Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta

Rozmowy na temat kolei w regionie łódzkim i w Polsce oraz o komunikacji lotniczej.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: mig »

Gazeta Wyborcza pisze:Ryanair właśnie ogłosił, że likwiduje loty z Łodzi do irlandzkiego Shannon. Co łodzianie dostaną w zamian? Na razie nic. Zarząd lotniska tylko obiecuje nowe loty.
Wydawało się, że połączenie do Shannon okaże się doskonałą inwestycją. Irlandzkie lotnisko jest bowiem znane jako port przesiadkowy dla lotów transatlantyckich. Co więcej, władze miasta miały dodatkowy atut w rozmowach z Dellem. Amerykanie cieszyli się z możliwości szybkiej podróży między budowaną w Łodzi fabryką a już istniejącym centrum w Limerick (tuż obok Shannon). Niestety loty potrwają tylko do listopada - Połączenie okazało się nierentowne - potwierdza Tomasz Kułakowski, dyr. marketingu Ryanair na Europę Środkowo-Wschodnią - Obłożenie było niezłe, bo samoloty były zapełnione w 80 - 90 proc., ale mimo wszystko było nierentowne. Nasi analitycy finansowi sprawdzili, że na tym kierunku miejsca były zapełniane głównie dzięki wyjątkowo dużej puli najtańszych biletów - dodaje Kułakowski.

Taka decyzja przewoźnika bardzo zaniepokoiła stowarzyszenie "Lotnisko dla Łodzi": To katastrofa i porażka zarządu lotniska. Z Shannon jest mnóstwo połączeń do USA. Tymczasem my tracimy połączenie z tym lotniskiem tuż przed otwarciem łódzkiej montowni Della i otwarciem nieba nad Atlantykiem - mówi Łukasz Cape, prezes LdŁ.

Zarząd lotniska stara się jednak tonować nastroje - Decyzja przewoźnika bardzo nam zasmuca, ale będziemy teraz naciskali na Ryanaira był zaproponował nowy kierunek zamiast Shannon - zapewnia Wojciech Łaszkiewicz, wiceprezes lotniska ds. nowych połączeń - Nie zgadzam się też z opinią o złym zarządzaniu lotniskiem. Porównywanie nas do Wrocławia czy Krakowa nie ma sensu. Tamte porty istnieją już 15-20 lat. My też potrzebujemy czasu. Zapewniam, że nowe połączenia się w Łodzi pojawią. Zapewne w pierwszej kolejności będzie to kolejne połączenie na Wyspy Brytyjskie. Jesteśmy coraz bliżej ściągnięcia tradycyjnego przewoźnika, który latałby do Niemiec. Natomiast już teraz powiększamy płytę postojową dla samolotów cargo z zaopatrzeniem dla Della - dodaje Łaszkiewicz.

Sytuacją łódzkiego lotniska niepokoją się jednak niezależni eksperci: Od ponad roku, pomimo niskich opłat lotniskowych, na łódzkim lotnisku nie ogłoszono żadnego nowego połączenia - mówi Marcin Kryska, twórca serwisu mojeprzeloty.pl i wyszukiwarki Flynatic.com - W efekcie pasażerowie zmuszeni są do dolotów lub uciążliwych dojazdów do Warszawy, Katowic czy Poznania. Tam też, zamiast na łódzkim lotnisku, zostają opłaty lotniskowe, pieniądze na utrzymanie i rozwój portu lotniczego. Wciąż nieobecny jest w Łodzi Wizz Air, drugi pod względem liczby pasażerów przewoźnik w Polsce. Tylko w Katowicach uruchomi tego lata dziewięć nowych tras, podczas gdy z Łodzi wszystkich jest tylko siedem. Nadal nie ma też LOT-u lub Lufthansy, pomimo że zbudowano wymagany przez te linie salonik biznesowy. - dodaje Kryska.

Z nieoficjalnych informacji "Gazety" wynika, że największe szanse mają loty do Cardiff (Centralwings) oraz do Frankfurtu (LOT). Na razie nie potwierdza tego jednak żaden z przewoźników.

