się z pozytywnym odzewem ze strony władz Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina. Okazało się, że w tym wypadku ważniejsza jest ochrona narodowego przewoźnika poprzez wyeliminowanie konkurencji niż chęć utrzymania zatrudnienia na dotychczasowym poziomie oraz dotychczasowych połączeń z Warszawy. Konsekwencje poniosą niestety polscy pasażerowie, którzy z jednej strony będą mieli ograniczony wybór, a z drugiej strony zostaną zmuszeni do ponoszenia dodatkowych kosztów - dodaje Aust. Najwyraźniej przeprowadzka do głównego terminala, a co za tym idzie dwukrotnie większa opłata lotniskowa spowodowała, że ta popularna trasa do Londynu przestała być opłacalna.
Co zrobi konkurencja?

Tanie linie lotnicze Wizz Air, które usilnie walczyły z decyzją PPL, na razie milczą. Czy Wizz Air pójdzie śladem easyJeta i także ograniczy swoją obecność w Warszawie, pokazując swoje zaangażowanie w "obronę tanich lotów", czy może szybko wykorzysta sytuację i zwiększą ilość oferowanych lotów na trasie do Londynu? Czekamy na ruch Wizza! Mamy głęboką nadzieję, że nie wykaże się hipokryzją.

Wizz Air przyznaje, że na razie zostaje w Warszawie, bo nie ma wyboru. – Ale trudno być zadowolonym z przeniesienia lotów do Terminalu 1 – mówi Natasa Kázmér, rzecznik prasowy Wizz Air. Podkreśla, że linia była i jest przeciwna decyzji PPL - nie dlatego, że zdecydowały się zamknąć Etiudę, lecz dlatego, że nie zaproponowały żadnego innego rozwiązania dostępnego dla tanich linii. – Gdy nie uda nam się znaleźć wraz z PPL satysfakcjonującego rozwiązania, nasza przyszłość w Warszawie pozostaje pod znakiem zapytania – grozi Kázmér.


Na razie wycofania się z Warszawy nie planują natomiast Germanwings, Iceland Express oraz Norwegian. – Taki wzrost opłat jest do przełknięcia dla pasażerów – mówi Jarosław Święcki, dyrektor generalny Norwegian Air Shuttle Polska.
easyJet zatroszczy się o pasażerów

Pasażerowie brytyjskiego przewoźnika, którzy wykupili już bilety na podróż w terminie późniejszym niż 5 lipca 2009, otrzymają wkrótce informacje od easyJet o alternatywnej ofercie połączeń lub zwrocie pieniędzy.

Chciałoby się rzec: "A nie mówiliśmy!". I nie chodziło nam o samą Etiudę, a o niskie ceny. Efekty są natychmiastowe. Gratulacje dla PPL!


Źródło: pasażer.com
http://www.pasazer.com/in-3659-easyjet,odlatuje,z,warszawy.php

Bardzo szybko widać pierwsze skutki zamknięcia Etiudy na Okęciu. Jedno połączenie easyjeta generowało ponad połowę ruchu na łódzkim lotnisku Obrazek Łódzkie lotnisko powinno przedstawić swoją konkurencyjną ofertę wszystkim niezadowolonym z przenosin. Mocnym bronią może okazać się niespełniająca oczekiwań współpraca z Lufthansa Consulting oraz możliwości łódzkiego magistratu w współfinansowaniu kampanii promocyjnych nowych połączeń (tak jak to ma miejsce w przypadku lotów FR do Shannon).


Pozdrawiam Michał
ODPOWIEDZ