Rozkład jazdy 2015/2016
: czw 09:54, 01 paź 2015
Spostrzeżenia dotyczące pociągów dalekobieżnych w nowym rozkładzie jazdy 2015/2016 dla Łodzi na podstawie materiału opublikowanego przez PLK S.A.
Trasa Łódź-Warszawa
- rozkład przewiduje 23 kursy w relacji Łódź Kaliska - Warszawa Wschodnia w dni robocze, w tym: 1 IC, 1 REGIO, 6 interREGIO, pozostałe TLK
- IC Łodzianin, czas przejazdu Łódź Kaliska - Warszawa Centralna 1h 25 min, Łódź Widzew - Warszawa Zachodnia 1h 06 min
- planowa obsługa IC Łodzianin: EP09 + zmodernizowane wagony,
- czas przejazdu pociągów TLK i IR ok. 1h 40 min z Kaliskiej, 1h 20 min z Widzewa
- dodatkowo, 4 pary pociągów IC relacji Wrocław/Ostrów-Łódź Widzew-Warszawa-Białystok/Lublin - czas przejazdu odrobinę krótszy od TLK dzięki braku postojów w Koluszkach i Żyrardowie,
- pociągi IR dostają dodatkowe postoje w Grodzisku Mazowieckim.
Trasa Łódź-Wrocław
- 5 par pociągów kategorii IC na linii, w tym 2 do Jeleniej Góry p. Wrocław, 2 do Wrocławia oraz 1 do Ostrowa Wielkopolskiego,
- pociąg poranny bezpośrednio z Łodzi Kaliskiej, pozostałe z Białegostoku/Lublina p. Łódź Widzew, Chojny, Pabianicką,
- czas przejazdu Łódź Pabianicka - Wrocław: ok. 3h 30 min.
- 2 pociągi REGIO relacji Łódź Kaliska - Wrocław, czas przejazdu 4h 11 min.
Trasa Łódź-Kraków
- 4 pary pociągów kategorii IC na linii,
- pociąg poranny bezpośrednio z Łodzi Kaliskiej (p. Częstochowę), pozostałe ze Szczecina/Świnoujścia/Bydgoszczy p. Łódź Widzew, Tomaszów, CMK,
- czas przejazdu Łódź Widzew - Kraków p. CMK: 2h 20 min, przez Częstochowę 3h,
- całoroczny pociąg nocny TLK PROMETEO relacji Gdynia - Kraków z wagonami do Zakopanego w sezonie p. Łódź Widzew, Częstochowę - odjazd z Łodzi Widzew 23:13,
Trasa Łódź-Katowice
- 4 pary pociągów kategorii IC na linii,
- pociąg poranny bezpośrednio z Łodzi Kaliskiej, pozostałe z Gdyni Głównej p. Łódź Kaliską,
- czas przejazdu Łódź Kaliska - Katowice ok. 2h 50 min,
- całoroczny pociąg nocny TLK WENUS relacji Gdynia - Bielsko-Biała z wagonami do Zakopanego p. Łódź Widzew, Częstochowę - odjazd z Łodzi Kaliskiej 03:13,
Trasa Łódź-Trójmiasto
- 3 pary pociągów kategorii IC na linii (relacja Katowice - Gdynia),
- czas przejazdu Łódź Kaliska - Gdynia Główna ok. 5h 30 min,
- pociągi na odcinku Łódź - Kutno jadą przez Łęczycę,
- 2 nocne całoroczne pociągi TLK WENUS z Bielska-Białej (odjazd 2:21) oraz TLK PROMETEO z Krakowa Gł. (odjazd 05:37),
Trasa Łódź-Szczecin
- 4 pary pociągów kategorii IC na linii, w tym 1 do Świnoujścia (w sezonie), 3 do Szczecina Gł. i 1 do Bydgoszczy Gł. przez Poznań.