O sytuacji na lotnisku słuchaj też w piątek w Radiu Łódź w godz. 12 - 13.
Szkoda. To porażka władz portu, bo nie umiała przekonać Ryanaira bo to połączenie będzie miało przyszłość po rozkręceniu się Della w Łodzi - fabryka przecież dopiero się buduje. :(
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Przepraszam, ja się kompletnie nie znam - ale jak to wygląda, to władze portu walczą o przewoźnika? To ile przewoźnik płaci za takie lądowanie i jaka jest możliwość walczenia o to by lądował "u nas"? Myślałem, że to jest tak jak z dworcami autobusowymi.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: mig »

Niestety, nasze lotnisko jest młode, nie ma jeszcze wyrobionej marki i dlatego musi walczyć o każde połączenie.Do dużych lotnisk przewoźnicy zgłaszają się w większości przypadków sami. Jednym ze sposobów przyciągnięcia nowych połączeń i przewoźników są np. niskie opłaty lotniskowe czy atrakcyjne "okienka" czasowe. To zarząd lotniska negocjuje z przewoźnikiem. W negocjacjach można użyć wielu argumentów np. potrzeby lokalnych inwestorów czy jakaś prestiżowa międzynarodowa impreza kulturalna itp.
Chandler
Stały bywalec
Posty: 329
Rejestracja: sob 18:48, 13 sty 2007
Lokalizacja: Olechów

Post autor: Chandler »

mig pisze:Jednym ze sposobów przyciągnięcia nowych połączeń i przewoźników są np. niskie opłaty lotniskowe czy atrakcyjne "okienka" czasowe.

No tak się składa że w Łodzi mamy i jedno i drugie, tylko niestety zarząd portu nieudolny i niekompetentny. Efekty jakie są, każdy widzi.
Dziwi tylko postępowanie Ryana. Skoro mieli takie obłożenie to dlaczego nie podnieśli cen biletów? Prawdopodobnie jest to tylko kiepska wymówka.
Kazik
Megagaduła
Posty: 2926
Rejestracja: pt 12:09, 09 cze 2006
Lokalizacja: miasto Łódź

Post autor: Kazik »

Obrazek

Na szczęście każdy jest wystarczająco kompetentny, by stwierdzić, czy inny jest wystarczająco kompetentny. Obrazek

Może wystartuj w najbliższym konkursie na dyrektora lotniska? Obrazek

Pozdrawiam wszystkich kompetentnych i udolnych forumowiczów Obrazek
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Kazik, jeśli uważasz, że Chandler nie ma racji, to to wykaż, a nie dowcipkujesz. Bo póki co fakty przemawiają przeciw zarządowi - a zwłaszcza przeciw dentyście.
Chandler
Stały bywalec
Posty: 329
Rejestracja: sob 18:48, 13 sty 2007
Lokalizacja: Olechów

Post autor: Chandler »

A to są jakieś konkursy? Wybacz... myślałem że najpierw trzeba się zaprzyjaźnić z kropą a potem dać ciała na jakiejś wyższej posadce w UMŁ i dopiero wtedy dostaje sie awans na członka zarządu lotniska. Najwyraźniej byłem w błędzie.
Masz absolutną rację, obecny zarząd jest super-skuteczny... no bo jak inaczej wytłumaczyć fakt że coraz częściej zapowiada sie nowe połączenia a samych połączeń jest coraz mniej?
mea culpa
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: mig »

Centralwings lata teraz do Łodzi wynajętymi McDonell Douglasami. 737 obsługują teraz jakieś czartery. To chyba dobra wiadomość dla znudzonych Obrazek
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez mig, łącznie zmieniany 1 raz.
Myszon
Stały bywalec
Posty: 291
Rejestracja: pt 16:55, 21 lip 2006
Lokalizacja: Hollyłódź
Kontakt:

Post autor: Myszon »

Echo Miasta pisze:A może polecimy do Frankfurtu 21.05.2007

Już wkrótce na świetlnej tablicy lotniska im. Reymonta pojawią się nowe połączenia. „Echo Miasta” wie, dokąd będziemy latali z Łodzi.

