[img]http://bi.gazeta.pl/im/5/4089/m4089855.gif[/img] pisze:3 razy tak dla dworca Łódź Fabryczna. Umowa już podpisana
Miasto podpisało umowę z PKP i PLK. Schowanie dworca w centrum Łodzi pod ziemię będzie kosztowało 2 miliardy złotych. To największa inwestycja infrastrukturalna w kraju.
Pod umową podpisali się prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, wiceprezydent Marek Cieślak, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, Paweł Olczyk - członek zarządu PKP SA, dyrektor ds. projektów unijnych PKP PLK Alina Giedryś, Jacek Prześluga, członek zarządu PKP.
Dokument określa zasady współpracy miasta i dwóch spółek odpowiedzialnych za przebudowę dworca Łódź Fabryczna. Projekt o wartości 2 miliardów złotych obejmuje schowanie stacji pod ziemię, budowę torów kolei dużych prędkości na głębokości 16 m, stworzenie dworca multimodalnego oraz przebudowę układu komunikacyjnego w tej części miasta. - Tu powstanie brama do polskiego "high-speed". Kolej Dużych Prędkości to kolej przyszłości. Francja, kraje Beneluksu mają ten krok już za sobą. My nadrabiamy zaległości. Wierzę w kolejarzy, że wykorzystają szansę . Wierzę, że Łódź także skorzysta z potencjału, który zostanie wyzwolony - mówił podczas podpisania umowy Grabarczyk.
4 kwietnia zostaną otwarte oferty w przetargu na wykonawcę nowego dworca. Miasto liczy, że w ciągu 2-3 miesięcy uda się podpisać umowę z firmą, która schowa stację pod ziemią. Prace będą prowadzone w systemie zaprojektuj i zbuduj. - To oznacza, że przez kilka miesięcy nie będzie widać postępu prac, ale to dlatego, że wykonawca musi je zaplanować. Uruchomimy stronę poświęconą inwestycji i będzie można ją podglądać on-line w internecie - zapowiada Cieślak.
Prace mają się rozpocząć jesienią. Wykonawca będzie miał 42 miesiące na oddanie nowego dworca do użytku. Do 2014 roku ruch z dworca Fabrycznego przejmie Łódź-Widzew. Miasto przygotowuje właśnie projekt reorganizacji ruchu, tak aby lepiej skomunikować stację z resztą Łodzi.
Projekt będzie kosztował 2 miliardy złotych. 73 proc tej sumy wyłoży PKP PLK, 3 proc. PKP, a 24 proc Łódź. Z niecałych 600 milionów złotych, które miasto wyda na budowę, ok. 230 milionów złotych będzie pochodziło z funduszy unijnych - projekt został wpisany na listę indykatywną.
Łódź będzie odpowiedzialna w projekcie za budowę dworca multimodalnego 8 metrów pod ziemią oraz przebudowę ulic w tzw. Nowym Centrum Łodzi, które powstanie wokół nowego dworca.