W sobotę z Etiudy odleci ostatni samolot
Po trzydziestu latach koniec prowizorki na lotnisku. W sobotę po raz ostatni odleci samolot z terminalu Etiuda na warszawskim Okęciu.
- Kończymy z kiepskim standardem - zapowiada rzecznik polskich portów lotniczych, Jakub Mielczniczuk - Ten najniższy z możliwych komfort pasażerów wreszcie się skończy. Etiuda jest zbyt mała by obsługiwać tš liczbę pasażerów, którš obsługuje od pewnego czasu.
Po trzydziestu latach koniec prowizorki na lotnisku. W sobotę po raz ostatni odleci samolot z terminalu Etiuda na warszawskim Okęciu. Kończymy z kiepskim standardem - zapowiada rzecznik polskich portów lotniczych, Jakub Mielczniczuk - Ten najniższy z możliwych komfort pasażerów wreszcie się skończy. Etiuda jest zbyt mała by obsługiwać tš liczbę pasażerów, którš obsługuje od pewnego czasu.
Ten czas to 5 lat - tyle Etiuda służy tanim przewo?nikom do odprawy pasażerów, jednak jej poczštki to lata siedemdziesište. Budynek służył najpierw jako terminal, potem magazyn, a nawet sklep meblowy. Przewo?nicy z ulgš przyjęli wiadomo?ć o zamknięciu terminalu.
- Bywało, że podczas odprawy trzech lotów na raz kolejka była tak długa, że podróżni czekali na zewnštrz budynku - wspomina Kamil Wnuk, rzecznik prasowy Central Wings. Sami odlatujšcy też nie zachowujš terminalu w miłej pamięci.
- To nie sš najmilsze doznania - komentowała odlatujšca dzi? z Etiudy do Rzymu turystka - Zamknięcie Etiudy to dobra wiadomo?ć. Słyszałam, że będzie to kosztować 50 złotych więcej, ale tyle warto zapłacić za bilet, by mieć komfort odlotu.
Rzeczywi?cie będš zmiany w cenach, ale raczej nie tak wielkie. Tanie linie lotnicze będš odprawiać swoich pasażerów z terminalu pierwszego, na którym opłata pasażerska jest o 30 zł wyższa niż na Etiudzie, tak więc można spodziewać się podwyżek cen biletów.
Ostatni samolot odleci w sobotę z Etiudy o 18:15. Wcze?niej Etiudę będš żegnać jej pracownicy, którzy na tę okazję szykujš happening parodiujšcy odprawy w czasach PRL. Po zamknięciu budynek będzie służył jako magazyn dla budowy sšsiedniego pirsu południowego terminalu pierwszego. Za pół roku ma zostać rozebrany.
Źródło: TOK.FM
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,95190,6429889,W_sobote_z_Etiudy_odleci_ostatni_samolot.html
gazeta.pl pisze:Zamykają terminal Etiuda na lotnisku Okęcie
To już koniec prowizorycznego pawilonu na lotnisku Okęcie, w którym przez pięć ostatnich lat odprawiano pasażerów tanich linii. Od niedzieli przenoszą się do nowego terminalu
Niektórzy właśnie w Etiudzie po raz pierwszy zetknęli się z lataniem. W sumie od 2004 r. przewinęło się przez nią kilka milionów podróżnych. W okresie boomu na tanie linie niewielki terminal szybko stał się jednak pośmiewiskiem stolicy. W niewielkim budynku panował ogromny ścisk. Pasażerowie musieli czekać na odprawę w długich kolejkach na zewnątrz: czasem na mrozie, w deszczu lub palącym słońcu.
Władze Okęcia miały już dość skarg na fatalne warunki odprawy. - Komfort obsługi podróżnych był daleki od tego, który chcemy zaoferować wszystkim odlatującym z Warszawy - mówi Jakub Mielniczuk, rzecznik przedsiębiorstwa Porty Lotnicze. Po otwarciu terminalu 2 uznano, że może on zmieścić wszystkich odlatujących. Dlatego w niedzielę przeniesie się tam pięciu tanich przewoźników korzystających dotychczas z Etiudy.
W sobotę jako ostatni w terminalu odprawieni zostaną pasażerowie samolotu startującego o godz. 18.15 do Bergamo pod Mediolanem. O godz. 20 odbędzie się happening na pożegnanie terminalu przygotowany przez władze Okęcia. Kłódka na drzwiach zawiśnie godzinę później.