Od sierpnia z Łodzi dwa razy w tygodniu będziemy mogli latać do Tel Awiwu w Izraelu. Połączenia ma obsługiwać linia Sun d'Or, spółka córka narodowego przewoźnika El-Alu.
– Izraelczycy mają boeingi 757, które mogą zabrać na pokład 250-270 osób – mówi Wojciech Łaszkiewicz, wiceprezes lotniska, odpowiedzialny m.in. za nowe połączenia.
Jedna z linii lotniczych operujących z Lublinka, najpewniej Ryanair, zachęcona dobrymi wynikami w Łodzi, zamierza do swojej siatki połączeń dodać Cardiff w Walii. Nie wiadomo jednak, kiedy takie loty mogłyby się rozpocząć.
Zaawansowane są także rozmowy z PLL „LOT”. Nowy prezes spółki – Piotr Siennicki – bardzo poważnie rozważa wprowadzenie połączenia z Łodzi do Frankfurtu nad Menem. Obsługiwać ją mają niewielkie około 70-osobowe samoloty Embraer. Dla wszystkich latających to doskonała informacja – lotnisko we Frankfurcie to tzw. hub, czyli port, w którym można przesiąść się do samolotu lecącego w dowolnym kierunku. W planach LOTu są również połączenia z Monachium. Tamtejsze lotnisko zyskuje na znaczeniu. Przede wszystkim dlatego, że Frankfurt się „zatyka” i mało jest luk w rozkładzie.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: mig »

GW pisze:Władze Łodzi przypomniały sobie o rozwoju lotniska i chcą powierzyć jego rozwój profesjonalistom. Właśnie rozpisano przetarg na opracowanie strategii rozwoju siatki połączeń

Miasto wyraźnie zaznaczyło, że zewnętrzna firma ma się zająć poprawą "dostępności komunikacyjnej miasta", a konkretnie rozwojem siatki połączeń lotniczych.

Do tej pory za pozyskiwanie przewoźników i nowych połączeń odpowiedzialny był głównie Wojciech Łaszkiewicz, wiceprezes łódzkiego lotniska. - Też aktywnie o to zabiegaliśmy, ale doszliśmy do wniosku, że lepiej by zajęła się tym specjalistyczna firma - mówi Marek Michalik, wiceprezydent Łodzi. - Szukamy "lotniskowego" McKinseya. Potrzebne nam rozwiązanie systemowe, które podniesie atrakcyjność lotniska. To ważne, bo dzięki temu nie tylko łodzianie będą mieli gdzie latać, ale łatwiej będzie nam przyciągać inwestorów - dodaje Michalik. McKinsey to firma, która dla Łodzi opracowała strategię gospodarczą. Dzięki niej Łodzi o wiele łatwiej zabiegać o zagraniczne inwestycje.

W podobny sposób już wcześniej postąpiły np. lotniska w Krakowie, Katowicach czy Gdańsku. Dla Krakowa strategię rozwoju opracowała firma ATM z Manchesteru. - To firma od lat badająca branżę lotniczą, a jej raport to był strzał w dziesiątkę - mówi Justyna Zajączkowska z biura komunikacji lotniska im. Jana Pawła II. - Dostaliśmy gotowy pakiet informacji. Dzięki temu wiemy, jakie inwestycje są najpotrzebniejsze, by ściągać nowych przewoźników. Znamy też kierunki, które będą się cieszyć największym powodzeniem wśród pasażerów

Oferty w przetargu na pomysł dla lotniska im. Władysława Reymonta można składać do 26 stycznia - Potem zapoznamy się z nimi i rozpoczniemy negocjacje z najlepszymi firmami - mówi Teresa Białecka-Krawczyk, dyrektor Biura Rozwoju Przedsiębiorczości i Miejsc Pracy UMŁ

Władze Łodzi szczególnie liczą na to, że zewnętrzna firma pomoże w zorganizowaniu lotów do dużego portu przesiadkowego w Niemczech. Właśnie brak połączenia z hubem w rodzaju Monachium czy Frankfurtu jest jedną z naszych głównych bolączek. Dlatego też w sprawę zaangażowało się biuro rozwoju przedsiębiorczości. Okazuje się, że to właśnie firmy najbardziej cierpią na niedorozwoju łódzkiego lotniska. - Pilnie potrzebujemy lotów do dużego portu przesiadkowego - mówi Marek Gajowniczek, prezes Ericpol. Łódzka firma to gigant w tworzeniu oprogramowania telekomunikacji i ma oddziały m.in. w Meksyku. - Sprawne lotnisko jest ważne nie tylko dla nas, ale i dla naszych gości. Większość z nich przylatuje do Monachium lub Frankfurtu. Ale potem, zamiast do Łodzi, muszą lecieć do Warszawy - tłumaczy Gajowniczek.

