zasady opisu zdjęć kolejowych

Forum poświęcone fotografii, a także archiwalne sprawy gtlodz.eu.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

zasady opisu zdjęć kolejowych

Post autor: rkplodz »

Chechło
Chechło Dobroń

* - czasem możliwe jest dokładniejsze określenie miejsca wykonania zdjęć wykonanych na szlaku, np. poprzez podanie nazwy posterunku odgałęźnego, nazwy nastawni, ładowni, posterunku odstępowego itp. W takim wypadku zaleca się (ale wymaga tylko standardowego opisu) podać _zarówno_ nazwy dwóch najbliższych przystanków osobowych i nazwę posterunku, jeśli autor zdjęcia ją zna. Na przykład
ChrustyNowe Koluszki Bęzelin

gdzie Bęzelin jest nazwą posterunku odgałęźnego (podg.). Przy jego nazwie nie stosujemy prefiksów określających funkcję posterunku, jego charakter (funkcję) podajemy w _opisie_, a nei sł. kluczowych.

** - Jeśli zdjęcie zostało wykonane na szlaku pozbawionym ruchu pasażerskiego - określamy miejsce za pomocą dwóch stacji towarowych i najbliższego posterunku/mijanki/ładowni itp., tj. stosujemy identyczne reguły opisu.

2. Fotografowany obiekt.
W opisie podajemy oznaczenia egzemplarzy lokomotywy/EZT, na przykład
EN57-755

Umożliwia to także przeglądanie zdjęć wszystkich pojazdów serii poprzez wpisanie w pole wyszukiwarki formuły EN57*.
Serie zapisujemy bez myślników i spacji (EN57), a dane egzemplarza z myślnikiem oddzielającym numer serii od numeru inwentarzowego (EN57-755), czyli wg ogólnie przyjętych norm znakowania taboru PKP.
Jeśli wykonujemy zdjęcie taboru prywatnego - do oznaczenia przewoźnika dopisujemy, jeśli istnieje, serię (nie nr inw.) wg oznaczeń PKP, np.
3E/1-75 ET21
Umożliwia to zarówno przejrzenie zdjęć wyłącznie prywatnych lokomotyw tego typu (formuła 3E/1*), jak i wszystkich lokomotyw tego typu (formuła ET21*).

Jeśli przewoźnikiem jest spółka inna niż członek grupy PKP oraz Przewozy Regionalne (nie dot. kolei wąskotorowych), w słowach kluczowych podajemy skrót jego nazwy według poniższej tabeli:
KolejeMazowieckie
RailPolska
PCC
PTKiGKRybnik
PTK (dla PTK Holding)
FER (dla FER Polska)
FPL (dla Freightliner Polska)
Transoda
Lotos
Orlen
CTL
KolejBałtycka
PMT (dla Pol-Miedź Trans)
CoalTrans
DOLKOM
PRKiI (dla Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych)
ZIK (dla Zakładu Inżynierii Kolejowej z Sandomierza)
PSMK (dla Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei - Parowozownia Skierniewice)

i analogicznie dla pozostałych przewoźników.

Jeśli przewoźnikiem jest inny podmiot niż właściciel lokomotywy - zaleca się także w słowach kluczowych nazwy właściciela, np. Sigma, STK.

Jeśli głównym fotografowanym obiektem jest wagon - oznaczenie jego serii należy podać obowiązkowo. Jeśli jest to element składu - jest to zalecane.
Falls
Bhp

Jeśli fotografowany jest obiekt infrastruktury - należy podać w słowach kluczowych jakiego obiektu zdjęcie dotyczy - zawsze stosując formę mianownika liczby pojedynczej, na przykład:
lokomotywownia
rozjazd
semafor
TarczaOstrzegawcza
wskaźnik

3. Numer pociągu.

W przypadku składów planowych numer łatwo znaleźć w internetowym rozkładzie jazdy - www.rozklad.pkp.pl . W przypadku składów towarowych numer pociągu nie jest wymagany. Numer podajemy bez prefiksów oznaczających przewoźnika (R-3032), ani oznaczających typ pociągu (RJ 3032) - te dane możemy zawrzeć w opisie.
W przypadku pociągów okolicznościowych należy podać słowo kluczowe impreza, a opcjonalnie numer pociągu.
3032

W przypadku pociągów międzynarodowych dopuszcza się podanie jedynie międzynarodowego numeru pociągu.