Etiuda najprawdopodobniej doczeka się rozbiórki. Na razie ma jednak służyć jako magazyn dla budowniczych ostatniej części nowego terminalu.
Sam budynek Etiudy powstał pod koniec lat 70. Do 1992 r. służył jak terminal do odprawy przylatujących do stolicy. Potem na pewien czas ulokowano tam także sklep meblowy.
Przeprowadzka tanich linii do głównego dworca na Okęciu oznacza, że ceny bilety mogą wzrosnąć średnio o 30 zł. O tyle wyższa jest bowiem opłata pasażerska, którą PPL pobiera od odlatujących z nowego terminalu. Linie lotnicze w praktyce mogły postąpić różnie. Większość z nich podwyższy ceny biletów dopiero za jakiś czas.
We wtorek w "Gazecie" letni rozkład lotów z Warszawy, który obowiązuje od tego weekendu. Poinformujemy o okazyjnych cenach biletów na weekend majowy i wakacje
Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
http://wyborcza.pl/1,94898,6436795,Zamykaja_terminal_Etiuda_na_lotnisku_Okecie.html
gazeta.pl pisze:"Dz": Kolejna tania linia ucieka z Okęcia
Tania linia lotnicza easyJet ogłosiła, że od lipca przestaje latać z Okęcia. Jako powód brytyjski przewoźnik podaje dwukrotny wzrost opłat lotniskowych na Okęciu po likwidacji terminalu tanich linii Etiuda. To nie koniec złych wiadomości - jak donosi "Dziennik" likwidacji połączeń z Warszawy nie wyklucza węgierski potentat WizzAir.
easyJet to kolejna po Ryanairze, który kilka miesięcy temu przestał latać z Warszawy, tania linia lotnicza uciekająca z Okęcia. Co prawda brytyjski przewoźnik obsługiwał tylko jedną trasę z Warszawy do Londynu-Luton, jednak w ciągu roku podróżowało nią aż 200 tys. pasażerów - donosi "Dziennik".
Według easyJet o wycofaniu się z Warszawy zdecydował dwukrotny wzrost opłat lotniskowych z 30 do 60 zł w przeliczeniu na pasażera po tym, jak z końcem marca zlikwidowano terminal tanich linii Etiuda przenosząc je do Terminalu 1.
Oliver Aust, dyrektor komunikacji korporacyjnej easyJet twierdzi, że po uwzględnieniu tegorocznego wzrostu innych opłat dalsze latanie do stolicy Polski stało się dla przewoźnika nieopłacalne.
Niewykluczone, że już wkrótce kolejny cios warszawskiemu lotnisku zadadzą węgierskie tanie linie WizzAir, które kilka miesięcy temu głośno protestowały przeciw likwidacji Etiudy. - Jeśli nie uda nam się znaleźć wraz z PPL satysfakcjonującego rozwiązania, nasza przyszłość w Warszawie pozostaje pod znakiem zapytania - mówi Natasha Kezmer, rzecznik WizzAir.
Więcej informacji na temat rezygnacji easyJet przynosi portal pasażer.com. - Ankieta przeprowadzona na zlecenie warszawskiego portu lotniczego wykazała, że ponad połowa pasażerów nie jest gotowa, aby ponieść dodatkową opłatę w wysokości 30 zł. Zaproponowaliśmy proste rozwiązanie: obniżenie opłat lotniskowych na podobnych zasadach jak było to w przypadku innych lotnisk w Polsce w celu utrzymania tras i miejsc pracy. Niestety nasza propozycja nie spotkała się z pozytywnym odzewem ze strony władz Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina. Okazało się, że w tym wypadku ważniejsza jest ochrona narodowego przewoźnika poprzez wyeliminowanie konkurencji niż chęć utrzymania zatrudnienia na dotychczasowym poziomie oraz dotychczasowych połączeń z Warszawy. Konsekwencje poniosą niestety polscy pasażerowie, którzy z jednej strony będą mieli ograniczony wybór, a z drugiej strony zostaną zmuszeni do ponoszenia dodatkowych kosztów - czytamy na stronie pasażer.com wypowiedź Olivera Austa.
Tanie linie lotnicze easyJet zainaugurowały loty do Warszawy w listopadzie 2004 roku. Oprócz lotów do Londynu w październku 2007 linia zainaugurowała również przeloty do Bristolu, z których zrezygnowała w listopadzie 2008.
