Rozkład jazdy 2015/2016

Rozmowy na temat kolei w regionie łódzkim i w Polsce oraz o komunikacji lotniczej.
estimate85
Stały bywalec
Posty: 451
Rejestracja: sob 13:40, 29 mar 2008

Rozkład jazdy 2015/2016

Post autor: estimate85 »

Spostrzeżenia dotyczące pociągów dalekobieżnych w nowym rozkładzie jazdy 2015/2016 dla Łodzi na podstawie materiału opublikowanego przez PLK S.A.

Trasa Łódź-Warszawa

- rozkład przewiduje 23 kursy w relacji Łódź Kaliska - Warszawa Wschodnia w dni robocze, w tym: 1 IC, 1 REGIO, 6 interREGIO, pozostałe TLK
- IC Łodzianin, czas przejazdu Łódź Kaliska - Warszawa Centralna 1h 25 min, Łódź Widzew - Warszawa Zachodnia 1h 06 min
- planowa obsługa IC Łodzianin: EP09 + zmodernizowane wagony,
- czas przejazdu pociągów TLK i IR ok. 1h 40 min z Kaliskiej, 1h 20 min z Widzewa
- dodatkowo, 4 pary pociągów IC relacji Wrocław/Ostrów-Łódź Widzew-Warszawa-Białystok/Lublin - czas przejazdu odrobinę krótszy od TLK dzięki braku postojów w Koluszkach i Żyrardowie,
- pociągi IR dostają dodatkowe postoje w Grodzisku Mazowieckim.

Trasa Łódź-Wrocław


- 5 par pociągów kategorii IC na linii, w tym 2 do Jeleniej Góry p. Wrocław, 2 do Wrocławia oraz 1 do Ostrowa Wielkopolskiego,
- pociąg poranny bezpośrednio z Łodzi Kaliskiej, pozostałe z Białegostoku/Lublina p. Łódź Widzew, Chojny, Pabianicką,
- czas przejazdu Łódź Pabianicka - Wrocław: ok. 3h 30 min.
- 2 pociągi REGIO relacji Łódź Kaliska - Wrocław, czas przejazdu 4h 11 min.

Trasa Łódź-Kraków

- 4 pary pociągów kategorii IC na linii,
- pociąg poranny bezpośrednio z Łodzi Kaliskiej (p. Częstochowę), pozostałe ze Szczecina/Świnoujścia/Bydgoszczy p. Łódź Widzew, Tomaszów, CMK,
- czas przejazdu Łódź Widzew - Kraków p. CMK: 2h 20 min, przez Częstochowę 3h,
- całoroczny pociąg nocny TLK PROMETEO relacji Gdynia - Kraków z wagonami do Zakopanego w sezonie p. Łódź Widzew, Częstochowę - odjazd z Łodzi Widzew 23:13,

Trasa Łódź-Katowice

- 4 pary pociągów kategorii IC na linii,
- pociąg poranny bezpośrednio z Łodzi Kaliskiej, pozostałe z Gdyni Głównej p. Łódź Kaliską,
- czas przejazdu Łódź Kaliska - Katowice ok. 2h 50 min,
- całoroczny pociąg nocny TLK WENUS relacji Gdynia - Bielsko-Biała z wagonami do Zakopanego p. Łódź Widzew, Częstochowę - odjazd z Łodzi Kaliskiej 03:13,

Trasa Łódź-Trójmiasto

- 3 pary pociągów kategorii IC na linii (relacja Katowice - Gdynia),
- czas przejazdu Łódź Kaliska - Gdynia Główna ok. 5h 30 min,
- pociągi na odcinku Łódź - Kutno jadą przez Łęczycę,
- 2 nocne całoroczne pociągi TLK WENUS z Bielska-Białej (odjazd 2:21) oraz TLK PROMETEO z Krakowa Gł. (odjazd 05:37),

Trasa Łódź-Szczecin

- 4 pary pociągów kategorii IC na linii, w tym 1 do Świnoujścia (w sezonie), 3 do Szczecina Gł. i 1 do Bydgoszczy Gł. przez Poznań.
- pociąg poranny bezpośrednio z Łodzi Kaliskiej, pozostałe z Krakowa GŁ p. CMK,
- czas przejazdu Łódź Widzew - Poznań ok. 2h 50 min, do Szczecina ok. 5h 25 min,
- pociągi na odcinku Łódź - Kutno jadą przez Łowicz z postojem w Strykowie,
- 4 pociągi REGIO relacji Łódź Kaliska - Poznań, czas przejazdu 4h 05 min

