Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Rozmowy na temat kolei w regionie łódzkim i w Polsce oraz o komunikacji lotniczej.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Busiarz będzie wolał jeździć na dłuższej trasie - przewiezie tych samych pasażerów na dłuższym odcinku (nie z przystanku autobusowego gdzie mieszkańcy mają blisko do stacji kolejowej, tylko z tego samego przystanku do Łodzi), a tym samym więcej zarobi, niż gdyby robił za komunikację miejską. Chyba, żeby za obsługę komunikacji miejskiej odpowiednio mu zapłacić, ale tu wracamy do problemu budżetu miast województwa.

To, czy linię obsługiwać będzie prywaciarz, czy MPK, czy PKS, nie robi żadnej różnicy (poza tym, że przewoźnik musi posiadać wystarczającą ilość taboru - i najlepiej, żeby był on przystosowany do funkcji, jaką pełni). Wszystkim, żeby honorowali wspólne migawki, trzeba zapłacić.

Gdyby tak instytucja, do której trafiać będą pieniądze z biletów ŁKA, uruchomiła w miastach połączenia dowożące do pociągu (od tego, kto je będzie obsługiwać, jest przetarg - jeśli busiarz jeżdżący do Łodzi zaoferuje najlepsze warunki, to on pojedzie), pasażerów z pewnością by przybyło - przez co inwestycja by się zwróciła. W takiej sytuacji taryfa byłaby taka sama jak w pociągu, a w przypadku włączenia ŁKA do LTZ w jakikolwiek sposób, również taka sama jak w Łodzi.

Jeśli w danej miejscowości funkcjonuje namiastka komunikacji miejskiej (jak w Głownie), to mogłaby zostać ona zastąpiona przez te same autobusy, dowożące do dworca (możliwe, że nawet trasa byłaby taka sama). I miasto również dołożyłoby się do interesu - z tych pieniędzy, które przeznacza obecnie na komunikację miejską. Głowno rocznie na "komunikację" miejską wydaje 60 tys. zł, a MZK za tą kwotę przejeżdża rocznie 34 tys. km.

Chociaż... w takim Zakopanem busiarze komunikację miejską obsługują (oczywiście nie popieram sposobu, w jaki jest to "zorganizowane" - bo jedynym przejawem organizacji jest tam jeden węzeł przesiadkowy-krańcówka, gdzie trasę kończą wszystkie linie) i im się opłaca.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Kpc21, łącznie zmieniany 7 razy.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

No a przepraszam czy ja coś pisałem o dobrej woli busiarzy? Zerknij na to: http://www.ztm.waw.pl/zamowieniapubliczne.php?c=94&i=124&l=1 - tutaj najlepsza oferta była za 2,05zł/wzkm, przewoźnik sam sprzedaje jednorazówki za niewielkie pieniądze i z ulgami (nie to co PKS) i honoruje od dobowych wzwyż (jest kasownik jakby co). MPK za 2,05/wzkm nawet nie wydrukuje rozkładu, a co jeszcze mówić o jeżdżeniu.
Do tego są normalne rozkłady (bez wariantów "aAądĘFghIjZźŻ#!" i z tabelką przystanków) i miejskie oznakowanie pojazdów. Busiarze po prostu wygrywają te przetargi bo mają odpowiedni malutki tabor do obsługi tego (taki : http://www.przegubowiec.com/galeria/thumbnails.php?album=204 ), to nie jest działalność charytatywna
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Ale ciągle nie dowiedziałem się, kto ma to finansować, Bo przykładowo Głowno za tą samą cenę za wozokilometr jest w stanie utrzymać dziennie bodaj 9 kursów objeżdżających miasto dookoła, tylko w dni robocze, We własnym zakresie. Raczej nikt mi nie zaprzeczy, że to za mało - bo pociąg jeździć będzie (a przynajmniej powinien) znacznie częściej.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

px33 pisze: Jaka jest w ogóle teraz planowana częstotliwość na odcinku miejskim?

Z jednotorową linią obwodową, linią do Kutna i do Łowicza to sobie można planować do woli.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

To może inaczej. Jaka jest maksymalna możliwa do uzyskania pod względem technicznym częstotliwość?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
berger.m
Stały bywalec
Posty: 463
Rejestracja: śr 22:29, 09 kwie 2008
Lokalizacja: Łódź

Post autor: berger.m »

Wreszcie pojawi się (pierwszy raz w tej kadencji) w Radzie Miejskiej temat tunelu średnicowego i lokalizacji przystanków ŁKA:

http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35136,9695672,Miasto_chce_wziac_ponad_400_mln_zl_kredytu__Na_co_.html

Miasto chce wziąć ponad 400 mln zł kredytu. Na co?

wiol
30.05.2011

Obrazek

W środę władze miasta zwrócą się do rady miejskiej o zgodę na wzięcie dwóch kredytów na ponad 400 mln zł. Pieniądze mają pokryć deficyt budżetowy.

