Ciekawostki taborowe - autobusy

Który autobus na której linii. Ciekawostki taborowe itp.
dziki
Sympatyk forum
Posty: 601
Rejestracja: czw 12:54, 21 lip 2005
Lokalizacja:

Post autor: dziki »

morton pisze:Kto ustala grafiki ?? Dzisiaj jechalem 69. Myslicie ze Ikarusem ?? To sie mylicie :) Jelczem M11 #2919, scisk byl straszny Obrazek Jak by tego bylo mało to po drodze widziałem na 69 takze Jelcza 120MM #2254 oraz Mana NL223 (nru nie pamietam) Obługa 69 to az wola o pomste do nieba ..

W sobotę 16.07 na 68 jeździł Ikarus 280.26 #2072
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

morton pisze:Kto ustala grafiki ?? Dzisiaj jechalem 69. Myslicie ze Ikarusem ?? To sie mylicie :) Jelczem M11 #2919, scisk byl straszny Obrazek Jak by tego bylo mało to po drodze widziałem na 69 takze Jelcza 120MM #2254 oraz Mana NL223 (nru nie pamietam) Obługa 69 to az wola o pomste do nieba ..

Man NL223 #2010 widzialem go jeszcze wieczorem :)
Michał
Sympatyk forum
Posty: 671
Rejestracja: pn 20:53, 11 lip 2005
Lokalizacja: Jednakaglomeracja Łódzka / Poznań

Post autor: Michał »

Słyszałem od brata, że gdy był w Łodzi widział na 52 Citaro Obrazek I to dwa dni pod rząd i o tej samej porze. Kiedyś na 52 jeździły 280 M11 i odkurzacze a teraz... Obrazek
dziki
Sympatyk forum
Posty: 601
Rejestracja: czw 12:54, 21 lip 2005
Lokalizacja:

Post autor: dziki »

Man NL223 #2010 widzialem go jeszcze wieczorem Obrazek[/quote]

Byłem na zjazdach na zajezdni na NS
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

Citaro na 52 to już jest norma...
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

W wakacje spokojnie wystarcza, może we wrześniu wrócą Jelczyki Obrazek
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

Ostatnio na 61 znów jeżdził 1518. Podwóje wozy na 77 są codziennie na kilku kursach i niekoniecznie jednym z nich jest volvo z kraszewskiego. Co ciekawie wygląda to tak, że jedzie 6 brygada, a za nią 2.
Wydaje mi się, że jeden z nich to ten, który jedzie liniowo z zajezdni i do zajezdni. Tj. zamieszczony w rozkładzie, są tam 4 bodaj że kursy w ciągu dnia.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

O 13:57 koło mojego domu jadą dwie 77. Dziś był to Jelczyk M181MB a za nim jechało Volvo B10L. Co ciekawe oba były prawie puste Obrazek
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

Zgadza się, jechał na Widzew? Jeden chyba się przyłącza na Tatrzanskiej, tj. VOLVO. Jest on na trasie wyjazdowej ze zajezdni.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

Nie, wracały z Widzewa.
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

Fakt, w takim razie zgadza się, to jest stała podwójna brygada.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

Ten Volvo to pewnie zjazdowy z 96, dla niego nie ma różnicy czy przejedzie jako 77 czy jako 96 do zajezdni Obrazek


W dzisiejszym Expressie jest artykuł o Citkach. Autor ubolewa nad tym, że tylko 4 kursują na 10 Obrazek 3 są już w Hiszpanii, 3 kolejne są przygotowywane do wyjazdu. MPK tłumaczy, że pozostałe 5 stoi w zajezdni, bo są wakacje. Ponoć naprawiają w nich drobne usterki i mają być gotowe na 1 września ObrazekObrazekObrazek




szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

Nie to na 100% nie jest zjazdowy z innej linii. Kiedyś jak wracałem ze szkoły, właśnie między 13-14 widziałem jak jechało to VOLVO w podwójnej brygadzie na Widzew. I jedzie on na całej trasie. Za 6 brygadą , która w ciągu dnia robi tylko 4-5 kursów.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