Nocne pociągi

- opisane wyżej całoroczne pociągi TLK PROMETEO i TLK WENUS,
- sezonowy pociąg TLK AQUARIUS Katowice - Hel/Łeba (w tym roku kursował pod nazwą WYDMY) - oprócz wakacji, pojedzie też w majówkę oraz w weekend przy Bożym Ciele,
- sezonowy pociąg TLK TETYDA Kraków - Kołobrzeg/Ustka (w tym roku kursował pod nazwą KORSARZ) - dostał wagony bezpośrednie do Ustki, oprócz wakacji, pojedzie też w majówkę oraz w weekend przy Bożym Ciele,

Krótkie podsumowanie

PLUSY:
- po 15 latach do Łodzi wracają pociągi kategorii InterCity (ostatni pociąg tej kategorii IC Neptun Łódź Fabryczna - Gdynia odjechał po raz ostatni w 2000r.),
- pociągi IC będą obsługiwane nowoczesnymi składami zespołowymi ED160 i ED161 wyprodukowanymi w tym roku,
- zwiększenie liczby kursów z Łodzi do praktycznie wszystkich największych aglomeracji,
- znaczne przyspieszenie na trasach do Krakowa, Wrocławia,
- zyskujemy całoroczne nocne połączenie z Zakopanem,
- zyskujemy sezonowe nocne połączenie z Ustką.

MINUSY:
- tracimy bezpośrednie połączenie z Olsztynem (Kormoran zamiast do Wrocławia, z Olsztyna pojedzie do Katowic przez Warszawę, CMK),
- niedosyt na linii warszawskiej - przydałoby się więcej pociągów jadących z czasem przejazdu Łodzianina.


Ogólnie, trzeba przyznać, że rozkład robi bardzo pozytywne wrażenie. Oby to wszystko weszło w życie to będzie najlepszy rozkład dla Łodzi od bardzo wielu lat.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez estimate85, łącznie zmieniany 1 raz.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

- po 15 latach do Łodzi wracają pociągi kategorii InterCity (ostatni pociąg tej kategorii IC Neptun Łódź Fabryczna - Gdynia odjechał po raz ostatni w 2000r.),
Wtedy IC znaczyło zupełnie co innego niż obecnie. Wtedy IC było kategorią wyższą, w zasadzie, od ekspresu, a teraz oznacza ona po prostu pociąg pospieszny obsługiwany zmodernizowanym lub nowym taborem z częścią restauracyjną, w odróżnieniu od TLK, gdzie mogą być stare wagony i może nie być części restauracyjnej.

Podobnie jak w Niemczech (tu jechałem ostatnio starym wagonem na IC, ale miał po 6 miejsc w przedziale mimo drugiej klasy i zamknięty system toalet, więc standard jest mimo wszystko wyższy niż w naszych TLK), i pewnie w innych zachodnich krajach też, gdzie IC, tak samo jak teraz u nas, oznacza pociąg pospieszny. Docelowo wszystkie TLK mają, jeśli się nie mylę, zostać zastąpione przez IC. Podobnie było, znów jeśli się nie mylę, jakiś czas temu w Niemczech. No i na połączeniach międzynarodowych też mamy EC (głównie na Zachód) i "międzynarodowe pospieszne", z tym że w granicach Polski EC jeżdżą jako EIC, czyli jako ekspresy (w innych krajach niekoniecznie).
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
estimate85
Stały bywalec
Posty: 451
Rejestracja: sob 13:40, 29 mar 2008

Post autor: estimate85 »

Rzeczywiście, składy IC jeżdżą teraz w taryfie pospiesznej ale zarówno lepsze czasy przejazdu, rzadsze postoje, nowoczesny tabor i serwis gastronomiczny czynią z tej kategorii produkt o wiele bardziej pożądany, niż dotychczas jeżdżące na ww. trasach pociągi TLK.
Pomijając taryfę, znacznie bliżej tym pociągom do EIC niż do TLK.
Zwyrol
Bywalec
Posty: 100
Rejestracja: wt 20:03, 17 wrz 2013
Lokalizacja: Retkinia

Post autor: Zwyrol »

A Łodzianin to na darcie ma nie jeździć? Ogólnie z tymi ED161 bym się wstrzymał, gdyż PESA się z nimi nie wyrobi do grudnia raczej Obrazek
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

W rozkładzie rocznym 2015/2016 niektóre z IC na Flirtach bądź Pesach jadące przez Łowicz nie mają tam postoju, jedynie w Kutnie - i bez sensownego skomunikowania z Łowiczem.