Prezydent Łodzi chce wystąpić o dwa kredyty. O jeden na kwotę 225 mln zł zamierza zaciągnąć w Europejskim Banku Inwestycyjnym, a drugi - 200 mln zł - z Banku Rozwoju Rady Europejskiej. Także w środę na sesji rady miejskiej radni przyjmą uchwałę o wyemitowaniu przez Łódź obligacji komunalnych o wartości 169 mln zł. Pieniądze posłużyłby na spłatę pożyczek zaciągniętych w bankach komercyjnych. Obsługa obligacji ma być tańsza niż obsługa tamtych kredytów.

Na środowej sesji radni będą też debatować na temat realizacji tunelu średnicowego, który przebiegając pod Łodzią, połączy Łódź Fabryczną z Kaliską. Na prace przygotowawcze dotyczące włączenia tunelu do węzła multimedialnego prezydent Hanna Zdanowska proponuje przeznaczyć 1,3 mln zł.

Tomasz Kacprzak, przewodniczący rady miejskiej, uważa, że to doskonały moment, by zacząć dyskusję o przebiegu przez Łódź kolei aglomeracyjnej. Ma być ona podobna do Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście czy do Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD). W naszym województwie ma połączyć Łódź z Kutnem (przez Łęczycę, Ozorków, Zgierz), Łódź z Łowiczem (przez Głowno, Bratoszewice, Stryków), Łódź z Rogowem (przez Koluszki) i Łódź ze Zduńską Wolą (przez Łask, Pabianice). Będzie to inwestycja urzędu marszałkowskiego, ale miasto też może dużo zyskać. Część przystanków kolei ma być w Łodzi, co pozwoli łodzianom przemieszczać się dużo szybciej niż autobusami i tramwajami. I właśnie o rozmieszczeniu przystanków mają dyskutować radni.

Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź

--

http://www.uml.lodz.pl/samorzad/aktualnosci/?news=18542

Obrazek

Kolej na kolej i kredyty

2011-05-30

- O przyznaniu środków na realizację tunelu średnicowego debatować będzie Rada Miejska podczas najbliższych obrad. -informuje Tomasz Kacprzak, przewodniczący Rady Miejskiej. Na prace przygotowawcze dotyczące włączenia tunelu do Węzła Multimedialnego Prezydent proponuje przeznaczyć 1.138.220 zł. Dzięki temu ma być realizowana budowa linii kolejowej na odcinku od dworca Łódź Fabryczna do Dworca Łódź Kaliska. Głównym elementem tego przedsięwzięcia jest właśnie tunel średnicowy, uwzględniający przebieg linii kolei dużych prędkości. Miasto tę budowę realizować będzie wraz z Województwem Łódzkim, które ma taki sam 33 - procentowy udział w przedsięwzięciu jak Łódź, z PKP PLK SA oraz z EC1 Łódź Miasto Kultury.
Tomasz Kacprzak uważa, że to doskonały moment by zacząć rozmawiać także o przebiegu Kolei Aglomeracyjnej, której budowę realizować będzie Województwo Łódzkie. Ta kolej jest Łodzi bardzo potrzebna. Jest szansa na nowe przystanki kolejowe. By Łodzianie mogli w pełni korzystać w przyszłości także z Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej jak najszybciej Miasto powinno włączyć się w jej budowę - podkreśla przewodniczący Rady Miejskiej.- Jest to szybki sposób przemieszczania się, także po mieście. To szansa dla Łodzi i regionu.

Prezydent proponuje radnym wprowadzenie do porządku sesji także punktu dotyczącego emisji 16 920 obligacji komunalnych o wartości 10 tys. każda. Środki z emisji obligacji miałyby być przeznaczone na spłatę kredytów zaciągniętych w 2009 roku. Ponadto radni mają podjąć decyzję o zaciągnięciu dwóch - tańszych o d poprzednich - kredytów - w Europejskim Banku Inwestycyjnym i w Banku Rozwoju Rady Europy (CEB).