Niestety na forum nie ma już posta kierowcy, w którym pisze o tym, że zjazdowe 96 i 80 lub 83(nie pamietam które Obrazek) zjeżdzając do zajezdni wspomagają 77 Obrazek
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

No, ale ja go widziałem wtedy koło 13-14 jak jechał na Widze, a ty go widziałeśą jak wracał, więc jeżdzi, zresztą 6 brygada ma 4 kursy chyba dziennie. I to te podwójne.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
Gość

Post autor: Gość »

morton pisze:
Chyba sie mylisz :P mam nawet zdjecie Ikarusa 280 #2493 na 50 na Gadce Starej (okolo roku 2001) :D

Od pewnego czasu jest tendencja do puszczania przegubow(Ikarus 280, Jelcz 181MB,nawet Volvo B10LA) na 77. Według mnie jest to dziwne a wrecz nie potrzebne, poniewaz pod moim blokiem (na Dabrowie) jezdza prawie puste :?
Nie rozumiem polityki MPK w sprawie obsady linii

W związku z rozbudową zakładów na Dąbrowie przemysłowej (Merloni-Indesit, Siemens-Bosch) i w związku z tym zapewnieniem pracowników tych zakładów dojazdu do pracy na linie 77 został skierowany dodatkowy tabor w wybranych 6 kursach pełnych.
Dodatkowo w 6 kursach autobusy jeżdzą trasą 77 przy wyjeździe i zjeździe z zajezdni Kilińskiego pomiędzy pętlą Rokicińska.

Do obsługi tych dodatkowych kursów zostały skierowane brygady 57/1 83/2 85/1 96/6 oraz rezerwy liniowe R12 i R31. W wybranych kursach następuje również zamiana pomiędzy R12 a 75/4.

R31 ro rezerwa liniowa stacjonująca na Placu Dąbrowskiego z reguły obsługiwana przez krótkie Volvo. Po godzinie 12 przestaje być rezerwą liniową i jedzie zrobić dodatkowy kurs na 77. Pod warunkiem że
a) R31 zostanie wogóle wystawiona bo ze względu na braki w taborze nie zawsze jest wystawiana
b) nie jeździ w tym czasie za jakiś inny popsuty autobus (jak to rezerwa liniowa ma w zwyczaju)
Tak więc to nie żadne Volvo wypożyczone do zaj. Kilińskiego. Jeśli już jest coś wypożyczane to stare Ikarusy lub Migi z Nowych Sadów.
Podobną sytuację mamy z linią 51 gdzie w wybranych kursach rano jest obsługiwana przez dodatkowy tabor w postaci rezerw liniowcyh R32 i R33.
Z ekonomicznego punktu widzenia jest to maksymalizacja wykorzystania taboru. Bez sensu jest aby autobus prawie całą dobę stał w zajezdni aby wyjechać tylko na 1 czy 2 kursy.
Z drugiej strony w ten sposób traci się dostępną w tym czasie rezerwę liniową.

Kiedyś linia 77 w dni powszednie była obsługiwana przez 6 krótkich wozów z zajezdni Kilińskiego. Obecnie 5 krótkich i 1 przegub (kosztem lini 52 na której wcześniej jeżdziło więcej przegubów, obecnie więcej krótkich).
W soboty i niedziele również niektóre stałe brygady obsługiwane są przez Nowe Sady które mają problemy z małą ilością sprawnych krókich wozów - dlatego można zobaczyć często przegubowe Ikarusy.
Ponadto dodatkowe rozkładowe kursy "podwójne" autobus jeden za drugim - jak możecie zobaczyć w rozkładzie 77 - przypadające na godziny wyjścia/dojazdu pracowników do fabryk. Dlatego często na 77 można zobaczyć 2 przeguby jadące jeden za drugim.