Oprócz Warszawy, easyJet lata też z krakowskiego lotniska, gdzie obsługuje osiem tras. I zapowiada, że planuje je utrzymać, a być może w przyszłości dodać również nowe połączenia.
Źródło: gazeta.pl
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33205,6462242,_Dz___Kolejna_tania_linia_ucieka_z_Okecia.html
easyJet odlatuje z Warszawy
Nie długo trzeba było czekać na efekty decyzji Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze", zarządcy warszawskiego Lotniska im. Chopina, o zamknięciu Etiudy. Tanie linie lotnicze easyJet wycofują się z Warszawy. Brytyjski przewoźnik zadecydował o zamknięciu jedynej obsługiwanej przez niego trasy z warszawskiego Okęcia do Londynu Luton w zaledwie kilka dni po tym, jak Terminal Etiuda został oficjalnie zamknięty. Ostatni rejs odbędzie się 5 lipca 2009 roku.
Teraz rozumiemy brak komentarza ze strony brytyjskiego przewoźnika po tym, jak PPL powiadomiło o swojej decyzji. Powodem jego rezygnacji jest dwukrotny wzrost opłat lotniskowych związanych z zamknięciem terminalu Etiuda i przeprowadzką do części T1 terminala międzynarodowego.
– Europa jest pogrążona w recesji i lotniska m.in. w Krakowie i Katowicach dokładają wszelkich starań, aby zmniejszyć koszty, a tym samym utrzymać ruch pasażerski. Takie działania są niezbędne do zabezpieczenia siatki połączeń z danego lotniska oraz miejsc pracy. Warszawskie lotnisko wydaje się działać dokładnie w odwrotny sposób, czego wyrazem jest dwukrotne zwiększenie opłat lotniskowych. Doprowadzi to znacznego spadku liczby pasażerów w tym roku – mówi Oliver Aust, dyrektor easyJet ds. komunikacji korporacyjnej.
Jak dodaje Aust, po uwzględnieniu tegorocznego wzrostu innych opłat całkowity koszt przewoźnika w przeliczeniu na jednego pasażera wzrósł o 34 zł i dalsze latanie do stolicy Polski stało się nieopłacalne, bo easyJet jest w stanie zarobić na tej trasie za przewóz pasażera maksymalnie 14 zł.
Przestrzegaliśmy przed zamknięciem Etiudy
– Nie bronię samej Etiudy, lecz możliwości dokonania wyboru przez pasażera. Porty lotnicze powinny być przygotowane na obsługę różnego rodzaju pasażerów, tym bardziej gdy posiadają tak wysokie opłaty jak Warszawa. Tak jak dla pasażera biznesowego tworzy się udogodnienia, tj. executive lounges, dlaczego dla klienta lowcostowego nie można stworzyć adekwatnej tańszej oferty? Bo PPL zarobią mniej? Właśnie... jeśli będziemy patrzeć przez pryzmat tylko korzyści PPL, to oczywiście brak taniego terminalu to słuszna decyzja, jeśli zaś popatrzymy przez pryzmat pasażera - okaże się, że nie – mówił Paweł Cybulak, redaktor naczelny Pasazer.com, w debacie na temat Etiudy.
– Jeżeli podnosi się ceny w czasach recesji, należy liczyć się z tym, że klienci po prostu odejdą. W styczniu br. warszawskie lotnisko zanotowało globalny spadek liczby pasażerów o ok. 18%. Należy się zatem spodziewać, że wzrost opłat przyniesie dalsze negatywne konsekwencje, w tym kolejne decyzje o zawieszeniu połączeń – dodaje.
easyJet w Warszawie był niewidoczny
Tanie linie lotnicze easyJet zainaugurowały loty do Warszawy w listopadzie 2004 roku. Rejsy były wykonywane dwa razy dziennie, przewożąc 200 tys. pasażerów rocznie. Brytyjski przewoźnik uruchomił także loty z Warszawy do Bristolu w październiku 2007 roku i obsługiwał trasę trzy razy w tygodniu. Zrezygnował w listopadzie 2008 roku.
– Podejrzewam, że prawdziwym powodem nie jest likwidacja Etiudy, lecz kryzys na rynku lotniczym. Linie reorganizują po prostu siatkę połączeń – mówi z kolei Jakub Mielniczuk, rzecznik prasowy PPL, spółki zarządzającej warszawskim Okęciem.
