Kolej Scheiblerowska

Rozmowy na temat kolei w regionie łódzkim i w Polsce oraz o komunikacji lotniczej.
domino
Gaduła
Posty: 1146
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Kolej Scheiblerowska

Post autor: domino »

To koniec marzeń o reaktywacji dawnej Kolei Scheiblerowskiej. Architekci, którzy mają opracować projekt rewitalizacji Księżego Młyna, w miejscu pozostałym po torowisku planują trasę rowerową.

W piątek 9 listopada wiceprezydent Łodzi Agnieszka Nowak podpisała umowę z pracownią architektoniczną „ARTA”. Firma wygrała przetarg na wykonanie projektów zagospodarowania przestrzeni osiedla. – Po śladzie dawnej bocznicy poprowadzimy trasę rowerową – zapowiada Danuta Włodarska, prezes pracowni. Droga będzie włączała się w starotorze na wysokości ul. Przędzalnianej. Po jego przebiegu ma dotrzeć do tzw. Nowej Tkalni Karola Scheiblera przy ul. Kilińskiego. Trasa zakończy się w okolicach skansenu architektury drewnianej przy dawnej fabryce Ludwika Geyera, obecnie Centralnym Muzeum Włókiennictwa.

Teren rozkradzionej przez złomiarzy bocznicy jest obecnie miejscem libacji alkoholowych. Według koncepcji, jego otoczenie ma zmienić się nie do poznania. – Wzdłuż trasy powstaną ciągi zieleni. Znajdą się tam ławki i stojaki na rowery – opowiada D. Włodarska. Na końcu trasy ma pojawić się wiata w stylu historycznym. – Być może będzie przypominać tę z peronu dworca w Skierniewicach – mówi architekt.

D. Włodarska zapewnia, że ostatnie elementy infrastruktury bocznicy – zabytkowe rogatki i charakterystyczny dwuramienny semafor – pozostaną na swoim miejscu. – Z szacunku do tradycji Kolei Scheiblerowskiej odnowimy i wyeksponujemy te pamiątki – deklaruje.

Przez ostatnich kilka lat w środowiskach miłośników Łodzi pojawiały się pomysły reaktywowania bocznicy w formie kolei turystycznej. – Na dzień dzisiejszy to koniec takich planów. Ze względów technicznych jest to niemożliwe – mówi D. Włodarska.

Księży Młyn to unikalny w skali Europy zespół mieszkalno-przemysłowy, będący pozostałością po imperium przemysłowym Karola Scheiblera. Obiekty fabryczne i osiedla robotnicze zaczęły powstawać w latach 70. XIX wieku. Wtedy też rozpoczęła się historia Kolei Scheiblerowskiej, łączącej zakłady włókiennicze początkowo z Łodzią Fabryczną, następnie ze stacją Łódź Dąbrowa Przemysłowa. Ostatni pociąg – ogólnodostępny skład kursujący z okazji Pikniku Świętojańskiego – przemierzył bocznicę 23 czerwca 2002 r. Zabytkowe wagony dwuosiowe ze skansenu w Zduńskiej Woli Karsznicach poprowadziła należąca do zakładów „Uniontex” lokomotywa SM30-910.

http://www.rynek-kolejowy.pl/36644/Lodz_Byl_tor_bedzie_droga_rowerowa.htm
berger.m
Stały bywalec
Posty: 463
Rejestracja: śr 22:29, 09 kwie 2008
Lokalizacja: Łódź

Post autor: berger.m »

To nic wiecznego. Budowa torów, np. tramwajowych, w tym szlaku nie będzie problemem, gdy odpowiedni projekt wejdzie w fazę realizacji. Natomiast jako rozwiązanie na kilka lat ten projekt jest doskonały.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez berger.m, łącznie zmieniany 1 raz.
bartoszek333
Niemowa
Posty: 5
Rejestracja: pt 11:39, 26 paź 2012

Post autor: bartoszek333 »

Zgadzam się. Droga rowerowa póki co nie jest złą opcją.
ODPOWIEDZ