Obecna sytuacja na Dąbrowie przemysłowej w niektórych kursach przypomina sytuację jaka była np w latach 80 przy zakładach Fenix na Brzezińskiej, kiedy na czas wyjścia pracowników z zakładu podjeżdzały 3 przeguby i ludzie ledwo mogli się zabrać.
Autobusy przez większość czasu jeżdzą puste i dojeżdzają do przystanku, na którym stoi np 200 ludzi a na następnym kolejna 100. Dlatego niektórym może wydawać się bezsensowne te podwójne przeguby na 77 ale niestety to jest urok obsługi dzielnicy z zakładami przemysłowymi.
Być może przydałaby się jakaś zmiana organizacji funkcjonowania komunikacji w tym miejscu (nowa linia szczytowa ?) bo z drugiej strony jest bez sensu aby na całej długości lini 77 jeździły podwójne przeguby.


Liszek pisze: Dobre jest to ze czasem puszczaja mercedesa citaro albo solarisa urbino 12 na lini 52 w szczycie.Ludzie ledwo co sie mieszcza juz po 3 przystanku.Dobrze ze 52 kursuje czesto...
Linia 52 jest obsługiwana przez 4 brygady poza szczytem i dodatkowo 6 brygad w szczycie razem 10.
Te 4 to po dwa Ikarusy z N.Sadów i dwa Jelcze przegubowe z Kilińskiego.
Szczytowe to 1 przegub z Nowych Sadów i 4 krótkie oraz 1 krótki wóz z Kilińskiego. Dlatego to nic dziwnego, że na 52 można zobaczyć Mana, Solarisa, Jelcza M11 czy Mercedesa Citaro.

Z Linią 69 jest podobnie. 9 brygad plus 9 szczytowych (razem 1 8-) z tego nominalnie 2 brygady wozy krótkie plus 4 brygady szczytowe krótkie razem 6 brygad krótkich wozów obłsugiwanych przez Nowe Sady czyli tutaj Man Solaris czy Jelcz M11 nie dziwi.

Podane liczby dotyczą obsady w sezonie. Obecnie ze względu na okres wakacyjny te liczby są mniejsze.


Dlaczego krótkie wozy coraz częściej jeżdzą na liniach gdzie były do tej pory tylko przeguby ?

a) Dlatego że ZdiT doszedł do wniosku że na niektórych brygadach nie potrzeba przegubowych. Wozokilometry jakie płaci miasto MPK za wozy przegubowe są droższe od krótkich - oszczędności (nie chodzi tu o oszczędności samego MPK za eksploatację tańszego krókiego wozu bo straty z mniejszych wozokilometrów za wóż krótki są większe od zwiększonych kosztów eksploatacji za wóz przegubowy.
b) W dzień powszedni większość wozów nocnych (krótkie) po skończeniu lini nocnej zamiast zjeżdzać z miasta do zajezdni jedzie na ranne brygady szczytowe - zmieniają się tylko kierowcy - oszczędność (racjonalne, maksymalne wykorzystanie taboru).
Dlatego krótkie wozy z reguły jeżdzą tylko na dodatkowych szczytowych brygadach jak np 69 czy 52.

c) W przypadku zajezdni Kilińskiego czy Limanowskiego są problemy z wystarczającą ilością sprawnych przegubów.
Mniejsza dostępność przegubów wynika z kilku faktów
1) Z prostych przyczyn ekonomicznych kupowano ostatnio więcej nowych wozów krótkich niż przegubowych, tak więc nadmiar wozów krótkich był już za prezesa Rydeckiego
2) ostatnio kupiono 19 krótkich Jelczy w zamian przeznaczy się do kasacji kilkanaście Ikarusów, dlatego za rządów przesa Wąswoicza sytuacja z przegubami raczej nei ulegnie poprawie.
3) Przeguby są bardziej obciążone, jeżdzą więcej również - częściej się psują. W soboty i niedziele na niektórych liniach gdzie w dni powszednie jeżdzą również krótkie jeżdzą tylko przeguby (52,69,83,85) - rekompensuje się w ten sposób mniejszą częstotliwość no i samo MPK nie ma problemów z wystawieniem wozów w soboty i niedziele bo w te dni wyjeżdza ich mniej

