SKM w Łodzi

Rozmowy na temat kolei w regionie łódzkim i w Polsce oraz o komunikacji lotniczej.
pan xy
Bywalec
Posty: 160
Rejestracja: pn 09:11, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź

SKM w Łodzi

Post autor: pan xy »

Czy Łodzi potrzebna jest SKM? Wydaje mi się, że tak i dlatego powinno się utworzyć chociaż jedną linię.
Moja propozycja: proponowane stacje:
-Widzew
-Widzewska
-Zarzew
-Dąbrowa
-Chojny-Zatorze
-Rzgowska
-Rokicie
-Maratońska
-Retkinia
Z przedłużeniem np. do Piotrkowa Trybunalskiego.
Co o tym sądzicie?

Od moderatora Liszek:Ten temat umieszczam w dziale "Kolej i samoloty" , tam gdzie jest jego miejsce. Jak zakładasz temat upewnij się czy pasuje do danego działu
Awatar użytkownika
SzK
Sympatyk forum
Posty: 791
Rejestracja: pt 11:30, 07 lip 2006
Lokalizacja: Pabianice / Otwock

Post autor: SzK »

Z przedłużeniem np. do Piotrkowa Trybunalskiego.

Tego typu SKM, czy SKR miałaby sens, jeśli obsługiwałaby aglomerację i region łódzki.
Widziałbym pociągi w takcie godzinnym na liniach
Sieradz - Łódź Kaliska
Kutno - Łódź Kaliska
Łowicz - Łódź Kaliska (oczywiście po remoncie)

oraz
Łódź Fabryczna - Skierniewice
Łódź Fabryczna - Tomaszów
Łódź Fabryczna - Piotrków (z przedłużeniem kilku kursów do Częstochowy)

Dla linii do Łowicza najlepsze były jakieś małe jednostki elektryczne, coś wielkości GT8.
W przyszłości po budowie tunelu wszystkie linie mogłyby zbiegać się na dworcu kaliskim, lub zupełnie nowym centralnym.

Wydaje mi się że to o czym piszę to jakieś science fiction.
Ale poza tunelem wszystko jest możliwe do realizacji w krótkim czasie.
A może otwarcie rynku coś zmieni ? Potencjał chyba spory.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Jakiś czas temu widziałem nową ofertę PKP PLK i tam stało ograniczenie do 20(!) km/h od Zgierza do Ł. Przedmieścia! Ale może (oby) coś zmienili - choć towary żeby się uchowały. Oto moja propozycja dla tej linii:

rewitalizacja linii kolejowej Łódź - Łowicz - (Warszawa)
W obecnej formie kolej oferuje 3 pary pociągów na dobę z czasem przejazdu ca. 2h 15 min. W związku z fatalnym stanem torów na całej długości linii od Łowicza Przedm. do Zgierza (łączenie z linią kutnowską) obowiązuje Vmax 30-40 km/h z miejscowymi ograniczeniami do 20 km/h (od grudnia 2006 20 (30?) km/h na całej linii). W związku ze stosunkowo długim czasem przejazdu (PKS ca. 1 h), absurdalnym rozkładem (odjazdy z Łowicza 4.15, 5.00 (jak mała przerwa!), 14.57) i ceną biletu jak w PKS (nrm. 10 zł 50 gr, PKS 9.40 zł do 10 zł) oraz nienowoczesna infrastruktura (przystanki) i tabor (jednostka EN57 - vide galeria TWB sprawiają, że podróżni wybierają alternatywny transport zbiorowy lub transport indywidualny. Frekwencja w pociągach wynosi ca. 15-20%, co sprawia, że kolej żada większych dotacji od Urzędu Marszałkowskiego (wpływy z biletów - nikłe), ten zaś odmawia, kolej ogranicza ofertę (aż do planowanego na XII 2006 zawieszenia ruchu pasażerskeigo) - i koło się zamyka.

Po remoncie szlaku - realnie patrząc - i przystosowanie go do Vmax 50 km/h, oraz zakup 1 tzw. szynobusu - elektrycznego lub - w przypadku zbyt wysokiego jak na UM woj. łódzkiego koszt - spalinowego pozwoliłoby na skonstruowanie następującej oferty (obiegu):

Łódź Kal. 3.00 Łowicz Gł. 4.40

Łowicz Gł. 5.00 Łódź Kal. 6.40/45 Sieradz 7.50 (poc. osob. Łowicz Gł.-Sieradz)

Sieradz 8.00 Łódź Kal. 9.10/12 Łowicz Gł. 10.50 (poc. osob. Sieradz-Łowicz Gł.)