(Rprm)
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez berger.m, łącznie zmieniany 1 raz.
berger.m
Stały bywalec
Posty: 463
Rejestracja: śr 22:29, 09 kwie 2008
Lokalizacja: Łódź

Post autor: berger.m »

Przejrzałem Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia. Ogólnie - super, że to rusza, w szczegółach - pewne rzeczy bardzo dobrze, inne przeciętnie (oczywiście z przyczyn finansowych). Poniżej kilka wybranych przeze mnie szczegółów.

Ten przetarg obejmuje nowe i istniejące stacje i przystanki i przejazdy kolejowe w obrębie aglomeracji na liniach Zgierz-Kutno i Zgierz-Łowicz, 2 dworce na tej linii (Stryków i Główno), 3 przystanki i 1 przejazd w Łodzi - ich zaprojektowanie i budowę.

Uczestniczą w nim gminy Łódź i Zgierz. Zamawiającym są PKP PLK.

Większość przystanków będzie składała się z peronów jednokrawędziowych - takie też będą przystanki Radogoszcz-Zachód i Pabianicka w Łodzi, wyspowy będzie peron przystanku Dąbrowa, na którym już kiedyś odsunięto tory, przygotowując budowę peronu wyspowego. Większość peronów będzie miała 3,5 lub 4 metry szerokości, natomiast wyspowy na Dąbrowie - 8 metrów.

Wszystkie przystanki dostosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dojście na nie będzie zapewnione poprzez schody i pochylnie, z wyjątkiem przystanku Dąbrowa, gdzie powstanie winda z peronu na górę oraz druga winda z krańcówki tramwajowej na górę. Na przystankach wyznaczony zostanie pas swobodnego przejścia dla osób niepełnosprawnych, na którym nie będzie żadnych przeszkód, oznaczony linią prowadzącą. Elementy wyposażenia mają być bezpieczne, bez ostrych krawędzi. Linia bezpieczeństwa wzdłuż krawędzi peronu oraz podobne linie na górze i na dole schodów również oznaczone będą wyczuwalnym pasem.

Dojście na perony przystanku Radogoszcz-Zachód zapewniać będzie kładka z wejściami i pochylniami na peron. Przystanek przy Pabianickiej zlokalizowany będzie na nasypie po północno-zachodniej stronie ulicy, tj. koło międzywojennego kościoła. Dojścia - w formie schodów o długości ok. 12,5 metra i pochylni o długości ok. 25 metrów - mają wychodzić z istniejącego tunelu dla pieszych po tej stronie ulicy. Na Dąbrowie kiedyś przygotowano już galerię pod wiaduktem, wraz ze schodami z wiaduktu na nią, służącą do dostania się na przyszły peron. Schody z niej powadzić będą na środek peronu.

Na peronach większości przystanków staną wiaty o konstrukcji modułowej i rozmiarach, w zależności od przystanku, 2x6 lub 2x12 metrów, z tylną ścianą z blachy (ocynkowanej i pomalowanej proszkowo, jak wszystkie metalowe elementy wyposażenia przystanków), bocznymi ścianami w połowie szerokości szklanymi lub wykonanymi z poliwęglanu oraz siedziskami z metalowej siatki. Na przystanku Dąbrowa pojawi się zadaszenie o powierzchni 48 m. kw.. Konstrukcja przystanku Pabianicka będzie żelbetowa, jego długość wyniesie 150 metrów. Wiaty na jego peronach będą zintegrowane z zadaszeniem schodów i pochylni. Powierzchnia tych zadaszeń to 700 m. kw., czyli po 350 m. kw. na zadaszenie schodów, pochylni i wiaty każdego z peronów. Na każdym peronie będzie oświetlenie, a w wiatach nie musi być dodatkowego oświetlenia, o ile ogólne oświetlenie peronu będzie zapewniało wystarczającą jasność w nich. Obydwa remontowane w ramach tego przetargu dworce kolejowe mają mieć iluminację elewacji.

Na wszystkich przystankach pojawią się wygrodzenia międzytorowe. Na każdym peronie ma znaleźć się gablotka na rozkłady jazdy i inne informacje. Poręcze schodów mają być zamieszczone po obu stronach na 2 różnych wysokościach i - podobnie, jak inne elementy wyposażenia - kontrastówać z tłem. Wszystkie elementy wyposażenia i małej architektury mają być estetyczne i wykonane z materiałów wysokiej jakości. Nawierzchnia peronów ma być zgodna ze standardem PKP PLK, czyli - jak rozumiem - krawędzie peronowe będą z czerwonych betonowych prefabrykatów z białym pasem bezpieczeństwa, a reszta nawierzchni - z szarej kostki betonowej. Dojścia do przystanków mają być wyłożone szarą kostką betonową, ze stanowiskami (nie wiem, o jakie stanowiska chodzi) wydzielonymi kostką czerwoną.