Dlatego już wcześniej na 76,78 zaczęły jeżdzić nominalnie krótkie wozy.
Ponadto dochodzi do sytuacji kiedy nie ma sprawnych przegubów a są dodatkowe sprawne krókie wozy. Dlatego mając do wyboru nie wystawić nic a wystawić króki wóz wsytawia się króki wóz - stąd coraz częściej można zobaczyć krótki wóz np na 95,96,99 gdzie nominalnie powinny być same przeguby. Jeśli króki wóz jedzie za przegub to miasto płaci jak za króki, w drugą stronę jeśli długi jedzie za króki wozokilometry płacone są jak za króki.

d) O ile sytuacja z przegubami na zajezdni Kilińskiego czy Limanowskiego nie jest najlepsza to na Nowych Sadach sytuacja jest odwrotna. Tam są problemy z krókimi wozami a przegubowych Ikarusów jest jeszcze dostatek (dlatego są często "wypożczyane").
Oprócz 5 Manów i 5 Solarisów i 5 Jelczy MM reszta to kilkunastoletnie Jelcze M11 ("Migi").
Zajezdnia Nowe Sady w dni robocze obsługuje linie krótkie 50,61,68 plus linie na których jeżdzą i takie i takie: 52,65 (1 brygada) ,69,76(1 brygada), 80 83 i 86 (po 2 brygady krótkie) plus 13 brygad nocnych (większość autobusów po nocy jedzie na brygady szczytowe). Poza dniami roboczymi na tych liniach jeżdzą tylko przeguby
W soboty i niedziele za to Nowe Sady obsługują krótkimi wozami 61,67,68,72,73,74,77,82.

Ponieważ ze względu na duże obciązenie taboru krótkiego z Nowych Sadów (gdzie połowa tego taboru to stare MiGi), weekend to często jedyne dni gdzie serwis może pozwolić sobie na dłuższe i dokładniejsze naprawy tych wozów. Ikarusów jest jeszce dostatek
Dlatego często w weekendy można zobaczyć Ikarusa na 61,67,72,73,77,82.
74 nominalnie jest niskopodłogowa więc Ikarus zdarza sie tam niezmiernie rzadko.
2. Ikarus 280 #2560 MPK Łódź 21.02.2005 - linia 78

To była rezerwa liniowa z Nowych Sadów.
Teoretycznie na każdej lini w Łodzi jest możliwość zobaczenia każdego rodzaju autobusu ksploatowanego przez MPK.

Poszczególne zajezdnie wystawiają rezerwy czyli autobusy czekające w pogotowiu i włączające się do ruchu w przypadku awarii jakiegoś z autobusów kursującego na lini.
Ponieważ sytuacja taborowa nie jest najlepsza rezerw jest wystawianych coraz mniej albo wogóle - stąd mn wypadające całe kursy.

Rezerwy dzielą się na
a) stacyjne - stacjonujące na zajezdni, jeżdzą tylko na liniach obsługiwanych przez daną zajezdnię, ewentualnie mogą jako autobus za trawmaj. Podlegają pod dyspozytora zajezdni
b) liniowe stacjonujące na niektórych krańcówkach, podlegają również pod centralę ruchu i mogą jeżdzić na każdej lini obsługiwanej nie tylko przez macierzystą zajezdnię.

O ile liczba rezerw stacyjnych nie jest z góry ustalana i dana zajezdnia wystawia je według potrzeb i dostępności taboru (czyli np kilka lub wogóle) to liczba rezerw liniowych jest ściśle określona, chociaż zdarza się że z powodu braków również rezerwy liniowe nie są wystawiane.
Kilińskiego wystawia dwie rezerwy liniowe
R11 Wydawnicza
R12 Rokicińska (obydwa krótkie wozy)

Nowe Sady
R21 Maratońska (krótki)
R22 Kusocińskiego
R23 Karpacka (przeguby)

Limanowskiego
R31 Plac Dąbrowskiego (krótki)
R32 Szczecińska
R33 Świtezianki (długie)

Poza dnimai roboczymi każda zajezdnia wystawia po 1 rezerwie liniowej.

Na rezerwy liniowe z reguły są wystawiane najlepsze wozy z najlepszymi kierowcami.