A loty na trasie Łódź - Warszawa właśnie zostały zlikwidowane. Dlatego resztę podróży trzeba spędzić w pociągu lub samochodzie. Od jesieni łodzianie nie mogą już latać również do irlandzkiego Shannon i stolicy Włoch - Rzymu. W zamian pojawiły się połączenia do Liverpoolu i Mediolanu oraz zapowiedź lotów do Brukseli.

Lotnisku nie udało się jednak ściągnąć żadnego przewoźnika z wyższej półki, czyli takiego, który obsługuje biznes. A tanie linie inwestorom nie wystarczą. - Atrakcyjne połączenie to takie, gdzie loty są codziennie, a nie raz na tydzień. Poza tym kluczowa jest pewność lotów. Opóźnienie podróży o jeden dzień jest niedopuszczalne - podkreśla Gajowniczek.

W Łodzi od lat toczą się np. rozmowy z niemiecką Lufthansą. Niestety linia zdążyła już ogłosić połączenia z sześciu innych lotnisk w Polsce, ale nie z Łodzi. I właśnie to było jedną z przyczyn ogłoszenia przetargu na strategię:

- We Wrocławiu czy Katowicach rozwój napędzają nie tylko tanie, ale i tradycyjne linie. Zależy nam, by Łódź również miała atrakcyjną ofertę dla podróżujących biznesmenów. Efekt ma być taki, że w Łodzi pojawią się nowi przewoźnicy i więcej połączeń. Liczymy, że opracowana dla nas strategia zaowocowałaby jeszcze przed końcem 2008 roku. - mówi Michalik.

Może w końcu coś drgnie do przodu :) IMO to dobry pomysł z wynajęciem firmy zamiast naszych nieudolnych urzędasów :twisted:
jacub
Czasem wpada
Posty: 59
Rejestracja: śr 14:46, 04 lip 2007
Lokalizacja: Pabianice

Post autor: jacub »

GW pisze:Koniec z blaszakiem
Koniec z tłoczeniem się pasażerów w "blaszaku", czyli prowizorycznym terminalu nr 2. Dziś lotnisko występuje o pozwolenie na budowę całkiem nowego termialu
Nowy terminal nr 3 ma pozwolić na to, by w Łodzi jednocześnie odprawiano cztery duże samoloty. To bardzo ważne, bo do tej pory łódzkie lotnisko mogło jednocześnie obsługiwać 2-3 samoloty. Jednoczesna odprawa więcej niż jednego samolotu jest sporym problemem. Pasażerowie tłoczą się w malutkim terminalu nr 2, a na parkingach nie sposób znaleźć wolnego miejsca. Nawet samoloty mają trudności z zaparkowaniem obok siebie na niedużej płycie postojowej.

Zarząd portu zapewnia jednak, że te problemy niebawem się skończą. - Dziś składamy wniosek o pozwolenie na budowę nowego terminalu - mówi Leszek Krawczyk, prezes lotniska im. Władysława Reymonta.

Pieniądze na budowę są już zapisane w budżecie miasta (główny udziałowiec lotniska) oraz w unijnych dotacjach. Łącznie na inwestycje może zostać wydane przynajmniej ćwierć miliarda złotych.

Na razie jednak lotnisko nie wykorzystało jeszcze pieniędzy przyznanych na ten rok. Z budżetu państwa po wielkich bojach udało się dla Łodzi wyszarpać 22 mln zł. I to mimo publicznych obietnic premiera Jarosława Kaczyńskiego, że nasze lotnisko może liczyć na 37 mln zł. Tymczasem do dziś lotnisko nie wydało nawet jednej złotówki z budżetowej dotacji, z której powinno się rozliczyć do końca grudnia!