4. Typ pociągu.

Obowiązkowo umieszczamy ogólne określenie oznaczające kategorię pociągu:
towarowy
osobowy
pospieszny
REGIO
ekspresowy
TLK (dla pociągów kategorii Tanie Linie Kolejowe - do 31.6.2010, i Twoje Linie Kolejowe - od 1.7.2010)
InterCity
EIC (dla pociągów kategorii Ekspres InterCity)
EuroCity
EuroNight
interREGIO
REGIOEkspres

W przypadku składów towarowych zaleca się rozszerzenie opisu o inne słowa określające charakter pociągu, np. kontenerowy, zdawczy.

5. Określenie linii/łącznicy/bocznicy

Tabela SRJP (Sieciowego Rozkładu Jazdy Pociągów):
Dotyczy tylko szlaków wykorzystywanych (dziś bądź dawniej) w ruchu pasażerskim. Numer tabeli podajemy w formacie SRJPxxx, gdzie xxx oznacza numer tabeli:
100 (Warszawa - Katowice/Kraków, CMK)
102 (Warszawa) - Koluszki - Piotrków Tryb. - (Katowice)
113 Tomaszów Mazowiecki - Drzewica - (Radom)
113a Tomaszów Mazowiecki - Spała
114 Koluszki - Tomaszów Maz. - (Skarżysko Kam.)
173 Chorzew Siemk. - Częstochowa
200 (Warszawa) - Łódź Kaliska - Sieradz - (Wrocław Gł.)
300 (Warszawa) - Kutno - Koło - (Poznań)
315 (Herby Nowe) - Chorzew Siemk. - Zduńska Wola - Inowrocław
320 (Katowice) - Wieluń - Kępno - (Poznań)
418 Kutno - Płock - (Sierpc)
420 Łódź Kaliska - Kutno - (Bydgoszcz)
601 Łódź Fabryczna - Koluszki - Warszawa
602 Łódź Kaliska - Łowicz Gł. - Łódź Kaliska
602 Koluszki - Regny
603 Łowicz Gł. - Skierniewice
604 Skierniewice - Pilawa - (Łuków)
606 Kutno - Łowicz Gł. - (Warszawa)
607 Łódź Kaliska - Łódź Chojny - Łódź Widzew - Łódź Fabryczna
607a Łódź Widzew - Zgierz
618 Piotrków Tryb. - Bełchatów

Dopuszcza się podanie dodatkowo numeru linii wg wykazu D29 w formacie D29-53 .
W przypadku linii wąskotorowych podanie numeru tabeli SRJP nie jest wymagane.

Bocznice należy opisywać słowem bocznica i nazwą (skrótem nazwy) zakładu, do którego ta prowadzi, np.
bocznica EC4
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez rkplodz, łącznie zmieniany 15 razy.
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Proponuję jeszcze rodzaj pociągu (towarowy/osobowy) i symbol wagonu (jeśli znany) w przypadku towarowych. Ponadto warto zdecydować czy nazwy posiadające myślnik piszemy z myślnikiem czy bez (tj: SkarżyskoKamienna czy Skarżysko-Kamienna).
No i obowiązkowo numer linii w sposób, jaki już przyjęliśmy (SRJP114) - także dla pociągów towarowych/roboczych/infrastruktury itp.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Właśnie proponuję nr linii wg SRJP, nazwy jednym ciągiem, i numer pociągu - w przypadku pasażerskich sprawdzić żaden kłopot.
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Ponieważ chyba nie każdy będzie w stanie podać komplet tych danych, to proponuję byś Tomku został redaktorem - będziesz mógł uzupełniać w miarę możliwości dane również pod cudzymi zdjęciami.
(redaktor ma również możliwość moderacji komentarzy i blokowania zdjęć - nie zostało to póki co rozdzielone, ale prosiłbym o powściągliwość w używaniu tychże opcji)
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

I łatwiej będzie uzupełniać te dane pod starymi zdjęciami w więcej osób. To są godziny pracy Obrazek
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Post autor: prof_klos »

No to do roboty, Panowie! Obrazek
Przestudiuję te kryteria raz jeszcze i postaram się pomóc.
Ale co do SRJP - skąd mam wiedzieć w jakiej tabeli jest dany skład? Obrazek
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