Zaprzecza temu przedstawiciel easyJet. – Nasza decyzja wynika tylko i wyłącznie z dodatkowych kosztów – podkreśla Aust. Dodaje, że liczba połączeń z Krakowa nie zmienia się, a być może wkrótce nawet się zwiększy. Linia utrzymuje w Krakowie silną pozycję, skąd lata w ośmiu kierunkach.
– Ankieta przeprowadzona na zlecenie warszawskiego portu lotniczego wykazała, że ponad połowa pasażerów nie jest gotowa, aby ponieść dodatkową opłatę w wysokości 30 zł. Zaproponowaliśmy proste rozwiązanie: obniżenie opłat lotniskowych na podobnych zasadach jak było to w przypadku innych lotnisk w Polsce w celu utrzymania tras i miejsc pracy. Niestety nasza propozycja nie spotkała się z pozytywnym odzewem ze strony władz Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina. Okazało się, że w tym wypadku ważniejsza jest ochrona narodowego przewoźnika poprzez wyeliminowanie konkurencji niż chęć utrzymania zatrudnienia na dotychczasowym poziomie oraz dotychczasowych połączeń z Warszawy. Konsekwencje poniosą niestety polscy pasażerowie, którzy z jednej strony będą mieli ograniczony wybór, a z drugiej strony zostaną zmuszeni do ponoszenia dodatkowych kosztów - dodaje Aust. Najwyraźniej przeprowadzka do głównego terminala, a co za tym idzie dwukrotnie większa opłata lotniskowa spowodowała, że ta popularna trasa do Londynu przestała być opłacalna.
Co zrobi konkurencja?
Tanie linie lotnicze Wizz Air, które usilnie walczyły z decyzją PPL, na razie milczą. Czy Wizz Air pójdzie śladem easyJeta i także ograniczy swoją obecność w Warszawie, pokazując swoje zaangażowanie w "obronę tanich lotów", czy może szybko wykorzysta sytuację i zwiększą ilość oferowanych lotów na trasie do Londynu? Czekamy na ruch Wizza! Mamy głęboką nadzieję, że nie wykaże się hipokryzją.
Wizz Air przyznaje, że na razie zostaje w Warszawie, bo nie ma wyboru. – Ale trudno być zadowolonym z przeniesienia lotów do Terminalu 1 – mówi Natasa Kázmér, rzecznik prasowy Wizz Air. Podkreśla, że linia była i jest przeciwna decyzji PPL - nie dlatego, że zdecydowały się zamknąć Etiudę, lecz dlatego, że nie zaproponowały żadnego innego rozwiązania dostępnego dla tanich linii. – Gdy nie uda nam się znaleźć wraz z PPL satysfakcjonującego rozwiązania, nasza przyszłość w Warszawie pozostaje pod znakiem zapytania – grozi Kázmér.
Na razie wycofania się z Warszawy nie planują natomiast Germanwings, Iceland Express oraz Norwegian. – Taki wzrost opłat jest do przełknięcia dla pasażerów – mówi Jarosław Święcki, dyrektor generalny Norwegian Air Shuttle Polska.
easyJet zatroszczy się o pasażerów
Pasażerowie brytyjskiego przewoźnika, którzy wykupili już bilety na podróż w terminie późniejszym niż 5 lipca 2009, otrzymają wkrótce informacje od easyJet o alternatywnej ofercie połączeń lub zwrocie pieniędzy.
Chciałoby się rzec: "A nie mówiliśmy!". I nie chodziło nam o samą Etiudę, a o niskie ceny. Efekty są natychmiastowe. Gratulacje dla PPL!
Źródło: pasażer.com
http://www.pasazer.com/in-3659-easyjet,odlatuje,z,warszawy.php
Bardzo szybko widać pierwsze skutki zamknięcia Etiudy na Okęciu. Jedno połączenie easyjeta generowało ponad połowę ruchu na łódzkim lotnisku
Łódzkie lotnisko powinno przedstawić swoją konkurencyjną ofertę wszystkim niezadowolonym z przenosin. Mocnym bronią może okazać się niespełniająca oczekiwań współpraca z Lufthansa Consulting oraz możliwości łódzkiego magistratu w współfinansowaniu kampanii promocyjnych nowych połączeń (tak jak to ma miejsce w przypadku lotów FR do Shannon).
Pozdrawiam Michał