Koluszki - Regny
- prof_klos
- Megagaduła
- Posty: 3415
- Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
- Lokalizacja: Pabianice | Piaski
Koluszki - Regny
Witam.
Znalazłem pewną ciekawostkę, może ktoś wie nieco na ten temat i go rozwinie?
Otóż do niedawna przekonany byłem, że województwo Łódzkie jako tako nie ma niezelektryfikowanych (zawieszonych bądź też nie) linii kolejowych.
Bardzo się myliłem.
Prócz Łask-Zelów (wprawdzie do Zelowa już się nie dojedzie, ale linia jest eksploatowana) istnieje połączenie Tomaszów - Skarżysko oraz sporadycznie użytkowana klimatyczna linia do Spały.
No i na tym nie koniec...
"Od zawsze" przeglądając mapy regionu łódzkiego moją uwagę przyciągała dziwna pętelka - z odcinka Koluszki-Tomaszów za p.o. Mikołajów odchodzi na północ tor. Co ciekawe z drugiej strony, jakiś kawałek dalej łączy się z nienaturalnie długą i pokręconą łącznicą! Następnie tor wije się swoistą 'eSką' przez las i wychodzi na przedmieściach... Koluszek!
Mało tego - w Koluszkach jest wyjazd na dwa kierunki!
Co ciekawe - jedynym przystankiem na tym dziwnym odcinku jest p.o. Regny - małe miasteczko w lesie.
Zacząłem szukać informacji o owej linii.
Jak znalazłem fotografię przedstawiającą 'kibelka' pośród krzaków w Regnach omal nie spadłem z krzesła z wrażenia.
Jaki był sens króciutkiej linii do tego miejsca położonego w środku lasu?
Nadal poszukiwałem informacji.
Okazało się, że gdzieś w tamtych okolicach jest/była jednostka wojskowa.
W samych Regnach nie było nawet peronu o mijance nie wspominając.
Mimo to pasażerskie jeździły w konfiguracji SP30+Bi+Bi+SP30 (!!!).
Na samym początku lat dziewięćdziesiątych linię zelektryfikowano.
Co ciekawe - nadal nie wybudowano chociażby symbolicznych peronów na stacji końcowej.
Nie wiem co było powodem zawieszenia kursów - choć można się tego domyślać. W roku 1999 wyjechał ostatni ezt EN57 na szlak Koluszki-Regny.
Nieco potem zdemontowano sieć trakcyjną, przez co linia ponownie stała się 'dieslowską', z tym że już planowo nic tu nie jeździło.
Nie mam żadnych danych odnośnie drugiej strony 'pętli' (zaznaczam, że składy elektryczne docierały jedynie do Regny).
Obecnie może dziwić to, że szlak miał dwa 'wyjścia' na oba kierunki. Sprawia to wrażenie obwodnicy kolejowej Koluszek.
Na innej mapie (lotniczej) doskonale widać drugą końcówkę opisywanego odcinka - wychodzącą z północnej części Koluszek.
Ciekawa sprawa, zwłaszcza że podobno sporadycznie coś tamtędy przejeżdża.
Dziś obok torów stoją słupy trakcyjne, będące pozostałością po latach 1990-1999.
Gdyby kolej elektryczna się tam nadal utrzymała - mieliśmy miejsce bardziej klimatyczne niż podłódzkie Grotniki - obecnie uważane przez wielu (w tym przeze mnie) za najpiękniejszy krajobraz kolejowy w okolicy.
Czego chcieć więcej - jeden tor, brak peronu czy jakiejkolwiek cywilizacji wokół i jedynie wspaniały las dookoła.
Czy ktoś coś wie o opisywanym odcinku (Koluszki-Mikołajów-Regny-Koluszki)?
Pozdrawiam
Znalazłem pewną ciekawostkę, może ktoś wie nieco na ten temat i go rozwinie?
Otóż do niedawna przekonany byłem, że województwo Łódzkie jako tako nie ma niezelektryfikowanych (zawieszonych bądź też nie) linii kolejowych.
Bardzo się myliłem.
Prócz Łask-Zelów (wprawdzie do Zelowa już się nie dojedzie, ale linia jest eksploatowana) istnieje połączenie Tomaszów - Skarżysko oraz sporadycznie użytkowana klimatyczna linia do Spały.
No i na tym nie koniec...