Łowicz Gł. 11.10 Łódź Kal. 13.50/13.52 Sieradz 15.00

Sieradz 15.30 Łódź Kal. 16.40 Łowicz Gł. 19.20

Łowicz Gł. 19.30 Łódź Kal. 21.10

oraz puszczenie linią poc. pospiesznych Wwa Ws.-Łódź Kal. (zamiast linią skierniewicką) - odj. z Łowicza ok. g. 7 i 15, z Łodzi ok. g. 12 i 15 spowoduje olbrzymie uatrakcyjnienie oferty.

Proponuję EN81.
SEC
Weteran
Posty: 6980
Rejestracja: sob 14:28, 01 lip 2006

Post autor: SEC »

@SzK. Do Piotrkowa owszem, ale do Częstochowy to raczej nie, bo wtedy już bardziej się opłaca jechać zwykłą osobówką lub pośpiechem, a nie jechać w miarę wolno i zatrzymywać się co chwilę na "lokalnych" przystankach.
krzychu_zarzew
Bywalec
Posty: 218
Rejestracja: wt 07:21, 12 lip 2005
Lokalizacja: Zarzew

Post autor: krzychu_zarzew »

Do pełnego wykorzystania linii kolejowych w Łodzi brakuje właśnie odcinka Dw.Fabryczny-Dw.Kaliski.Cóż tunelu to się chyba nie doczekamy przez następne półwiecze,ale może wyodrębnienie pociągów aglomeracyjnych z oferty PKP PR i utworzenie spółki niezależnej np.
SKM Łódź sp.z.o.o. przyciągnie pasażerów.Można wtedy stworzyć linie SKM na trasach do Skierniewic,Sieradza,Piotrkowa,Łowicza.Tabor mogą stanowić jednostki EN57 albo można kupić szynobusy,ale sądzę,że na tych trasach frekfencja byłaby dużą jeśli ceny biletów i częstotliwość byłyby dobre.
BartStep
Stały bywalec
Posty: 283
Rejestracja: czw 19:36, 25 sie 2005
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: BartStep »

NIE. Jest zbędna w Łodzi. Oto dlaczego:
1. Ruch pasażerski w Łodzi rozkłada się promieniście - z sypialni do centrum. Kolej OBWODOWA jak sama nazw wskazuje nikogo do centrum nie dowiezie.
2. Nie potrzeba połaczenia typu SKM ze Zgierzem, bo mamy tramwaje, autobusy i busy.
3. Proszę nie mylić Trójmiasta (jeden długi ciąg) z aglomeracją Łódzką (rozkłąd promienisty)
Awatar użytkownika
SzK
Sympatyk forum
Posty: 791
Rejestracja: pt 11:30, 07 lip 2006
Lokalizacja: Pabianice / Otwock

Post autor: SzK »

Gdy raz kupowałem bilet na Kaliskim, stała przede mną kobieta z Łowicza kupująca bilet miesięczny PKP do Zgierza... . Stamtąd, jak mówiła, zabiera ją samochodem mąż.

Takich ludzi jak ta pani na pewno jest sporo i nawet przy trzech parach pociągów frekwencja mogłaby być większa.

Do rkplodz:
Towarowe na pewno jeżdżą do Strykowa co jakiś czas
(o ile PKP Cargo nie zniechęciło już klienta).

Aha - do Sieradza elektryczny wagon motorowy
jest moim zdaniem za mały. Dlatego postawiłbym na skomunikowanie, a nie bezpośredniość. Drzwi w drzwi, na przykad przy peronie 3.

Jeszcze jedno: doraźny remont na prędkość 50 km/h byłby moim zdaniem stratą pieniędzy. Oczywiście lepsze to niż nic.


Do Barta:
Gdyby układ linii kolejowych był promienisty to wszytko by grałoObrazek
Oczywiście, obsługa naszej agomeracji to lekka kolej czyli tramwaj.
ŁTR II Aleksandrów - Brzeziny, ŁTR III Konstantynów - Olechów Obrazek
A gdyby tak w Zgierzu taki tramwaj dwusystemowy wjeżdżał na tory kolejowe...
Znowu mi wyszło "transport fiction"...
Placuś

Post autor: Placuś »

SKM w regionie Łódzkim Czemu nie.Popieram,żeby u nas powstała SKM.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