Podsumowując kwestie estetyki - bez rewelacji, typowe przystanki budowane przez PKP PLK. Poza tym zamawiający zostawia większość kwestii projektantowi wykonawcy. Pozostaje mieć nadzieję na stonowane barwy płotków, poręczy i innych elementów wyposażenia ("kontrastowy" jest na szarym tle nie tylko żółto-czerwony czy niebieski, ale też czarny!) oraz, że w przyszłości wszystkie przystanki w Łodzi zostaną, w ramach oddzielnego projektu, lepiej wyposażone, np. w porządne zadaszenie i system informacji pasażerskiej.

W przypadku Pabianickiej zawarto wzmiankę o planowanym nowym przystanku tramwajowym. Wzmianka o możliwości przedłużenia w przyszłości tramwaju regionalnego istnieje też w kontekście przystanku w Zgierzu przy osiedlu 650-lecia. Jest ten napisane, że ogólną ideą jest lokalizacja przy przystankach ŁKA przystanków autobusowych i parkingów Park&Ride i Bike&Ride. Oczywiście te kwestie są zadaniem gmin.
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Monitoringu nie będzie?
berger.m
Stały bywalec
Posty: 463
Rejestracja: śr 22:29, 09 kwie 2008
Lokalizacja: Łódź

Post autor: berger.m »

Może w ramach oddzielnego przetargu... Oby! W peronach ma być wbudowany zapasowy kanał na kable z trzema studzienkami - pod wiatą i na obu końcach peronów - dla automatu biletowego i informacji głosowej i wizualnej. Można więc będzie wykorzystać go do kamer, ale brak wzmianki o monitoringu faktycznie martwi. Bez monitoringu obejmującego perony, schody, podjazdy, windy, kładki, dojścia i całe otoczenie przystanków można zapomnieć o utrzymaniu czystości i bezpieczeństwa.

Zastanawia również kwestia Pabianickiej - ciekawe, co ustalono z miastem nt. przystanków tramwajowych i autobusowych. W SIWZ jest wzmianka o braku możliwości lokalizacji przystanku pod wiaduktem (z zejściami bezpośrednio z peronów) z powodu zbyt małego prześwitu, a także o tym, że najbliższe przystanki tramwajowe oddalone są od siebie o 600 metrów. Słyszałem, że istniał bądź istnieje plan przesunięcia przystanków tramwajowych Pabianicka/al. Jana Pawła II na drugą stronę skrzyżowania - i to, wraz z utworzeniem przejścia ze światłami po południowej stronie przystanków - byłoby optymalnym rozwiązaniem. Zatoczki dla nowych przystanków autobusowych można zrobić bez problemu. Skoro już niedługo skrzyżowanie przebudowywane będzie na dwupoziomowe, to wypadałoby w ramach jednego zadania dostosować układ przystanków do nowej stacji ŁKA. Pytanie tylko, czy ZDiT zamierza tak zrobić? Może warto upomnieć się o to na którymś ze spotkań? Może warto jedno spotkanie w całości poświęcić problemowi obecnego etapu ŁKA?

Dąbrowa wydaje się dobrze zaprojektowana jako węzeł; na Radogoszczu Zachód planowane jest przeniesienie krańcówki autobusowej?
hradek
Bywalec
Posty: 167
Rejestracja: pt 14:34, 17 sie 2007
Lokalizacja: Łódź Niciarniana

Post autor: hradek »

berger.m pisze:Słyszałem, że istniał bądź istnieje plan przesunięcia przystanków tramwajowych Pabianicka/al. Jana Pawła II na drugą stronę skrzyżowania - i to, wraz z utworzeniem przejścia ze światłami po południowej stronie przystanków - byłoby optymalnym rozwiązaniem. Zatoczki dla nowych przystanków autobusowych można zrobić bez problemu.