"Od zawsze" przeglądając mapy regionu łódzkiego moją uwagę przyciągała dziwna pętelka - z odcinka Koluszki-Tomaszów za p.o. Mikołajów odchodzi na północ tor. Co ciekawe z drugiej strony, jakiś kawałek dalej łączy się z nienaturalnie długą i pokręconą łącznicą! Następnie tor wije się swoistą 'eSką' przez las i wychodzi na przedmieściach... Koluszek!
Mało tego - w Koluszkach jest wyjazd na dwa kierunki!
Co ciekawe - jedynym przystankiem na tym dziwnym odcinku jest p.o. Regny - małe miasteczko w lesie.
Zacząłem szukać informacji o owej linii.
Jak znalazłem fotografię przedstawiającą 'kibelka' pośród krzaków w Regnach omal nie spadłem z krzesła z wrażenia.
Jaki był sens króciutkiej linii do tego miejsca położonego w środku lasu?
Nadal poszukiwałem informacji.
Okazało się, że gdzieś w tamtych okolicach jest/była jednostka wojskowa.
W samych Regnach nie było nawet peronu o mijance nie wspominając.
Mimo to pasażerskie jeździły w konfiguracji SP30+Bi+Bi+SP30 (!!!).
Na samym początku lat dziewięćdziesiątych linię zelektryfikowano.
Co ciekawe - nadal nie wybudowano chociażby symbolicznych peronów na stacji końcowej.
Nie wiem co było powodem zawieszenia kursów - choć można się tego domyślać. W roku 1999 wyjechał ostatni ezt EN57 na szlak Koluszki-Regny.
Nieco potem zdemontowano sieć trakcyjną, przez co linia ponownie stała się 'dieslowską', z tym że już planowo nic tu nie jeździło.
Nie mam żadnych danych odnośnie drugiej strony 'pętli' (zaznaczam, że składy elektryczne docierały jedynie do Regny).
Obecnie może dziwić to, że szlak miał dwa 'wyjścia' na oba kierunki. Sprawia to wrażenie obwodnicy kolejowej Koluszek.
Na innej mapie (lotniczej) doskonale widać drugą końcówkę opisywanego odcinka - wychodzącą z północnej części Koluszek.
Ciekawa sprawa, zwłaszcza że podobno sporadycznie coś tamtędy przejeżdża.
Dziś obok torów stoją słupy trakcyjne, będące pozostałością po latach 1990-1999.
Gdyby kolej elektryczna się tam nadal utrzymała - mieliśmy miejsce bardziej klimatyczne niż podłódzkie Grotniki - obecnie uważane przez wielu (w tym przeze mnie) za najpiękniejszy krajobraz kolejowy w okolicy.
Czego chcieć więcej - jeden tor, brak peronu czy jakiejkolwiek cywilizacji wokół i jedynie wspaniały las dookoła.
Czy ktoś coś wie o opisywanym odcinku (Koluszki-Mikołajów-Regny-Koluszki)?
Pozdrawiam
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
-
- Fan forum
- Posty: 3520
- Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
- Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
- Kontakt:
"Tomasz Korycki" <tomaszkory...@idea.net.pl> writes:
> Tak popatrzylem w atlas samochodowy i widze, ze tam byla petelka pozwalajaca
> ominac Koluszki (Budziszewice - Regny - Zygmuntow), czego dotad bylem
> nieswiadmym. Myslalem, ze linia konczy sie slepo, a tu zjazdy, wjazdy,
> objazdy ))
Tez znam takie mapy. Ale jak to wygladalo w praktyce, pojecia nie mam.
W Regnach linia zaraz za peronem wchodzi przez brame do jednostki i co
dalej, to juz nie mnie wiedziec.
MJ
PS. I swietnie pamietam, ze bylismy tam na wycieczce akurat tego dnia,
kiedy Walesa inaugurowal sie na prezydenta. Nawet walkmana wzialem,
zeby sluchac... Eh, byly czasy...
I jeszcze jedna dyskusja z grupy pozwalająca trochę zorientować się o co chodziło z tą linią : http://tiny.pl/cmzk . Wynika z niej, że jednak była tam mijanka.
I jeszcze o przebiehu linii:
http://tiny.pl/cmz2
No i jeszcze kolejne wygooglałem, tu o położeniu po. Regny i o samym po.: http://tiny.pl/cmz8
Z 2005 znalazłem (także z PMK) taki cytat: - "w woj. nie są obsługiwane jedynie trasy
Mikołajów - Regny, znajdująca się w stanie dewastacji, " co utwierdza mnie w tym, że jest nieużywana...