W porządku to nie jest. IC to nie BWE.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
estimate85
Stały bywalec
Posty: 451
Rejestracja: sob 13:40, 29 mar 2008

Post autor: estimate85 »

Prawdopodobne zestawienia składów IC przez Łódź:

IC Łodzianin - EP-09 + wagony
IC Reymont - Pesa Bydgostia (ED74)
pozostałe IC na linii Kraków-Łódź-Poznań - Flirt 3 (ED160)
IC na linii Warszawa - Wrocław - Pesa Dart (ED161)

Zamieszczono na stronie PLK aktualizację rozkładu na dzień 19.10
Wynika z niego, iż niektóre pociągi np IC Barbakan zostaną uruchomione dopiero przy I korekcie rozkładu tj w marcu 2016r. To z pewnością wynika z nieterminowości dostaw składów ED160 i ED161.
estimate85
Stały bywalec
Posty: 451
Rejestracja: sob 13:40, 29 mar 2008

Post autor: estimate85 »

Rozkład jeszcze nie wszedł w życie, a już zaczęły się cięcia. TLK PROMETEO który miał zapewnić nocne połączenie Krakowa z Łodzią oraz poranne połączenie Łodzi z Trójmiastem pojedzie codziennie tylko w ferie zimowe, majówkę i wakacje. Poza tymi terminami - będzie jeździł tylko 2x w tygodniu (weekendy).
domino
Gaduła
Posty: 1146
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Post autor: domino »

PKP Intercity dokonało znacznych korekt w zakresie siatki przystankowej na terenie Łodzi. Przewoźnik niemal całkowicie zrezygnował z obsługi dworca Żabieniec w północnej części miasta, zatrzymał natomiast niektóre kursy na nowych przystankach Pabianicka i Dąbrowa na południe od centrum.

http://www.rynek-kolejowy.pl/60735/lodz_pkp_ic_zmienia_siatke_przystankow.html
estimate85
Stały bywalec
Posty: 451
Rejestracja: sob 13:40, 29 mar 2008

Post autor: estimate85 »

Likwidacja TLK Prometeo relacji Gdynia - Łódź - Kraków z wagonami do Zakopanego/Krynicy/Zagórza od 13 marca.
Nie pojedzie nawet w weekend majowy i w wakacje.

W zamian IC uruchomi od 30 kwietnia nowy pociąg IC Doker relacji Warszawa Wsch. - Gdynia na odcinku Kutno - Gdynia kursujący w rozkładzie TLK Prometeo. Pociąg Doker będzie skomunikowany w obie strony z IC Broniewskim w Kutnie, by Łodzianie mogli z niego korzystać w relacji Łódź - Gdynia.
domino
Gaduła
Posty: 1146
Rejestracja: wt 21:35, 30 sie 2011

Post autor: domino »

Do Łodzi dotrze pierwszy pociąg EIC rynek-kolejowy.pl
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Kiedy ostatnio zatrzymywał się w Łodzi pociąg ekspresowy?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
estimate85
Stały bywalec
Posty: 451
Rejestracja: sob 13:40, 29 mar 2008

Post autor: estimate85 »

Oto rozkład tego cuda:

EIC 1531 LAZUR
Kursuje 26.VI-31.VIII w sob, nd oraz 15. VIII

ŁÓDŹ KALISKA 08:03
ŁÓDŹ CHOJNY 08:10 08:11
ŁÓDŹ WIDZEW 08:19 08:20
SKIERNIEWICE 08:50 08:51
WARSZAWA ZACHODNIA 09:20 09:21
WARSZAWA CENTRALNA 09:25 09:30
WARSZAWA WSCHODNIA 09:37 09:40
MALBORK 11:56 11:57
GDAŃSK GŁÓWNY 12:24 12:27
GDAŃSK WRZESZCZ 12:31 12:32
GDAŃSK OLIWA 12:36 12:37
SOPOT 12:40 12:41
GDYNIA GŁÓWNA 12:50

Widzew - Centralna 65 min
Widzew - Gdańsk 4h 4 min
Niezłe czasy.

Mam nadzieję że się przyjmie i od nowego RJ wprowadzą taki kurs na stałe.
estimate85
Stały bywalec
Posty: 451
Rejestracja: sob 13:40, 29 mar 2008

Post autor: estimate85 »

Kpc21 pisze: Kiedy ostatnio zatrzymywał się w Łodzi pociąg ekspresowy?

Zgodnie z klasyfikacją formalną stosowaną przez PLK, pociągi ekspresowe cały czas przez Łódź przejeżdżają i się zatrzymują.
Aktualnie są to Uszatek, Broniewski, Sukiennice i Wawel a więc wszystkie te co są w rozkład wpisane z 4-cyfrowym numerem. Formalnie to są ekspresy, oznaczone kodami EIE (wagony) i EIJ (EZT).
Dodam, że nowe pociągi ŁKA relacji Łódź - Warszawa to też są ekspresy (EIJ).
Jeśli zaś chodzi o kategorię handlową Express, to ostatnim pociągiem był Odra w roku 2003.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Miałem na myśli "prawdziwe" ekspresy, czyli to, co ma "ekspres" czy "express" w nazwie kategorii handlowej. I kategorie od nich wyższe.