@SzK: jeżdżą zdawki do Strykowa, a teraz przy remoncie Koluszki-Sk-ce jeżdżą składy całą trasą (poźniej wpadają na E30).
@BartStep: SKMka nie jest potrzebna w formie 3miejskiej, tylko coś na kształt Kolei Mazowieckich - marketing, skomunikowania, takt, szynobusy.
pan xy
Bywalec
Posty: 160
Rejestracja: pn 09:11, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pan xy »

BartStep pisze:NIE. Jest zbędna w Łodzi. Oto dlaczego:
1. Ruch pasażerski w Łodzi rozkłada się promieniście - z sypialni do centrum. Kolej OBWODOWA jak sama nazw wskazuje nikogo do centrum nie dowiezie.
2. Nie potrzeba połaczenia typu SKM ze Zgierzem, bo mamy tramwaje, autobusy i busy.
3. Proszę nie mylić Trójmiasta (jeden długi ciąg) z aglomeracją Łódzką (rozkłąd promienisty)
Chodziło mi raczej o szybkie połączenie Widzewa z Retkinią.
Michał
Sympatyk forum
Posty: 671
Rejestracja: pn 20:53, 11 lip 2005
Lokalizacja: Jednakaglomeracja Łódzka / Poznań

Post autor: Michał »

W Łodzi niemożliwe jest stworzenie SKM, ponieważ układ torów na to nie pozwala (kolej obwodowa, mało stacji itp.). Aczkolwiek pomysł SKM typu Sieradz - Łódź Kaliska - Kutno jest interesujący. Można byłoby stworzyć takie coś w rodzaju podmiejskich kursów Kolei Mazowieckich.
BartStep
Stały bywalec
Posty: 283
Rejestracja: czw 19:36, 25 sie 2005
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: BartStep »

pan xy pisze:Chodziło mi raczej o szybkie połączenie Widzewa z Retkinią.

Pytanie numer 1. - JAK?
Pytanie numer 2. - PO CO?
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

jak to odpowiedź jest, tylko po co?

ŁÓDŹ WIDZ. - Łódź Widz. Janów - Łódź Olechów ŁOC -
1) Łódź Olechów
2) Łódź Olechów ŁOA

- Łódź Chojny - Łódź Kal. Towarowa - Łódź Retkinia - Lublinek Obrazek
ew. ŁKT - ŁK - (nawrót) - Retkinia - Lbl Obrazek
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

Dziwnie kojarzy mi się to z autobusem 69...
Kolej regionalna owszem tak, wyglądało by to bardzo profesjonalnie, gdyby rozkład jazdy pociągów z miast satelickich do stolicy regionu wyglądał jak rozkład tramwaju (takt, taryfa, czas przejazdu). Ale wewnątrz miasta? należy stawiać na przyspieszenie ruchu tramwajów, wydzielanie torów z jazdni, zmniejszanie liczby skrzyżowań. Możnaby zastosować taki patent, że jak jest rozwidlenie, to zwrotnica
jest w odległości np. trójskładu od skrzyżowania i potem tory aż do końca wysepki są obok siebie (coś jak w projekcie dworca tramwajowego w centrum). Tramwaj skręcający nie blokuje wtedy jadącego na wprost. Między osiedlami wystarczą autobusy pospieszne.
pan xy
Bywalec
Posty: 160
Rejestracja: pn 09:11, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pan xy »

BartStep pisze:
pan xy pisze:Chodziło mi raczej o szybkie połączenie Widzewa z Retkinią.

Pytanie numer 1. - JAK?
Pytanie numer 2. - PO CO?
no jak to po co?
10-tka z widzewa na retkinię jedzie tak srednio 35-40 min. a skm taka trase pokonywałaby w jakieś 20 minut!!! zamiast np z dąbrowy na retkinie jechac 30 min jechałbym 10min?
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Taaaa, tylko minie centrum, do/z którego przecież nikt nie jeździ Obrazek
pan xy
Bywalec
Posty: 160
Rejestracja: pn 09:11, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pan xy »

No ale przecież do centrum jeżdża inne linie...
Rozumiem że powinno być szybkie połączenie z centrum miasta ale nie przydałoby się szybkie połączenia największych osiedli Łodzi?!!
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Magiczne słowa: potoki pasażerskie.
pan xy
Bywalec
Posty: 160
Rejestracja: pn 09:11, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pan xy »

Myślisz, że nie byłoby chętnych?
Wydaje mi się, że się mylisz...
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Masz rację - wydaje Ci się.

Chętni na pewno by się znaleźli, problem tylko w tym, że za mało aby to się opłacało/jeździło z sensowną częstotliwością.
ODPOWIEDZ