Dlaczego na 78 jeżdził Ikarus z Nowych Sadów ? Bo najprawdopodobniej w danym momencie brakowało rezerw stacyjnych i liniowych z Limanowskiego. Albo nie były wystawione albo w tym czasie jeździły już za jakieś linie. Zepsuł się 78 a jedyną dostępną rezerwą była np ta z Nowych Sadów więc dyspozytor skierował ją na 78 - lepiej żeby jeżdziło cokolwiek niż nic.


Dlaczego się zdarza że na liniach gdzie jeżdzą krókie jeździ przegub i odwrotnie. Podam przykład.
Powiedzmy że na 74 psuje się króki autobus a jedyną dostępną wolną rezerwą jest jakiś przegub. Ponieważ nie ma innych dostępnych rezerw to dyspozytor wysyła przegub. Krótki zjeżdza do zajezdni, jest naprawiany a przegub jeżdzi dalej na 74. Ale nagle wyskakuje awaria na 99, w tym samym czasie zdążyli również naprawić krótkiego z 74 ale przegub który jeżdził na 74 jest np daleko na Hucie Jagodnicy.
Ponieważ zbyt dużo czasu zajęłaby podmiana na 74 krótkiego z przegubem i następnie wyjazd przeguba na 99 (stracono by w ten sposób pewnie cały kurs albo dwa) dlatego krótki jedzie na 99.


Dlatego wszelkie ciekawostki taborowe nie wynikają z jakiegoś rodzaju niegospodarności. Lekarstwem na to byłabo
1) Większ liczba autobusów i możliwość tym samym wystawiania większej ilosci rezerw
2) Polepszenie stanu technicznego taboru tak aby awaryjność była mniejsza i tym samym mniejsze zapotrzebowanie na rezerwy.
A najlepiej jedno i drugie.
Ale w obecnej sytuacji ekonomicznej ani jedno ani drugie tak szybko nie nastąpi, dzieki czemu nadal będziecie pisac o ciekawostkach taborowych :D
Marcin
Gaduła
Posty: 1791
Rejestracja: pn 20:10, 11 lip 2005

Post autor: Marcin »

Ale gdyby utobusów było więcej i się nie psuły, to życie byloby monotonne i nie byłoby żadnych zaskakujących ciekawostek taborowych. Obrazek Więc wszystko ma swoje plusy i minusy. Obrazek
morton
Megagaduła
Posty: 2988
Rejestracja: wt 07:16, 12 lip 2005
Lokalizacja: Łódź - Dąbrowa

Post autor: morton »

Odezwał się ktoś elokentny i kompetentny, takie posty lubię Obrazek

Trochę się obronię, ten mój post który został zacytowany przez gościa został napisany gdy nie wiedziałem o poprawie na Dąbrowie przem. A resztą to prawda, szkoda tylko, że ZDiT zdecydowało, że na 69 mogą jeździć solówki Obrazek Linia szczytowa na Dąbrowę przem. to dobry pomysł. Można by przedłużyć 95 bo przy rondzie Puszkina - Dąbrowskiego jest pętla. Nie używana ale jakieś plany wobec niej były, więc może jeszcze się przydać Obrazek
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

Przedłuzenie tej trasy tam, nie ma zbytniego sensu.
Na 61 na trzeciej brygadzie, jeżdzi dziś Ikarus 260 nr 1518.
Na 55A kursuje dziś wypożyczony przez Kilińskiego jelcz 2913. Co jest rzadkością, bowiem tam często sie już pojawiają wozy niskopodłogowe z obu zajezdnii.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
szymon5444
Gaduła
Posty: 1246
Rejestracja: wt 07:20, 12 lip 2005
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: szymon5444 »

Znów dzis na 3 brygadzie, którą powinno obsługiwać ZKA2 jeżdzi 1518. Wydaje mi się, że będzie tam jezdzic na stałę. Ba 71, 90 pojawić się mają tylko niskopodłogowe. No jeszcze może być 55 i 55a.
Jestem dumny z tego, że mogłem być motorniczym Zajezdni Dąbrowskiego.
ODPOWIEDZ