Robić jeden przystanek A+T, a nie jakieś światła, przejścia, zatoczki, bo skończy się tym, co jest na Bandurskiego przy Kaliskim...
berger.m pisze:Dąbrowa wydaje się dobrze zaprojektowana jako węzeł;

Przystanki autobusowe na wiadukcie trzeba dorobić...
berger.m
Stały bywalec
Posty: 463
Rejestracja: śr 22:29, 09 kwie 2008
Lokalizacja: Łódź

Post autor: berger.m »

hradek pisze:Robić jeden przystanek A+T, a nie jakieś światła, przejścia, zatoczki, bo skończy się tym, co jest na Bandurskiego przy Kaliskim...

Jestem zdecydowanie za! Takie przystanki powinny znaleźć się zresztą na Pabianickiej w kilku miejscach i bardzo żałuję, że nie pojawiły się już wraz z ŁTR - na pewno przy Dubois (widok osób - często w podeszłym wieku - przebiegających z autobusu 62 czy 63 do tramwaju i na odwrót slalomem między pędzącymi, trąbiącymi samochodami potrafi zmrozić krew w żyłach; w dodatku niektórzy zwyczajnie nie są w stanie pokonać schodów przejścia podziemnego), a pewnie też przy Rudzkiej. Ten przy ŁKA Pabianicka połączyłby 11, 46, 50, 61 i ŁKA (to ostatnie oczywiście niebezpośrednio) i z pewnością cieszyłby się popularnością.

Teoretycznie nie powinno być problemu ze zrobieniem tego przystanku, skoro przeznaczono ogromne pieniądze na dwupoziomowe skrzyżowanie z al. JP II. Pytanie tylko, co na to ZDiT?
Przystanki autobusowe na wiadukcie trzeba dorobić...

O właśnie - będą?

--

Przegląd prasy:

Ruszył przetarg na przystanki Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (Portal wnp.pl)

Przetarg na Łódzką Kolej Aglomeracyjną (Rynek Kolejowy)

Łódź: przetarg na kolej aglomeracyjną (KOW)
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez berger.m, łącznie zmieniany 3 razy.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

Na Pabianickiej powinno być kilka przystanków A-T:
Pabianicka/Rudzka (po drugiej stronie skrzyżowania) - dla 68
Pabianicka/Dubois - dla 50, 62 w kier. Chojen, 63
Pabianicka/3 Maja - dla 50, 63
Pabianicka/Prądzyńskiego - dla 50, 61

Nie ma sensu przesuwanie przystanków Pabianicka/Jana Pawła za skrzyżowanie, bo interesów mieszkańców Kuraka nie ma co przedkładać pod stacje. Powinien po prostu powstać kolejny przystanek przy wiadukcie kolejowym, również AT.
berger.m
Stały bywalec
Posty: 463
Rejestracja: śr 22:29, 09 kwie 2008
Lokalizacja: Łódź

Post autor: berger.m »

Obrazek Od skrzyżowania z al. JP II do wiaduktu kolei obwodowej jest zaledwie 200 metrów, więc tworzenie nowego przystanku nie wydaje się najlepszym rozwiązaniem, zwłaszcza, że nie mógłby on znaleźć się bezpośrednio przy wiadukcie. Stąd koncepcja przeniesienia tylko tego przystanku za skrzyżowanie. Jeśli byłby to podwójny przystanek A+T, o długości 70-90 metrów, z przejściami ze światłami z obu stron, zapewniłby akceptowalne (110-130 metrów i tylko jedno przekroczenie ulicy) dojście na stację (optymalnie byłoby zapewnić zadaszenie dojścia za pomocą lekkiej, szklanej konstrukcji), a jednocześnie pozostałby blisko osiedla.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez berger.m, łącznie zmieniany 1 raz.
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

berger.m pisze:Może w ramach oddzielnego przetargu...

Jaaasne.

No to można zacząć przyjmować zakłady ile godzin będzie działała winda na Dąbrowie.
berger.m
Stały bywalec
Posty: 463
Rejestracja: śr 22:29, 09 kwie 2008
Lokalizacja: Łódź

Post autor: berger.m »

Ze strony Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013:

Data publikacji: wtorek, 28 czerwca 2011 r.

Konferencja pn. Wpływ inwestycji infrastrukturalnych na wzrost konkurencyjności Województwa Łódzkiego

Wpływ inwestycji infrastrukturalnych na wzrost konkurencyjności województwa łódzkiego, to tytuł konferencji, jaka odbyła się w poniedziałek w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi. - W przeddzień objęcia przez Polskę przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, warto zrobić podsumowanie tego, co w naszym regionie już się zadziało w temacie transportu i wyznaczyć cele na najbliższą przyszłość - mówił Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego, otwierając spotkanie. W konferencji uczestniczyli m.in. przedstawiciele instytucji realizujących największe inwestycje komunikacyjne w Łódzkiem, reprezentanci łódzkich uczelni zaangażowanych w ich powstawanie i samorządowcy z regionu.