- pociąg poranny bezpośrednio z Łodzi Kaliskiej, pozostałe z Krakowa GŁ p. CMK,
- czas przejazdu Łódź Widzew - Poznań ok. 2h 50 min, do Szczecina ok. 5h 25 min,
- pociągi na odcinku Łódź - Kutno jadą przez Łowicz z postojem w Strykowie,
- 4 pociągi REGIO relacji Łódź Kaliska - Poznań, czas przejazdu 4h 05 min
Nocne pociągi
- opisane wyżej całoroczne pociągi TLK PROMETEO i TLK WENUS,
- sezonowy pociąg TLK AQUARIUS Katowice - Hel/Łeba (w tym roku kursował pod nazwą WYDMY) - oprócz wakacji, pojedzie też w majówkę oraz w weekend przy Bożym Ciele,
- sezonowy pociąg TLK TETYDA Kraków - Kołobrzeg/Ustka (w tym roku kursował pod nazwą KORSARZ) - dostał wagony bezpośrednie do Ustki, oprócz wakacji, pojedzie też w majówkę oraz w weekend przy Bożym Ciele,
Krótkie podsumowanie
PLUSY:
- po 15 latach do Łodzi wracają pociągi kategorii InterCity (ostatni pociąg tej kategorii IC Neptun Łódź Fabryczna - Gdynia odjechał po raz ostatni w 2000r.),
- pociągi IC będą obsługiwane nowoczesnymi składami zespołowymi ED160 i ED161 wyprodukowanymi w tym roku,
- zwiększenie liczby kursów z Łodzi do praktycznie wszystkich największych aglomeracji,
- znaczne przyspieszenie na trasach do Krakowa, Wrocławia,
- zyskujemy całoroczne nocne połączenie z Zakopanem,
- zyskujemy sezonowe nocne połączenie z Ustką.
MINUSY:
- tracimy bezpośrednie połączenie z Olsztynem (Kormoran zamiast do Wrocławia, z Olsztyna pojedzie do Katowic przez Warszawę, CMK),
- niedosyt na linii warszawskiej - przydałoby się więcej pociągów jadących z czasem przejazdu Łodzianina.
Ogólnie, trzeba przyznać, że rozkład robi bardzo pozytywne wrażenie. Oby to wszystko weszło w życie to będzie najlepszy rozkład dla Łodzi od bardzo wielu lat.
Trasa Łódź-Warszawa
- rozkład przewiduje 23 kursy w relacji Łódź Kaliska - Warszawa Wschodnia w dni robocze, w tym: 1 IC, 1 REGIO, 6 interREGIO, pozostałe TLK
- IC Łodzianin, czas przejazdu Łódź Kaliska - Warszawa Centralna 1h 25 min, Łódź Widzew - Warszawa Zachodnia 1h 06 min
- planowa obsługa IC Łodzianin: EP09 + zmodernizowane wagony,
- czas przejazdu pociągów TLK i IR ok. 1h 40 min z Kaliskiej, 1h 20 min z Widzewa
- dodatkowo, 4 pary pociągów IC relacji Wrocław/Ostrów-Łódź Widzew-Warszawa-Białystok/Lublin - czas przejazdu odrobinę krótszy od TLK dzięki braku postojów w Koluszkach i Żyrardowie,
- pociągi IR dostają dodatkowe postoje w Grodzisku Mazowieckim.
Trasa Łódź-Wrocław
- 5 par pociągów kategorii IC na linii, w tym 2 do Jeleniej Góry p. Wrocław, 2 do Wrocławia oraz 1 do Ostrowa Wielkopolskiego,
- pociąg poranny bezpośrednio z Łodzi Kaliskiej, pozostałe z Białegostoku/Lublina p. Łódź Widzew, Chojny, Pabianicką,
- czas przejazdu Łódź Pabianicka - Wrocław: ok. 3h 30 min.
- 2 pociągi REGIO relacji Łódź Kaliska - Wrocław, czas przejazdu 4h 11 min.