PPPS. Przy googlaniu o linii znalazłem sondę "najgorsza jednostka wojskowa" (chyba wśród służących;) ) i Regny wygrywały w cuglach
- prof_klos
- Megagaduła
- Posty: 3415
- Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
- Lokalizacja: Pabianice | Piaski
To co piszesz - tylko podtwierdza tajemniczość tego szlaku...
Muszę się tam wybrać jak tylko się ociepli, by zobaczyć póki jest jeszcze co!
A z tymi rozkładami to byłbym wdzięczny - nie musisz się śpieszyć - sam wiem ile to czasu zajmuje wyszukanie odpowiedniej tabelki
Muszę się tam wybrać jak tylko się ociepli, by zobaczyć póki jest jeszcze co!
A z tymi rozkładami to byłbym wdzięczny - nie musisz się śpieszyć - sam wiem ile to czasu zajmuje wyszukanie odpowiedniej tabelki
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
- prof_klos
- Megagaduła
- Posty: 3415
- Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
- Lokalizacja: Pabianice | Piaski
LuQ Y. wielkie dzięki za rozkład.
Widać tu, że przejechanie odrębnego odcinka do Regny zajmowało ~5 minut.
Również daje się zauważyć jaka była rola tej linii - jako że nie ma drugiej - popołudniowej pary.
Również czas przejazdu jest ciekawy
Jeszcze taka szczegół - powinno tam pisać - jaki numer miał ów pociąg?
[z puntu widzenia wojaków z tamtejszej jednostki, jest to/była najgorzej kojarzona linia kolejowa
Widać tu, że przejechanie odrębnego odcinka do Regny zajmowało ~5 minut.
Również daje się zauważyć jaka była rola tej linii - jako że nie ma drugiej - popołudniowej pary.
Również czas przejazdu jest ciekawy
Jeszcze taka szczegół - powinno tam pisać - jaki numer miał ów pociąg?
[z puntu widzenia wojaków z tamtejszej jednostki, jest to/była najgorzej kojarzona linia kolejowa
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
-
- Sympatyk forum
- Posty: 814
- Rejestracja: pn 21:18, 15 maja 2006
- Lokalizacja: Aleksandrów Ł.
Odp
Pamietam Regny z okresu gry w pilke nozna w 4 lidze tam bylismy raz na meczu pucharu Polski i pamietam wlasnie tory do tej jednostki. Byla ta jednostka położona wśród drzew. Ale okolice Koluszek są bardzo fascyjnujące pod względem KOLEI. Druga bocznica do jednostki wojskowej była w Gałkówku. I zawsze chetnie oglądam tam wszystko co związane z pociagami.
W rozkładzie 89/90 do Budziszewic kursowało 8,5 pary pociągów:
5:43, 6:43, 12:33, 13:33, 14:43, 18:43, 19:43, 21:43, 23:53 Koluszki
5:59, 6:59, 12:49, 13:49, 14:59, 18:59, 19:59, 21:59, 00:09 Budziszewice Łódzkie
6:13, 7:13, 14:13, 15:23, 19:13, 20:13. 22:13, 00:18 Budziszewice Łódzkie
6:30, 7:30, 14:30, 15:40, 19:30, 20:30, 22:30, 00:35 Koluszki
(po drodze Słowiny i Mikołajów, ale nie chciało mi się przepisywać )
5:43, 6:43, 12:33, 13:33, 14:43, 18:43, 19:43, 21:43, 23:53 Koluszki
5:59, 6:59, 12:49, 13:49, 14:59, 18:59, 19:59, 21:59, 00:09 Budziszewice Łódzkie
6:13, 7:13, 14:13, 15:23, 19:13, 20:13. 22:13, 00:18 Budziszewice Łódzkie
6:30, 7:30, 14:30, 15:40, 19:30, 20:30, 22:30, 00:35 Koluszki
(po drodze Słowiny i Mikołajów, ale nie chciało mi się przepisywać )
-
- Fan forum
- Posty: 3520
- Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
- Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
- Kontakt:
www.efkafoto.com.pl/rkp/regny.rar
Cegły z paru ładnych lat. A, poprzednio bonusowo był rozkład służbowy, dziś też jest bonus - ale PKSowy - a mianowicie rozkład z 97/8 linii (jedynej) obsługującej Regny i Budziszewice. Warto zwrócić uwagę na to, że w czasie upadku PKP PKS prowadził 10 par kursów.