@ Ukalo - ok, chętnie pomogę
Rkp, gdybyś mógł na bieżąco poprawiać pierwszego posta aż ustalimy co dokładnie ma być w kluczowych.
Gdyby ktoś mógł wypisać numery wszystkich linii wg SRJP - ja nie dysponuję. Czy linia do Spały, Bełchatowa mają swoje numery? Jak oznaczamy zdjęcia na bocznicach? Po prostu "bocznica"?
Ja postaram się opracować ściągawkę z typami lokomotyw i wagonów towarowych
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Tomasz.bu, łącznie zmieniany 1 raz.
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Zatem witamy na pokładzie Obrazek
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Pierwszy post szeroko poprawiony. Czekamy na dalsze pomysły
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Klucz do rozpoznawania loków/ZT/wagonów

Post autor: Tomasz.bu »

"Co sfociłem", czyli poradnik myśliwego - krótka ściągawka do rozpoznawania zwierzyny trakcyjnej. Pogrubieniem wyróżniłem symbole lokomotyw używane na PKP które OBOWIĄZKOWO powinny znaleźć się także w przypadku przewoźników prywatnych (także wtedy, gdy na lokomotywie widnieje inne oznaczenie - patrz zalecenia)

Elektryczne:
EP05 Czech http://www.gtlodz.eu/img6395.htm praktycznie nie do spotkania; jeśli uważasz, że widziałeś ją na szlaku najprawdopodobniej pomyliłeś model lokomotywy Obrazek
EU06 http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=1119 w łódzkiem chyba nie za częste; z wyglądu podobne do EU/P07
EU07/EP07/4E http://www.gtlodz.eu/img13030.htm Anglik
EP08 http://www.gtlodz.eu/img13031.htm głównie na pociągach kwalifikowanych (+Łodzianin); też z tej samej rodziny co 06 i 07
EP09 Epoka http://www.gtlodz.eu/img13032.htm raczej nie pojawia się na innych pociągach niż kwalifikowane
ET05/ET13 http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=7534 tylko przewoźnicy prywatni
ET11/79E http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=5089 podobny do serii 181/182, ale to podobno zupełnie co innego; tylko prywaciarze
ET21/3E Sputnik http://www.gtlodz.eu/img8561.htm w łódzkiem w ruchu tylko prywaciarze
ET22/201E Byk http://www.gtlodz.eu/img6401.htm
ET40 Ufo? http://www.gtlodz.eu/img14458.htm lokomotywa dwuczłonowa, nie do pomylenia
ET41 Bolek i Lolek http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=12027 lokomotywa dwuczłonowa, w łódzkiem - rzadka; nie do pomylenia
ET42 Czapajew http://www.gtlodz.eu/img13846.htm lokomotywa dwuczłonowa, nie do pomylenia
EU43 http://www.gtlodz.eu/img10709.htm przewidziana do pociągów towarowych na liniach magistralnych
181/182 http://www.gtlodz.eu/img14052.htm tylko przewoźnicy prywatni
E189 http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=11695 tylko przewoźnicy prywatni, rzadka
1822 http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=8162 tylko PTKiGK Rybnik, bardzo rzadka

Spalinowe:
Ls40 http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=5257 przemysłowa
Ls60 http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=4760 przemysłowa
SM03 http://www.gtlodz.eu/img6516.htm przewidziana raczej do obsługi bocznic
SM30/Ls300 http://www.gtlodz.eu/img14051.htm przewidziana raczej do obsługi bocznic
SM31/Ls1200/411D trumna http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=10915 w łódzkiem rzadka
SP/U42 polsat http://www.gtlodz.eu/img14480.htm gatunek ginący Obrazek
SM42/Ls800/Ls1000 stonka http://www.gtlodz.eu/img14246.htm z wyglądu jak wyżej, tyle, ze dla odmiany - bardzo powszechna
ST43/060DA rumun http://www.gtlodz.eu/img13064.htm w łódzkiem - częstsze u przewoźników prywatnych
ST44/M62/M62M gagarin http://www.gtlodz.eu/img12660.htm w łódzkiem - głównie u przewoźników prywatnych
311D vader http://www.gtlodz.eu/img14106.htm wyłącznie przewoźnicy prywatni
SM48/TEM2 tamara http://www.gtlodz.eu/img6198.htm w łódzkiem raczej przewoźnicy prywatni/obsługa bocznic
JT42CWR/Class66 http://www.gtlodz.eu/img11942.htm tylko Freightliner
T448p/S200 http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=4772
http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=4192 tylko przewoźnicy prywatni
BR232/231 ludmiła http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=7658