- Przed nami bardzo ważne spotkania i konferencje w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, na których poruszane będą również tematy związane z komunikacją. Już w lipcu będziemy rozmawiać w Brukseli o regionalnych aspektach kolei dużych prędkości - mówił marszałek Stępień. - W związku z tym chciałbym rozpocząć szeroką dyskusję na temat sytuacji transportu w regionie, w którym w ostatnim czasie dużo się zadziało. Od trzech lat trwa intensywny program modernizacji i remontów dróg wojewódzkich. 500 km już zostało odnowionych, a do 2015 r. wszystkie drogi wojewódzkie powinny być zmodernizowane lub wyremontowane. W toku są duże projekty kolejowe, jak Łódzka Kolej Aglomeracyjna, czy budowa kolei dużych prędkości, które przetną nasz region. Województwo modernizuje pociągi, co już przekłada się na zwiększenie liczby pasażerów - wyliczał marszałek. Witold Stępień zaznaczył również, że tematy transportowe poruszane na konferencji będą miały olbrzymie znaczenie dla nowelizowanej strategii dla województwa łódzkiego obejmującej okres do roku 2020.
Szczegółowy zakres prac związanych z liniami kolejowymi, ze szczególnym uwzględnieniem kolei dużych prędkości, przedstawiła Alina Giedryś, wiceprezes PKP PLK. - Do jesieni będziemy dysponować pełną analizą wariantów przebiegu „igreka” przez łódzkie (szybkie połączenie Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław), które zostaną przedstawione pod obrady rządu. Ten fragment trasy dużych prędkości będzie wpisywał się nie tylko w sieć połączeń kolejowych w Polsce, ale również w krajach sąsiednich. Dlatego już są prowadzone rozmowy z Niemcami i Czechami na temat dalszego przebiegu tych tras.
Prezes Giedryś dodała, że centralne projekty kolejowe są skorelowane z powstającą Łódzką Koleją Aglomeracyjną realizowaną przez województwo, a także połączeniami drogowymi, lotniczymi, czy nawet komunikacją miejską w Łodzi. Konieczność istnienia takiej zależności potwierdzali kolejni prelegenci mówiący na konferencji m.in. o „wpływie inwestycji infrastrukturalnych na rozwój województwa łódzkiego” (dr Bartosz Bartosiewicz z Uniwersytetu Łódzkiego), „wpływie transportu powietrznego i rozwoju lotniska na podniesienie konkurencyjności regionu łódzkiego” (Elżbieta Gamus z Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta w Łodzi) i „komplementarności projektów kolejowych, który jest kluczem do sukcesu gospodarczego regionu” (Monika Bąk ze spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna). Dużym zainteresowaniem cieszyło się również wystąpienie Andrzeja Jankowskiego, Burmistrza Strykowa - miasta będącego doskonałym przykładem na to, jak rozwój infrastruktury komunikacyjnej wpływa na sytuację gospodarczą gminy.
(J.G.)

plik pdf Inwestycje kolejowe realizowane przez PKP PLK S.A.

plik pdf Centrum Transportu Szynowego CETRANS

plik pdf Znaczenie infrastruktury komunalnej dla rozwoju lokalnego i regionalnego – przykład województwa łódzkiego

plik pdf Komunikacja w regionie - Port Lotniczy Łódź

plik pdf Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – Etap I

plik pdf Infrastruktura transportowa w województwie łódzkim

--

Większość powyższych prezentacji dotyczy m.in. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Oto tekst (bez grafik) z tej, której tytuł wytłuściłem, w całości dotyczącej ŁKA:

Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.