Trasa Łódź-Kraków
- 4 pary pociągów kategorii IC na linii,
- pociąg poranny bezpośrednio z Łodzi Kaliskiej (p. Częstochowę), pozostałe ze Szczecina/Świnoujścia/Bydgoszczy p. Łódź Widzew, Tomaszów, CMK,
- czas przejazdu Łódź Widzew - Kraków p. CMK: 2h 20 min, przez Częstochowę 3h,
- całoroczny pociąg nocny TLK PROMETEO relacji Gdynia - Kraków z wagonami do Zakopanego w sezonie p. Łódź Widzew, Częstochowę - odjazd z Łodzi Widzew 23:13,
Trasa Łódź-Katowice
- 4 pary pociągów kategorii IC na linii,
- pociąg poranny bezpośrednio z Łodzi Kaliskiej, pozostałe z Gdyni Głównej p. Łódź Kaliską,
- czas przejazdu Łódź Kaliska - Katowice ok. 2h 50 min,
- całoroczny pociąg nocny TLK WENUS relacji Gdynia - Bielsko-Biała z wagonami do Zakopanego p. Łódź Widzew, Częstochowę - odjazd z Łodzi Kaliskiej 03:13,
Trasa Łódź-Trójmiasto
- 3 pary pociągów kategorii IC na linii (relacja Katowice - Gdynia),
- czas przejazdu Łódź Kaliska - Gdynia Główna ok. 5h 30 min,
- pociągi na odcinku Łódź - Kutno jadą przez Łęczycę,
- 2 nocne całoroczne pociągi TLK WENUS z Bielska-Białej (odjazd 2:21) oraz TLK PROMETEO z Krakowa Gł. (odjazd 05:37),
Trasa Łódź-Szczecin
- 4 pary pociągów kategorii IC na linii, w tym 1 do Świnoujścia (w sezonie), 3 do Szczecina Gł. i 1 do Bydgoszczy Gł. przez Poznań.
- pociąg poranny bezpośrednio z Łodzi Kaliskiej, pozostałe z Krakowa GŁ p. CMK,
- czas przejazdu Łódź Widzew - Poznań ok. 2h 50 min, do Szczecina ok. 5h 25 min,
- pociągi na odcinku Łódź - Kutno jadą przez Łowicz z postojem w Strykowie,
- 4 pociągi REGIO relacji Łódź Kaliska - Poznań, czas przejazdu 4h 05 min
Nocne pociągi
- opisane wyżej całoroczne pociągi TLK PROMETEO i TLK WENUS,
- sezonowy pociąg TLK AQUARIUS Katowice - Hel/Łeba (w tym roku kursował pod nazwą WYDMY) - oprócz wakacji, pojedzie też w majówkę oraz w weekend przy Bożym Ciele,
- sezonowy pociąg TLK TETYDA Kraków - Kołobrzeg/Ustka (w tym roku kursował pod nazwą KORSARZ) - dostał wagony bezpośrednie do Ustki, oprócz wakacji, pojedzie też w majówkę oraz w weekend przy Bożym Ciele,
Krótkie podsumowanie
PLUSY:
- po 15 latach do Łodzi wracają pociągi kategorii InterCity (ostatni pociąg tej kategorii IC Neptun Łódź Fabryczna - Gdynia odjechał po raz ostatni w 2000r.),
- pociągi IC będą obsługiwane nowoczesnymi składami zespołowymi ED160 i ED161 wyprodukowanymi w tym roku,
- zwiększenie liczby kursów z Łodzi do praktycznie wszystkich największych aglomeracji,
- znaczne przyspieszenie na trasach do Krakowa, Wrocławia,
- zyskujemy całoroczne nocne połączenie z Zakopanem,
- zyskujemy sezonowe nocne połączenie z Ustką.
MINUSY:
- tracimy bezpośrednie połączenie z Olsztynem (Kormoran zamiast do Wrocławia, z Olsztyna pojedzie do Katowic przez Warszawę, CMK),
- niedosyt na linii warszawskiej - przydałoby się więcej pociągów jadących z czasem przejazdu Łodzianina.
Ogólnie, trzeba przyznać, że rozkład robi bardzo pozytywne wrażenie. Oby to wszystko weszło w życie to będzie najlepszy rozkład dla Łodzi od bardzo wielu lat.