Zespoły trakcyjne
EN57 kibel http://www.gtlodz.eu/img13853.htm gatunek wyjątkowo pospolity, aczkolwiek warto zwrócić uwagę na dużą zmienność ubarwienia (coś jak u papużek falistych Obrazek ) wersja czteroczłonowa nosi oznaczenie EN71, ale w łódzkiem raczej nie występuje
Istnieje też kilkadziesiąt zespołów po remoncie w ramach funduszy SPO-Transport o zmienionym wyglądzie czoła oznaczonych numerami powyżej 2000: http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=11311 na terenie województwa nie gniazdują, obserwować można je jedynie na przelotach lub na tymczasowych żerowiskach
ED59 acatus http://www.gtlodz.eu/img973.htm jedna jedyna sztuka - własność łódzkiego marszałkowa
ED74 bydgostia http://www.gtlodz.eu/img13347.htm przypisany do linii Łódź - Warszawa
EN75/ETR150/ER75 flirt http://transport.asi.pwr.wroc.pl/0.1A/tournee.php?p=10005 Koleje Mazowieckie oraz woj. śląskie (użyczone PKP PR); proponuję wpisywać także frazę "flirt" oraz oba oznaczenia numeryczne widniejące na pociągu (spacje zastępujemy wtedy kropkami)
VT627 http://www.gtlodz.eu/img10104.htm wyłącznie linia Kutno - Płock - Koleje Mazowieckie
VT628 http://stud.pam.szczecin.pl/~wizard/details.php?image_id=5192 Koleje Mazowieckie. Raczej się nie zdarza

Ponadto mogą się zdarzyć inne gatunki, które zasadniczo w łódzkiem nie występują, ale niewykluczone, że uda się je zaobserwować na przelotach. No i pewnie istnieją też jakieś gatunki nieodkryte Obrazek
P.S. W kwestii formalnej - dobór zdjęć przypadkowo - celowy. tj. pierwsza fotka jaka mi się napatoczyła, która dobrze pokazywała pojazd.

Jeśli zaś chodzi o oznaczenia wagonów towarowych, które są mile widziane (oznaczenia, nie wagony) wśród kluczowych, to polecam ten adres:
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/wagony.php
Nie zawiera kompletnej listy wagonów pojawiających się w kraju i nie tłumaczy znaczenia poszczególnych liter, ale na pewno w wielu kwestiach okaże się niezwykle pomocny. Nie wiedzieć czemu cysterny z oznaczeniami zaczynającymi się od "Z" są pomiędzy "F" i "G".
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Tomasz.bu, łącznie zmieniany 11 razy.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Post autor: prof_klos »

No i Ls60! (Pabianicki Młyn - http://gtlodz.eu/i5190)
Do tego i Ls40 (jest pod Sieradzem, jak tylko tam będę - sfocę!).
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Co do łącznicy Karsznice - Zduńska - od dawna jest "wrzucona" w 315. Przyjąłem zasadę że podawałem ostatnie możliwe numery tabel (wada: Łowicz powtarza numer Budziszewic vel Regn). Wydzieliłem tylko 607, która obecnie niby jest wrzucona w 601, ale myślę, że często ktoś będzie chciał znaleźć zdjęcia właśnie z Widzew - Kaliska - a w tabeli warszawskiej odcinek ten jest jakby nieco na siłę.

Tabelki spisywałem z pamięci, mogłem zapomnieć o jakiejś linii, krzyczeć! Obrazek

PS. Uzupełniłem przewoźników, znów czekam na uwagi.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez rkplodz, łącznie zmieniany 1 raz.
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

ukalo pisze:redaktor ma również możliwość [...] blokowania zdjęć
No, ten problem mamy już z głowy Obrazek
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez ukalo, łącznie zmieniany 1 raz.
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Lista przewoźników prywatnych prawdopodobnie nie jest pełna, nawet w odniesieniu do województwa.

Brakuje jeszcze następujących linii: CMK (100) i Herby - Wieluń - Kępno (320?) a czysto hipotetycznie linii Skierniewice - Łuków (604?). Nie wiem też co z odcinkiem Chojny - Olechów - Gałkówek (też 607?).
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Tomasz.bu, łącznie zmieniany 5 razy.
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Ściągawka łopatologiczna - opisy "wzorcowe"

Post autor: Tomasz.bu »

Jeśli ustalenia co do kluczowych jeszcze ulegną zmianie, to poprawię. Uzupełnienia wymaga jeszcze infrastruktura - proponuję, aby w kluczowych pisać miejsce, nr linii no i obiekt - a więc to, co jest treścią zdjęcia.