Slajd 1:

Budowa systemu Łódzkiej Kolei
Aglomeracyjnej – Etap I

Slajd 2:

Cele projektu
1. Wzrost jakości i efektywności przewozów
2. Punktualność, niezawodność i wyższa częstotliwość kursowania pociągów
3. Skrócenie czasu podróży
4. Poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wypadków
5. Poprawa stanu ochrony środowiska w otoczeniu linii
6. Zmniejszenie kosztów bieżącego utrzymania taboru
7. Eliminacja barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych
8. Poprawa wygody podróżnych

Slajd 3:

Trasy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – Etap I

Linia 14 - Łódź Kaliska - Sieradz
Linia 15 - Łódź Kaliska - Łowicz
Linia 16 - Łódź Kaliska - Kutno
Linia 17 - Łódź Fabryczna - Koluszki

(grafika: zarys aglomeracji łódzkiej; linie kolejowe w województwie; zaznaczone też miasta poza aglomeracją; grubszymi liniami zaznaczone linie ŁKA z I etapu plus odgałęzienie do stacji Łódź Port Lotniczy)

Slajd 4:

Zakres obszarowy projektu

(grafika: linie ŁKA - znany nam schemat z liniami oznaczonymi jako A1 - A4 i przystankami budowanymi i przebudowywanymi w I etapie)

Slajd 5:

Zakres rzeczowy projektu

20 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT) dofinansowanych z Funduszu Spójności

• Liczba miejsc siedzących 80-120
• Liczba miejsc stojących przy gęstości nie większej niż 4 os/m^2 130-180
• Ilość osi napędowych Nie mniej niż 35 %
• Prędkość maksymalna Nie mniej niż 120 km/h

Budowa zaplecza technicznego do obsługi EZT

• Hala wagonów
• Układ torowy
• Układ drogowy wraz z systemem zabezpieczenia przejazdu
• Sieć trakcyjna
• Oświetlenie
• Infrastruktura techniczna

Slajd 6:

Projekty komplementarne

Slajd 7:

Planowane inwestycje - przystanki Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

(tabela z wymienionymi przystankami budowanymi lub przebudowywanymi w I etapie)

Slajd 8:

Planowane inwestycje na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

Numer linii:
Odcinek - Przedmiot robót PKP PLK S.A.

15 Łódź Kaliska – Łowicz:

Łódź Kaliska - Zgierz - Dostosowanie do prędkości 100km/h

Zgierz - Łowicz - Modernizacja linii z dostosowaniem do 90km/h

16 Łódź Widzew - Kutno:

Łódź Widzew - Zgierz - Rewitalizacja do 2013r. Dostosowanie do 90 – 100 km/h

Zgierz - Ozorków - Zlikwidowanie ograniczeń prędkości i dostosowanie do 90km/h

Ozorków - Kutno - Zlikwidowanie ograniczeń prędkości i dostosowanie do 100km/h

17 Łódź Widzew – Łódź Fabryczna:

Łódź Widzew – Łódź Fabryczna - Modernizacja linii i dostosowanie do prędkości 160km/h

25 Łódź Kaliska – Łódź Chojny:

Łódź Kaliska – Łódź Chojny - Dostosowanie do prędkości 120km/h

540 Łódź Chojny – Łódź Widzew:

Łódź Chojny – Łódź Widzew - Dostosowanie do prędkości 100km/h

14 Łódź Kaliska - Kalisz:

Łódź Kaliska - Kalisz - Modernizacja linii i dostosowanie do prędkości 160km/h

Slajd 9:

Inwestycja w tabor
Modernizacja EZT serii EN57

Projekt I
Okres realizacji: 2010 – 2011
Zakres projektu: Nabycie 3 zmodernizowanych EZT
Beneficjent projektu: Województwo Łódzkie
Wartość projektu: 25.300.000,00 zł
Dofinansowanie: 16.000.000,00 zł (RPO WŁ)

Slajd 10:

Inwestycja w tabor
Modernizacja EZT serii EN57

Projekt I
Okres realizacji: 2011 – 2012
Zakres projektu: Nabycie 4 zmodernizowanych EZT
Beneficjent projektu: Województwo Łódzkie
Wartość projektu: 36.700.000,00 zł
Dofinansowanie: 25.400.000,00 zł (RPO WŁ)

Slajd 11:

Niezbędne projekty komplementarne do realizacji
w kolejnym okresie programowania

1. Rozbudowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjne jako szkieletu
zintegrowanego transportu zbiorowego.
2. Inwestycje związane z poprawą intermodalności istniejących przystanków:
• Parkingi
• Węzły sanitarne
• Powiązanie transportu kołowego z szynowym – dowóz pasaŜerów w układzie
poziomym do przystanków ŁKA
3. Bilet aglomeracyjny.
4. Budowa dodatkowych, intermodalnych przystanków na terenie Miasta Łódź – lokalizacja do uzgodnienia.
5. Zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na terenie aglomeracji (nawet
co 10 minut – metro naziemne). [Zaznaczenie kolorem - autor prezentacji].