- Problem nie leży po naszej stronie - zapewnia Elżbieta Gamus, dyr. finansowy lotniska. - Pieniądze z budżetu wędrują do nas przez Ministerstwo Finansów, Urząd Wojewódzki i Marszałkowski. Możliwość podpisania pierwszych kontraktów na wykorzystanie dotacji pojawiła się dopiero we wrześniu.

Budżetowe 22 mln zł postanowiono przeznaczyć głównie na budowę nowej płyty postojowej dla samolotów. Wykonawcy rozpoczęli pracę, ale lotnisko pieniędzy wcale nie dostało. To dlatego, że dotacja traktowana jest jako pomoc publiczna i musi być zgłoszona Unii Europejskiej. - Odpowiedzi z UE, czy nasza notyfikacja została zaakceptowana, nadal nie mamy - mówi Gamus. - Dlatego też złożyliśmy wniosek do Rady Ministrów, aby przyznane nam pieniądze można było wydać również do czerwca 2008 roku. Do tego czasu na pewno dostaniemy już odpowiedź z UE.

Nawet jeśli budżetowe pieniądze nie przepadną, to powstaje pytanie, jak zapłacić wykonawcom. - Z pomocą przyszło miasto, które w tym roku przekaże nam łącznie ponad 40 mln zł - mówi Gamus. - Dzięki temu nie musieliśmy zaciągać kredytów czekając na odblokowanie dotacji budżetowej.

W przyszłym roku lotnisku zamieni się więc w plac budowy. Robotnicy będą kończyć płytę postojową, a jednocześnie rozpoczną się prace przy nowym terminalu. Dodatkowo jesienią 2008 r. zacznie się budowa wieży kontroli lotów.



Terminal nr 3:

Ilość odprawianych samolotów w godzinie szczytowej: 4 (np. Boeing 737 - 800)

Ilość pasażerów na godzinę w szczycie: 1300 pasażerów

Przepustowość: 2 miliony pasażerów na rok

długość 136 metrów

szerokość 65-80 metrów

powierzchnia (netto) 24676 metrów kwadratowych

kubatura 125509 metrów sześciennych

parking 309 samochodów

terminal wysokość 14,7 m

4 kondygnacje


wieża 22 m
Chandler
Stały bywalec
Posty: 329
Rejestracja: sob 18:48, 13 sty 2007
Lokalizacja: Olechów

Post autor: Chandler »

Można też o tym przeczytać na stronie lotniska
Ja mam tylko szczerą nadzieję, że to jednak nie będzie to straszydło które widać na wizualizacji.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

Dziwna sprawa. Nasz port lotniczy się rozwija, rozbudowuje, doskonale spisał się nawet przyjmując samoloty z Okęcia przez dwa weekendy, a teraz... grozi mu upadłość.

http://www.dzienniklodzki.pl/stronaglowna/461699,lotnisku-w-lodzi-grozi-upadlosc,id,t.html
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
berger.m
Stały bywalec
Posty: 463
Rejestracja: śr 22:29, 09 kwie 2008
Lokalizacja: Łódź

Post autor: berger.m »

Nie grozi mu. To tylko gra wykonawcy robót skłóconego z portem.
makowski
Początkujący
Posty: 12
Rejestracja: czw 23:48, 03 mar 2011

Post autor: makowski »

zachęcam do przejrzenia slajdów dotyczących lotniska w diagnozie strategicznej łodzi. uwaga, włos się jeży, jak ktoś ma;-)
http://rzecznik.dlalodzi.info/aktualnosci/368-diagnoza-strategiczna-lodz-2020
Solar
Bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw 19:31, 29 sty 2009
Lokalizacja: Łódź Chojny

Post autor: Solar »

Urbi59
Bywalec
Posty: 174
Rejestracja: pt 09:34, 19 wrz 2008
Lokalizacja: Łódź Polesie / UK

Statystyki za rok 2012

Post autor: Urbi59 »

Obrazek
ODPOWIEDZ