Zasady opisywania zdjęć kolejowych

Forum poświęcone fotografii, a także archiwalne sprawy gtlodz.eu.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Zasady opisywania zdjęć kolejowych

Post autor: rkplodz »

Chechło
- lub
Chechło Dobroń
* - czasem możliwe jest dokładniejsze określenie miejsca wykonania zdjęć wykonanych na szlaku, np. poprzez podanie nazwy posterunku odgałęźnego, nazwy nastawni, ładowni, posterunku odstępowego itp. W takim wypadku należy podać _zarówno_ nazwy dwóch najbliższych przystanków osobowych i nazwę posterunku, jeśli autor zdjęcia ją zna. Na przykład
ChrustyNowe Koluszki Bęzelin
gdzie Bęzelin jest nazwą posterunku odgałęźnego (podg.). Przy jego nazwie nie stosujemy prefiksów określających funkcję posterunku, jego charakter (funkcję) podajemy w _opisie_, a nei sł. kluczowych.

Jeśli którakolwiek z nazw jest wieloczłonowa - zapisujemy _pełne_ brzmienie nazwy pomijając spację, każdy kolejny wyraz wyróżniamy wielką literą, np.
ŁódźWidzew
ŁódźWidzewJanów

**Jeśli zdjęcie zostało wykonane na szlaku pozbawionym ruchu pasażerskiego - określamy miejsce za pomocą dwóch stacji towarowych i najbliższego posterunku/mijanki/ładowni itp., tj. stosujemy identyczne reguły opisu.

2. Fotografowany obiekt.
W opisie podajemy serię lokomotywy/EZT (w celu umożliwienia przeglądania zdjęć wszystkich egzemplarzy serii), która jest fotografowana (wszystkie obiekty widoczne na zdjęciu) _oraz_, jeśli znamy, ich oznaczenia egzemplarzy (w celu umożliwienia przeglądania zdjęć danego, konkretnego egzemplarza). Na przykład
EN57 EN57-755 EP07 EP07-500
ET22 ET22-1008
ET22 ET22-1008 SM42
SM42

Serie zapisujemy bez myślników i spacji (EN57), a dane egzemplarza z myślnikiem oddzielającym numer serii od numeru inwentarzowego (EN57-755), czyli wg ogólnie przyjętych norm znakowania taboru PKP.
Jeśli wykonujemy zdjęcie taboru prywatnego - do oznaczenia przewoźnika dopisujemy, jeśli istnieje, serię (nie nr inw.) wg oznaczeń PKP, np.
3E/1-75 3E/1 ET21

Jeśli przewoźnikiem jest spółka inna niż członek grupy PKP (nie dot. kolei wąskotorowych), w słowach kluczowych podajemy skrót jego nazwy, np.
PTKiGK
PCCRail
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez rkplodz, łącznie zmieniany 1 raz.
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Jakby co to jestem gotów sam wprowadzać te wszystkie dane pod swoje i nieswoje zdjęcia, ale nie wiem, czy to jest możliwe technicznie.

Niestety, w obecnej chwili (i pewnie jeszcze przez dłuższy czas) nie jest to wykonalne... Szkoda, bo ja sam kolei w ogóle nie czuję, a zdecydowanie przydałoby się tam porządkowanie. Na obecną chwilę najchętniej w ogóle zrezygnowałbym z kolei, ale szkoda kilku genialnych fot.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

A może wydzielić kolejowe kmlodz jako osobną galerię :> i rozpropagować ją jakoś bardziej - żeby sobie żyła własnym, niezależnym życiem :>
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Przyznam, że to jeden z najbardziej rozważanych scenariuszy.
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

Tylko wtedy trzebaby chyba było mocno zrewolucjonizować pomysł na tę galerię. Nie wiem jeszcze jak ale coś trzebaby wymyślić.

[edit] Może jakoś połączyć z jakimś quasiportalem kolejowym o Łodzi, coś na kształt www.k-m.lhs.pl ?
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Jestem otwarty na wszelkie sugestie, ale: jedyne w czym mogę pomóc to kwestie techniczne (+wsparcie moralne Obrazek ).
Ventlan
Gaduła
Posty: 1183
Rejestracja: pn 18:55, 15 maja 2006
Lokalizacja: Łódź i okolice

Post autor: Ventlan »

Ja proponowałbym jednak pokombinowanie nad możliwością ustanowienia moderatorów w galerii, którzy zajmowaliby się takimi pierdółkami zamiast admina. Szkoda by było rozdrabniać się i rozbijać galerię na kawałki...
Awatar użytkownika
prof_klos
Megagaduła
Posty: 3415
Rejestracja: czw 23:10, 21 gru 2006
Lokalizacja: Pabianice | Piaski

Post autor: prof_klos »

Dokładnie. To tak jak z MPK czy PKP było - sami rady nie dali to się na spółki rozbili, bo zdawało się, że tak będzie lepiej. No i czasem było a czasem nie a w tym przypadku szkoda ryzykować tak fajną sprawą jaką jest zupełne podupadnięcie galerii kolejowej.
Wszystko co dobre skończyło się w 2008 roku...
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

A jak nie to trzeba pomyśleć nad tym, by rkp został kolejnym adminem.
ukalo
Fan forum
Posty: 4040
Rejestracja: pt 12:36, 25 lis 2005

Post autor: ukalo »

Wydaje mi się że podupadnięcie galerii kolejowej powoli staje się faktem, ale nie mnie to oceniać, skoro nie bardzo czuję temat.

Co do możliwości udzielania uprawnień częściowych - długa droga zanim to będzie możliwe.

Zawsze jeszcze mogę "zaryzykować" po prostu dać pełnego admina rkplodz - o złą wolę podejrzewać go nie mogę, a chyba sobie poradzi Obrazek
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

No cóż - jak dostanę admina to po prostu będę dbał o to, aby kolejowe kmlodz nie upadło i działało jak należy - i żeby przede wszystkim żyło. Bałaganu nie zrobię Obrazek - a w komunikacyjnej części mogę zrobić porządek ze słowami kluczowymi, bo tu mnóstwo zdjęć nie pasuje do reguł.

Ale o uprawnienia bić się nie będę i to byłaby Wasza, redakcji, decyzja.
Ventlan
Gaduła
Posty: 1183
Rejestracja: pn 18:55, 15 maja 2006
Lokalizacja: Łódź i okolice

Post autor: Ventlan »

Ja bym właśnie optował za udzieleniem zaufanym osobom pełnych uprawnień (przynajmniej do czasu wprowadzenia częściowych) z ograniczeniami ustnymi. Może dużo nie zepsują Obrazek A admin by mogł się skupić na właściwym rozwoju galerii a nie duperelami typu pilnowanie słów kluczowych...
rkplodz
Fan forum
Posty: 3520
Rejestracja: pn 20:59, 11 lip 2005
Lokalizacja: z miasta Łodzi się wywodzi
Kontakt:

Post autor: rkplodz »

W całej rozciągłosci się zgadzam z Ventem w tej kwestii.
Zablokowany