Rozkład ten dodałem w smie z dwóch powodów: pierwszy to przedstawienie rozklądu autobusów do porównania z kolejowym. Drugi to pokazanie, że kolejowa "cegła" (SRJP) ma swój odpowiednik w komunikacji autobusowej. Teraz, z tego co wiem, wydawane jest co roku 17 tomów (po 1 dla każdego województwa + dalekobieżne). Nie udało mi się ustalić jak to zdobyć "cywilnie" i legalnie, ja mam tylko parę dzięki dyspozytorowi, ale to stare. A szkoda że ciężko to zdobyć, bardzo(!) pożyteczna lekturka - czasem w małych miejscowościach gdzie w informacji PKS nie radzą sobie z Waszym pytaniem lepiej poprosić o książkowy rozkład i samemu pogrzebać po tabelach. No tylko że na kolei to są poprawki i telegramy, które sprawiają, że rozklad można utrzymać w aktualnosci, a na PKS nie.
Cegły z paru ładnych lat. A, poprzednio bonusowo był rozkład służbowy, dziś też jest bonus - ale PKSowy - a mianowicie rozkład z 97/8 linii (jedynej) obsługującej Regny i Budziszewice. Warto zwrócić uwagę na to, że w czasie upadku PKP PKS prowadził 10 par kursów.
Rozkład ten dodałem w smie z dwóch powodów: pierwszy to przedstawienie rozklądu autobusów do porównania z kolejowym. Drugi to pokazanie, że kolejowa "cegła" (SRJP) ma swój odpowiednik w komunikacji autobusowej. Teraz, z tego co wiem, wydawane jest co roku 17 tomów (po 1 dla każdego województwa + dalekobieżne). Nie udało mi się ustalić jak to zdobyć "cywilnie" i legalnie, ja mam tylko parę dzięki dyspozytorowi, ale to stare. A szkoda że ciężko to zdobyć, bardzo(!) pożyteczna lekturka - czasem w małych miejscowościach gdzie w informacji PKS nie radzą sobie z Waszym pytaniem lepiej poprosić o książkowy rozkład i samemu pogrzebać po tabelach. No tylko że na kolei to są poprawki i telegramy, które sprawiają, że rozklad można utrzymać w aktualnosci, a na PKS nie.
- prof_klos
- Megagaduła
- Posty: 3415
- Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
- Lokalizacja: Pabianice | Piaski
Super, super!
A i tak autobusowa cegła to ciekawostka dużego kalibru.
Widać na rozkładach doskonale jaki kiedyś tam był ruch spory, aż się wierzyć nie chce, choć tak krótką linię można było raczej tanio utrzymać.
Aż się chce usłyszeć na stacji
"pociąg 33321 do Regny odjedzie o 6:38, przy podjeździe pociągu prosimy o zachowanie ostrożności, jednocześnie przestrzegamy przed kieszonkowcami..."
...i to już jest historią - i kto by pomyślał, że u nas - w okolicy - są taki linie, i to jeszcze nieczynne...
Takie rozkłady SRJP są już niezwykle cenną rzeczą, bo za parę lat pozostanie już tylko to.
Dzięki wielkie rkp
A i tak autobusowa cegła to ciekawostka dużego kalibru.
Widać na rozkładach doskonale jaki kiedyś tam był ruch spory, aż się wierzyć nie chce, choć tak krótką linię można było raczej tanio utrzymać.
Aż się chce usłyszeć na stacji
"pociąg 33321 do Regny odjedzie o 6:38, przy podjeździe pociągu prosimy o zachowanie ostrożności, jednocześnie przestrzegamy przed kieszonkowcami..."
...i to już jest historią - i kto by pomyślał, że u nas - w okolicy - są taki linie, i to jeszcze nieczynne...
Takie rozkłady SRJP są już niezwykle cenną rzeczą, bo za parę lat pozostanie już tylko to.
Dzięki wielkie rkp
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
-
- Fan forum
- Posty: 3520
- Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
- Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
- Kontakt:
niezamaco. Jak coś to pisz jeszcze co chcesz, gromadzę trochę rozkładów (cegły, międzynarodowe, służbowe), poza tym instrukcje służbowe, dodatki o zestawieniu składów. Może dużo tego nie ma, ale zawsze jakieś dane są (i dość regularnie coś przybywa:) ) - więc jeśli będziesz czegoś szukał (lub ktoś inny rzecz jasna) to pisz na priv czy w odpowiednim wątku.
