Gazeta Wyborcza pisze: Do Warszawy przez Płyćwię
Piotr Anuszczyk
2 godziny i 37 minut - tyle czasu od 2 września będzie zajmowała podróż pociągiem do Warszawy. PKP właśnie zaprezentowało na swojej stronie nowy rozkład jazdy. Podpowiadamy podróżnym, jak uniknąć pułapek nowego rozkładu.
Nowy rozkład na linii Łódź - Warszawa wejdzie w życie 2 września (sobota). Zmiany odczują przede wszystkim ci, którzy rano dojeżdżają do pracy. Z rozkładu zniknęły np. pociągi z Dworca Fabrycznego o 4.35 i 6.23. Pierwszy bezpośredni pociąg do stolicy odjedzie o godz. 5.23, a na miejscu będzie o 7.45. Jeśli ktoś rozpoczyna pracę o godz. 8, to niestety czeka go wyjazd z Łodzi o 4.22, przesiadka w Koluszkach, a na Dworzec Centralny dojedzie o 6.53. Utrudnienia spowodowane są przez trwającą modernizację linii kolejowej Łódź - Warszawa. Na odcinku między Koluszkami a Skierniewicami pociągi mają do dyspozycji tylko jeden tor.
Wszystkich podróżnych zaskoczą zapewne czasy przejazdu. Do tej pory klienci wyśmiewali czasy osiągane przez PKP jako najwolniejsze w historii. Jeśli 2 godziny i 11 minut wywoływały na twarzach pasażerów uśmiech politowania, to, co powiedzą na 3 godziny i 35 minut? Niestety trzy godziny spędzone w pociągu to nie żart, tak długo do stolicy ma jechać pociąg pośpieszny z Łodzi Kaliskiej (wyjazd 14.41, a przyjazd o 18.16). Ten pociąg oraz kolejny o 18.44 po drodze zastąpią lokalne pociągi osobowe. W drodze do Warszawy zatrzymają się m.in. na stacjach: Wągry, Rogów, Przyłęk Duży, Krosnowa, Lipce Reymontowskie, Płyćwia, Maków, Dąbrowice Skierniewickie. - To chyba jakaś pomyłka. PKP nie zdaje sobie sprawy, że nie jestem skazany na jazdę pociągiem. Kolej jest wygodna, ale są pewne granice - denerwuje się Piotr Kaniewski, który codziennie dojeżdża do pracy w stolicy. - Podobnie jak znajomi, z którymi jeżdżę, wiem, że remont jest potrzebny. Ale na razie czas podróży się wydłuża, a bilety drożeją.
PKP za przejazd pociągiem, który jest pośpiesznym tylko z nazwy żądało pełnej opłaty. Po naszych tekstach zmieniło jednak zdanie - Na odcinku gdzie pociągi będą zatrzymywać się na każdej stacji zastosujemy taryfę jak dla pociągów osobowych - zapewnia Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP Przewozy Regionalne. To jednak niewielka pociecha, bo PKP właśnie zaokrągliła w górę do pełnych 50 groszy i złotówki ceny biletów. Od sierpnia nie ma też już 15 proc. zniżki na bilety powrotne od poniedziałku do piątku i 33 proc. zniżki na bilety wycieczkowe. Dla pasażerów oznacza to spore podwyżki. - Za przejazd muszę zapłacić w tygodniu zamiast 52.50 zł aż 57 zł, a w weekendy zamiast 40 zł aż 50 zł - denerwuje się pan Piotr.
Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP Przewozy Regionalne, odpiera te zarzuty - Na tej trasie najwięcej osób korzysta z biletów miesięcznych, a te nie zostały przecież zlikwidowane.
Przewoźnik nadal nie zaktualizował elektronicznego rozkładu jazdy na stronie [url=http://www.pkp.pl,]www.pkp.pl,[/url] nowe godziny kursowania odjazdów można znaleźć tylko na stronie www.pr.pkp.pl
Mój komentarz: artykuł jest nieco stronniczy i nie pokazuje dobrych skutków remontu. Za to PKP pokazała się od dobrej strony używając tej taryfy P-O-P, co proponowałem w poprzednim poście.
I jeszcze sam rozkład:
tam: http://www.pr.pkp.pl/img_in//NEWS/Lodza-Warszawa.pdf
powr: http://www.pr.pkp.pl/img_in//NEWS/Warszawa-Lodza.pdf
I artykuł ze strony PKP PR:
PKP PR pisze: Zmiany na trasie Warszawa - Łódź - Warszawa
2 września br. zmieni się rozkład jazdy pociągów łączących Łódź i Warszawę. Modyfikacje spowodowane są rozpoczynającym się remontem linii kolejowej. Prace modernizacyjne, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, przewidziane są na lata 2006- 2012. Po ich zakończeniu pociągi będą rozwijać tam prędkość 140- 160 km/h, a podróż będzie trwała zaledwie 65 minut. Znacznie poprawi się też komfort podróżowania, dzięki ograniczeniu drgań i emisji hałasu.
Na trasie Warszawa – Łódź – Warszawa kursować będą najnowocześniejsze pociągi elektryczne w Polsce. Ich produkcją dla „PKP Przewozy Regionalne” zajmuje się spółka Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. Pierwsze nowoczesne pojazdy wyruszą już w 2007r. Będą przystosowane do osiągania prędkości 160 km/h, klimatyzowane, monitorowane i przyjazne dla osób niepełnosprawnych. Zaopatrzone zostaną również w specjalne zabezpieczenia dźwiękochłonne i łagodzące drgania. Wartość kontraktu, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, wynosi 171 mln zł.
wizualizacja: http://www.pr.pkp.pl/img_in//NEWS/nowpocnalodz.jpg
ps. to mój 500 post