IR-y (obecne Łódź-Warszawa, ale także te jeżdżące do niedawna po całej Polsce) to według klasyfikacji PLK pociągi osobowe czy pospieszne? Bo PR-y nazywają je (i nazywały zawsze) w regulaminie przewozu pociągami osobowymi, i chyba tylko dzięki temu traktuje się je jako osobowe przy przyznawaniu ulg ustawowych. Ale w tej sytuacji taką samą sztuczkę mógłby zastosować każdy inny przewoźnik, w szczególności PKP IC... No bo w sumie, co to znaczy pociąg osobowy? Pomijając zupełnie kwestię nazewnictwa poszczególnych kategorii pociągów, pociąg osobowy oznacza pociąg do przewozu osób, czyli każdy który nie jest towarowy (kiedyś były też towarowo-osobowe). Częściej używane określenie (bo nie mylące się z kategorią handlową czy kategorią w klasyfikacji PLK) to pociąg pasażerski. Ja tu odnoszę wrażenie, że kiedyś, dawno temu, nie było pociągów pospiesznych czy ekspresów, a jedynie towarowe i osobowe. I ewentualnie towarowo-osobowe. Pociąg osobowy to było po prostu inne określenie na pociąg pasażerski. W pewnym momencie ktoś wpadł na pomysł uruchomienia pociągów, które dzięki pomijaniu postojów na mniejszych stacjach pozwolą szybciej dotrzeć do celu - i nazwał je pospiesznymi. A te "normalne", zatrzymujące się w każdej dziurze pociągi pozostały osobowymi. To oczywiście tylko moja teoria, i chętnie dowiem się, czy mam rację.

Ale teraz ponownie nie ma już takiej kategorii handlowej jak pociąg pospieszny, więc w zasadzie w nazywaniu wszystkich pociągów pasażerskich "osobowymi" nie powinno być problemu, tak jak "osobowymi" są (były, bo teraz ich już prawie nie ma) IR-y.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
estimate85
Stały bywalec
Posty: 451
Rejestracja: sob 13:40, 29 mar 2008

Post autor: estimate85 »

Kpc21 pisze:Miałem na myśli "prawdziwe" ekspresy, czyli to, co ma "ekspres" czy "express" w nazwie kategorii handlowej. I kategorie od nich wyższe.

Ja bym jednak uznał klasyfikację PLK za ważniejszą. Sam stwierdziłeś, że nie ma już takiej kategorii handlowej jak pospieszny. A jednak kupa pociągów pospiesznych po torach jeździ.
To że PIC sobie nazywa coś IC, czy EIC, czy Ex, nie ma znaczenia. Jeśli pociąg jest wpisany jako ekspresowy w rozkładzie jazdy, to jest ekspresowy. I bez względu na to czy handlowo nazywa się TLK, EIP czy Osobowy.

Z ciekawostek. Reymont zdegradowany został w dniu dzisiejszym do roli pospiesznego (do wczoraj był ekspresem) - nastąpiła zmiana numeru z 1329/3129 na 13117/31116. Mimo tej zmiany, faktycznie nic się nie zmieniło - nadal jeździ ED74, rozkład praktycznie taki sam, kategoria handlowa IC, ceny biletów te same.

Z innych ciekawostek... ten nowy EIC Lazur pojedzie z Łodzi do Warszawy w soboty i niedziele w godzinach dzisiejszego ŁKA (odjazd o 8.03 z Kaliskiego). Kurs ŁKA zostanie przesunięty na ok. 9.30.

A co do pociągów IR to sprawdzę i dam znać.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez estimate85, łącznie zmieniany 1 raz.
estimate85
Stały bywalec
Posty: 451
Rejestracja: sob 13:40, 29 mar 2008

Post autor: estimate85 »

Tak więc IRy Przewozów Regionalnych to pociągi MPJ czyli pospieszne.

W relacji Łódź-Warszawa pociągi ekspresowe to:
Uszatek (EIE - wagony),
ŁKA (EIJ - EZT),
w wakacje dodatkowo Lazur (EIE - wagony).
estimate85
Stały bywalec
Posty: 451
Rejestracja: sob 13:40, 29 mar 2008

Post autor: estimate85 »

Pociąg Lazur obsługiwany będzie składem Uszatka, który w weekendy nie jest wykorzystywany.
W sumie to dobry pomysł, co zatem stoi na przeszkodzie by taki Lazur kursował przez cały rok w weekendy, a nie tylko na okres wakacyjny?
ODPOWIEDZ