Slajd 12:

Dziękuję za uwagę.

--

Warto dodać, że w jednej z pozostałych prezentacji jest również mowa o budowie w Łodzi zaplecza technicznego KDP na Olechowie.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez berger.m, łącznie zmieniany 1 raz.
solaris94
Sympatyk forum
Posty: 671
Rejestracja: pn 15:18, 14 cze 2010
Lokalizacja: Łódź

Post autor: solaris94 »

GW pisze:Szynobusem po regionie pojedziemy z nowych przystanków

Rozpoczyna się budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W pierwszym etapie powstanie osiem nowych przystanków kolejowych, a dziewięć zostanie gruntowanie przebudowanych

Warszawskie Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych ogłosiło przetarg na przebudowę przystanków i przejazdów kolejowych w Łódzkiem. Jest to część budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, która za trzy lata ma połączyć Łódź z miejscowościami na trasach do Zduńskiej Woli (w przyszłości do Sieradza), Łowicza, Kutna i Koluszek.

Podróżni mają być wożeni 20 nowymi szynobusami oraz zmodernizowanymi pociągami EN57, które według planów mają kursować co godzinę. A gdy będzie potrzeba - nawet częściej. Cała inwestycja pochłonie blisko 350 mln zł. Część pieniędzy da Unia Europejska.

Przebudowa przystanków to pierwszy etap prac. Zwycięzca przetargu będzie musiał najpierw wykonać projekt, a następnie go zrealizować. Oferty firm poznamy 21 lipca.

Przystanki mają być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, aby bez problemów można się było do nich dostać np. na wózku inwalidzkim. Staną na nich również wiaty peronowe oraz zostanie zamontowane oświetlenie. Na te prace zaplanowano 20 mln euro. Ostateczna cena będzie znana po rozstrzygnięciu przetargu. Wykonawca na wykonanie zadania będzie miał 20 miesięcy.

Przebudowane mają zostać przystanki na:

* linii nr 15 Bednary - Łódź Kaliska: Smardzew, Glinnik, Swędów, Stryków, Głowno

* linii nr 16 Łódź Widzew - Kutno: Zgierz Północ, Zgierz Kontrewers (dawne Jedlicze Łódzkie), Grotniki, Chociszew.

Nowe przystanki powstaną na:

*linii nr 15 Bednary - Łódź Kaliska: Radogoszcz Zachód, Glinnik Wieś, Bratoszewice, Domaniewice Centrum

* linii nr 16 Łódź Widzew - Kutno: Zgierz Jaracza

* linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska - Dębica: Ozorków Nowe Miasto

* Łódź Kaliska - Łódź Chojny: Pabianicka

* Łódź Chojny - Łódź Widzew: Dąbrowa.

Równocześnie z modernizacją przystanków prowadzone będą naprawy torów. PLK mają wyremontować linie kolejowe na odcinkach Łódź Kaliska - Zgierz, Zgierz - Łowicz, Łódź Widzew - Zgierz, Zgierz - Ozorków, Ozorków - Kutno, Łódź Widzew - Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska - Łódź Chojny, Łódź Chojny - Łódź Widzew oraz Łódź Kaliska - Kalisz. W planach jest także wybudowanie łącznicy Łódź Retkinia - Łódź Karolew oraz linii kolejowej do Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta.

Pierwszym celem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej jest stworzenie połączeń z Kutnem, Łowiczem, Koluszkami i Zduńską Wolą. Ten etap ma się zakończyć w 2014 r., ale szynobusy pojawią się już rok wcześniej. W dalszych planach jest także zapewnienie obsługi tras do Piotrkowa i Opoczna oraz domknięcie kolejowego pierścienia kolejowego wokół Łodzi.

http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35153,9885561,Szynobusem_po_regionie_pojedziemy_z_nowych_przystankow.html#ixzz1R8aRRUBA
berger.m
Stały bywalec
Posty: 463
Rejestracja: śr 22:29, 09 kwie 2008
Lokalizacja: Łódź

Post autor: berger.m »

Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez berger.m, łącznie zmieniany 1 raz.
berger.m
Stały bywalec
Posty: 463
Rejestracja: śr 22:29, 09 kwie 2008
Lokalizacja: Łódź

Post autor: berger.m »

Wg powyższego, perony mają mieć wysokość 55 cm - dlaczego wybrano najniższą możliwą? Obrazek
ODPOWIEDZ