Proponuję też wyraźnie zaznaczyć, że w przypadku pojazdów o więcej niż jednym członie NIE umieszczamy oznaczenia członu czyli np. piszemy nie EN57ra-333, tylko EN57-333, bo to błąd, który cały czas się pojawia.

Przykłady doboru słów kluczowych dla zdjęć kolejowych (proszę, niech ktoś sprawdzi, czy tu nie ma jakiegoś byka (poza tym na drugim zdjęciu Obrazek ):

Zdjęcie poglądowe* nr 1:
Obrazek
Zdjęcie przedstawia pociąg osobowy spółki PKP Przewozy Regionalne relacji Inowrocław - Katowice (nr pociągu: 54330) na Magistrali Węglowej (Inowrocław - Zduńska Wola - Herby) podczas postoju na stacji Chorzew-Siemkowice. Obsługuje go EZT EN57 o numerze 758. Zdjęcie winno się znajdować w kategorii "Grupa PKP". Słowa kluczowe winny wyglądać następująco: ChorzewSiemkowice EN57-758 54330 osobowy SRJP315

Zdjęcie poglądowe* nr 2:
Obrazek
Zdjęcie przedstawia towarowy pociąg kontenerowy na szlaku Częstochowa - Chorzew-Siemkowice pomiędzy stacjami Biała Pajęczańska i Chorzew - Siemkowice. Pociąg prowadzi lokomotywa ET22-1155, w składzie znajdują się wagony - platformy o oznaczeniu sggmrs. Zdjęcie wrzucamy do kategorii "Grupa PKP". Słowa kluczowe winny wyglądać następująco: BiałaPajęczańska ChorzewSiemkowice ET22-1155 towarowy kontenerowy (sggmrs**) SRJP173

Zdjęcie poglądowe* nr 3:
Obrazek
Zdjęcie przedstawia lokomotywę serii M62 o numerze 3513 z logo Rail Polska wykorzystywaną przez prywatnego przewoźnika Lotos Kolej. Lokomotywa opuściła stację Chorzew - Siemkowice i zmierza Magistralą Węglową (linia: Inowrocław - Zduńska Wola - Herby) w kierunku stacji Działoszyn. Pomiędzy tymi stacjami znajduje się posterunek blokowy Sadowiec. Zdjęcie umieszczamy w kategorii "Kolej". Słowa kluczowe winny wyglądać następująco: ChorzewSiemkowice Sadowiec Działoszyn M62-3513 ST44 RailPolska Lotos SRJP315

Zdjęcie poglądowe* nr 4:
Obrazek
Zdjęcie przedstawia zachodnie rozjazdy stacji Zduńska Wola wraz z nastawnią w świetle zachodzącego słońca. Zdjęcia nie wrzucamy, bo jest krzywe Obrazek. Po wyprostowaniu umieszczamy je w kategorii "infrastruktura". Słowa kluczowe winny wyglądać następująco: ZduńskaWola tory rozjazdy nastawnia SRJP200

* nie oznacza, że zdjęcie są odpowiednie jakościowo, tylko, że jest właściwie opisane.
** zalecane
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez Tomasz.bu, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Post autor: prof_klos »

Ja z oznaczeniami wagonów radę dam, ale czy przeciętny "Kowalski" nie mający za wiele wspólnego z koleją także odróżni Eaos od Es? Obrazek
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Masa roboty przed chłopakami...
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Dlatego oznaczenia wagonów rkp (i słusznie) dał jako opcję, a nie kluczowe obowiązkowe, a obowiązkowo jedynie, gdy wagon jest zasadniczą treścią zdjęcia. Poza tym postaram się przygotować ściągawkę z najpopularniejszymi wagonami (ale to zajmie mi więcej niż ściągawka z lokomotywami/ZT). Damy radę Obrazek
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Gdy zdjęcie przedstawia wagon - w 95% przypadków model odczyta się z burty. Obrazek
Tomasz.bu
Gaduła
Posty: 1436
Rejestracja: śr 15:01, 22 lis 2006
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz.bu »

Jeszcze jedno - czy w przypadku pociągów wąskotorowych też wpisujemy w kluczowe ich numer? Z reguły takowe posiadają, ale numery będą się dublować z numerami pociągów na PKP. Ja bym sobie odpuścił.
I dla pociągów imprezowych (tak wąskich jak i na torze normalnym) zamiast numeru pociągu proponuję słowo "impreza". Mam nadzieję, że to już wszystko...
ODPOWIEDZ