Co do wyprawy do Regn(ów?) to zapomniałem, że mam maturę więc jak się zrobi cieplej to będe raczej uziemiony No nic, może kiedyś.
Co do wyprawy do Regn(ów?) to zapomniałem, że mam maturę więc jak się zrobi cieplej to będe raczej uziemiony No nic, może kiedyś.
siemka jestem z Regien i moze wiem cos na ten temat. nie wiem czy chodzi wam o te linie kolei co napisze. jedna z lini do Jednostki Wojskowej Regny odchodzi od kolei Koluszki-Tomaszów Maz. Regny nie są w zadnym lesie tylko na wojewódzkiej drodzie 715 na której kilka mieszęcy temu mył tragiczny wypadek. O lini do wojska wiem tyle ze przechhodzi przez droge 715 (do wojska) i prawdopodobnie ta sama linia wychodzi z jednostki w lesie nieopodal Redzenia Starego i ta linia dochodszi do Koluszek.
Przepisane z SRJP 1986/87 - pociągi w relacji Koluszki - Budzieszewice Ł. lub podobnej ciekawej
Koluszki (o): 5.35, 6.50, 7.50x, 12.05, 13.35, 14.40y, 18.05, 19.15, 21.30, 23.20
Budziszewice Ł. (p): 5.54, 7.09, 12.24, 13.54, 14.59y, 18.24, 19.34, 21.49, 23.39
Budzieszewice Ł. (o): 6.04, 7.19, 12.34, 14.04y, 15.09, 18.39, 19.44, 22.04, 23.54
Koluszki (p): 6.25, 7.40, 8.20z, 12.55, 14.25y, 15.30, 19.00, 21.10a, 22.25, 0.15
Objaśnienia:
a - pociąg w relacji Słotwiny (21:03) - Koluszki (21:10), odległość = 4 km
x - pociąg w relacji Koluszki (7:50) - Słotwiny (7:57)
y - pociąg może być odwołany z powodu trudnych warunków atmosferycznych; kursuje w dni robocze oprócz wolnych sobót
z - pociąg w relacji Słotwiny (8:13) - Koluszki (8:20)
Koluszki (o): 5.35, 6.50, 7.50x, 12.05, 13.35, 14.40y, 18.05, 19.15, 21.30, 23.20
Budziszewice Ł. (p): 5.54, 7.09, 12.24, 13.54, 14.59y, 18.24, 19.34, 21.49, 23.39
Budzieszewice Ł. (o): 6.04, 7.19, 12.34, 14.04y, 15.09, 18.39, 19.44, 22.04, 23.54
Koluszki (p): 6.25, 7.40, 8.20z, 12.55, 14.25y, 15.30, 19.00, 21.10a, 22.25, 0.15
Objaśnienia:
a - pociąg w relacji Słotwiny (21:03) - Koluszki (21:10), odległość = 4 km
x - pociąg w relacji Koluszki (7:50) - Słotwiny (7:57)
y - pociąg może być odwołany z powodu trudnych warunków atmosferycznych; kursuje w dni robocze oprócz wolnych sobót
z - pociąg w relacji Słotwiny (8:13) - Koluszki (8:20)
Linia kolejowa Koluszki-Regny
Jeszcze w latach 60,ub.wieku,gdy tz."jednostką elektryczną",dojeżdżało sie do Koluszek,to po stronie wschodniej stacji,były tory skad odjeżdżały pociagi do Tomaszowa Maz.,wagony tz.kowbojki,drewniane ,krótkie ,ze stopmiem do wsiadania na całej długości wagonu,prowadzone przez lokomotywe parową.Jechalo sie wtedy przez Słotwiny,Mikołajóww,Wykno,Zaosie,Ujazd.Na drugim torze był skład jednego wagonu,dłuższego z lokomotywa spalinowa.Ten skład,który odjezdżał kilka razy dziennie ,jechał do Mikołajowa,a póżniej w lewo w las,do stacji Budziszewice Łódzkie.Ostatni odcinek drogi prowadził jednym torem,a gałęzie drzew,uderzały o wagony,zapewne z tego względu-bliskość lasu powodowało to,że nie jeżdziły tędy lokomotywy parowe.Po dojechaniu na miejsce ,lokomotywa manewrowała,na torach za asfaltowa drogą i szykowała sie do drogi powrotnej.Bilety do Koluszek kupowało sie u konduktora.Niezapomniane chwile.