Chechło
Chechło Dobroń
* - czasem możliwe jest dokładniejsze określenie miejsca wykonania zdjęć wykonanych na szlaku, np. poprzez podanie nazwy posterunku odgałęźnego, nazwy nastawni, ładowni, posterunku odstępowego itp. W takim wypadku zaleca się (ale wymaga tylko standardowego opisu) podać _zarówno_ nazwy dwóch najbliższych przystanków osobowych i nazwę posterunku, jeśli autor zdjęcia ją zna. Na przykład
ChrustyNowe Koluszki Bęzelin
gdzie Bęzelin jest nazwą posterunku odgałęźnego (podg.). Przy jego nazwie nie stosujemy prefiksów określających funkcję posterunku, jego charakter (funkcję) podajemy w _opisie_, a nei sł. kluczowych.
** - Jeśli zdjęcie zostało wykonane na szlaku pozbawionym ruchu pasażerskiego - określamy miejsce za pomocą dwóch stacji towarowych i najbliższego posterunku/mijanki/ładowni itp., tj. stosujemy identyczne reguły opisu.
2. Fotografowany obiekt.
W opisie podajemy oznaczenia egzemplarzy lokomotywy/EZT, na przykład
EN57-755
Umożliwia to także przeglądanie zdjęć wszystkich pojazdów serii poprzez wpisanie w pole wyszukiwarki formuły EN57*.
Serie zapisujemy bez myślników i spacji (EN57), a dane egzemplarza z myślnikiem oddzielającym numer serii od numeru inwentarzowego (EN57-755), czyli wg ogólnie przyjętych norm znakowania taboru PKP.
Jeśli wykonujemy zdjęcie taboru prywatnego - do oznaczenia przewoźnika dopisujemy, jeśli istnieje, serię (nie nr inw.) wg oznaczeń PKP, np.
Umożliwia to zarówno przejrzenie zdjęć wyłącznie prywatnych lokomotyw tego typu (formuła 3E/1*), jak i wszystkich lokomotyw tego typu (formuła ET21*).3E/1-75 ET21
Jeśli przewoźnikiem jest spółka inna niż członek grupy PKP oraz Przewozy Regionalne (nie dot. kolei wąskotorowych), w słowach kluczowych podajemy skrót jego nazwy według poniższej tabeli:
KolejeMazowieckie
RailPolska
PCC
PTKiGKRybnik
PTK (dla PTK Holding)
FER (dla FER Polska)
FPL (dla Freightliner Polska)
Transoda
Lotos
Orlen
CTL
KolejBałtycka
PMT (dla Pol-Miedź Trans)
CoalTrans
DOLKOM
PRKiI (dla Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych)
ZIK (dla Zakładu Inżynierii Kolejowej z Sandomierza)
PSMK (dla Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei - Parowozownia Skierniewice)
i analogicznie dla pozostałych przewoźników.
Jeśli przewoźnikiem jest inny podmiot niż właściciel lokomotywy - zaleca się także w słowach kluczowych nazwy właściciela, np. Sigma, STK.
Jeśli głównym fotografowanym obiektem jest wagon - oznaczenie jego serii należy podać obowiązkowo. Jeśli jest to element składu - jest to zalecane.
Falls
Bhp
Jeśli fotografowany jest obiekt infrastruktury - należy podać w słowach kluczowych jakiego obiektu zdjęcie dotyczy - zawsze stosując formę mianownika liczby pojedynczej, na przykład:
lokomotywownia
rozjazd
semafor
TarczaOstrzegawcza
wskaźnik
3. Numer pociągu.
W przypadku składów planowych numer łatwo znaleźć w internetowym rozkładzie jazdy - www.rozklad.pkp.pl . W przypadku składów towarowych numer pociągu nie jest wymagany. Numer podajemy bez prefiksów oznaczających przewoźnika (R-3032), ani oznaczających typ pociągu (RJ 3032) - te dane możemy zawrzeć w opisie.
W przypadku pociągów okolicznościowych należy podać słowo kluczowe impreza, a opcjonalnie numer pociągu.
3032
W przypadku pociągów międzynarodowych dopuszcza się podanie jedynie międzynarodowego numeru pociągu.
4. Typ pociągu.
Obowiązkowo umieszczamy ogólne określenie oznaczające kategorię pociągu:
towarowy
osobowy
pospieszny
REGIO
ekspresowy
TLK (dla pociągów kategorii Tanie Linie Kolejowe - do 31.6.2010, i Twoje Linie Kolejowe - od 1.7.2010)
InterCity
EIC (dla pociągów kategorii Ekspres InterCity)
EuroCity
EuroNight
interREGIO
REGIOEkspres
W przypadku składów towarowych zaleca się rozszerzenie opisu o inne słowa określające charakter pociągu, np. kontenerowy, zdawczy.
5. Określenie linii/łącznicy/bocznicy
Tabela SRJP (Sieciowego Rozkładu Jazdy Pociągów):
Dotyczy tylko szlaków wykorzystywanych (dziś bądź dawniej) w ruchu pasażerskim. Numer tabeli podajemy w formacie SRJPxxx, gdzie xxx oznacza numer tabeli:
100 (Warszawa - Katowice/Kraków, CMK)
102 (Warszawa) - Koluszki - Piotrków Tryb. - (Katowice)
113 Tomaszów Mazowiecki - Drzewica - (Radom)
113a Tomaszów Mazowiecki - Spała
114 Koluszki - Tomaszów Maz. - (Skarżysko Kam.)
173 Chorzew Siemk. - Częstochowa
200 (Warszawa) - Łódź Kaliska - Sieradz - (Wrocław Gł.)
300 (Warszawa) - Kutno - Koło - (Poznań)
315 (Herby Nowe) - Chorzew Siemk. - Zduńska Wola - Inowrocław
320 (Katowice) - Wieluń - Kępno - (Poznań)
418 Kutno - Płock - (Sierpc)
420 Łódź Kaliska - Kutno - (Bydgoszcz)
601 Łódź Fabryczna - Koluszki - Warszawa
602 Łódź Kaliska - Łowicz Gł. - Łódź Kaliska
602 Koluszki - Regny
603 Łowicz Gł. - Skierniewice
604 Skierniewice - Pilawa - (Łuków)
606 Kutno - Łowicz Gł. - (Warszawa)
607 Łódź Kaliska - Łódź Chojny - Łódź Widzew - Łódź Fabryczna
607a Łódź Widzew - Zgierz
618 Piotrków Tryb. - Bełchatów
Dopuszcza się podanie dodatkowo numeru linii wg wykazu D29 w formacie D29-53 .
W przypadku linii wąskotorowych podanie numeru tabeli SRJP nie jest wymagane.
Bocznice należy opisywać słowem bocznica i nazwą (skrótem nazwy) zakładu, do którego ta prowadzi, np.
bocznica EC4