Mercedesy O345G Conecto i O530G Citaro

Jelcz, czy Volvo? To najlepsze miejsce dla tematów tego typu.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

No ok, jest takie określenie, fantastycznie. Ale jaki jest sens używania tego superprecyzyjnego określenia (a zwłaszcza czepiania się jego nieużywania), skoro ono w zasadzie nic nie wnosi. Nie ma żadnego wejścia z niską podłogą, nie ma możliwości wprowadzenia wózka, jest mocno utrudniony dostęp dla osób nie w pełni sprawnych.
Co do lat - takie określenia miały sens 15-20 lat temu, kiedy standardem był autobus wysokopodłogowy (z podłoga na wys. 800-1000 mm) i kiedy ta "średniopodłogowość" faktycznie odróżniała "in plus" nowocześniejsze konstrukcje.
Teraz, na całe szczęście, standardem (którego można i należy wymagać) jest autobus z co najmniej jednym wejściem bezstopniowym i spokojnie można sobie pozwolić na zaszufladkowanie wszystkiego, co nie spełnia tego podstawowego kryterium do grupy wysokopodłogowców. Bo co to za różnica, czy jest 650 czy 900 mm, jeśli powinno być ~300?
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Post autor: Graficzny »

No właśnie.
Autobus niskopodłogowy musi posiadać:
-co najmniej 2 wejścia bez stopni w drzwiach
-musi posiadać możliwość kneelingu
-musi posiadać rampę dla inwalidów
Conecto ani jednego punktu nie spełnia, więc nie jest niskopodłogowym pojazdem, a bawienie się oznaczeniami czy jest średniopodłogowy, wysokopodłogowy, trochewysokopodłogowy, minimalniewysokopodłogowy niezaspecjalnieniskopodogowz, prawieniskopodogowy jest absurdem.
Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2234
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Post autor: Mat »

Jak ja wiem, jak coś się nazywa, to po prostu tak to nazywam. Widać Ty masz inaczej i na autobus, który wiesz, że jest średniopodłogowy, musisz mówić, że jest wysokopodłogowy.

Znaczna część ludzi pewnie pamięta jeszcze wosokopodłogowce i zna tą (dla niektórych) małą różnicę jednego stopnia. Choć tak, nie jest to aż taka znacząca kwestia.

W ogóle żałuję, że nie możesz po prostu przyjąć do wiadomości swojego złego nazewnictwa i tyle, tak jak jest zazwyczaj w takich przypadkach. Potrzebna jest dyskusja?

To jest czepianie się, ale gdzie jak nie tu powinno się pilnować poprawnego używania nazw. Tak jak już pisałem, co innego zwykli ludzie, a co innego ludzie, którzy mają chyba jakieś tam pojęcie Obrazek.

Piszcze sobie jak chcecie, więcej nie będę zwracał uwagi, tyle w tym temacie.
Mateusz

EA-1 8-)
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Post autor: kuba_łódź »

Myślę, że za wschodnią granicą szybko znaleźliby się przewoźnicy, którzy łyknęliby te 30 Conecto Obrazek Zawsze to jeden schodek mniej niż w Ikarusie Obrazek

A Markabowi udało się kupić 4-drzwiowe Citaro G i to z klimą, co prawda tylko 2, ale myślę, że jakby dobrze poszukać, to i 30 się znajdzie.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez kuba_łódź, łącznie zmieniany 1 raz.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Myślę, że za wschodnią granicą szybko znaleźliby się przewoźnicy, którzy łyknęliby te 30 Conecto Wink Zawsze to jeden schodek mniej niż w Ikarusie Razz
Rzecz w tym, że prawdopodobnie dużo chętniej kupią nowego niskopodłogowca od któregoś ze wschodnich producentów. 5-10 lat temu może faktycznie by się skusili, ale teraz MPK musiałoby je sprzedać za bezcen (to już lepiej skanibalizować kilka i mieć przynajmniej magazyn części).

Kilka lat temu mogli próbować negocjować z Evobusem zamianę na modele ekspozycyjne, gdzieś tak w 2010 było tego w Polsce całkiem sporo.
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Post autor: kuba_łódź »

No i właśnie to jest problem... żaden polski przewoźnik nie kupi tych Conecto, można liczyć tylko na wschód, a jeżeli nawet tam nikt nie będzie zainterestowany, to skończy się to pewnie tak jak z Volvo B10LA w 2009 Obrazek

Evobus by się skusił na zamianę 30 wysokopodłogowych autobusów w zamian za potestowe niskacze ? Obrazek W przypadku wymiany dwudrzwiowych O405N na Citaro z dopłatą to miało jakiś sens, bo O405N rozeszły się po Niemczech, a Conecto nikt nie kupi.
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Post autor: Graficzny »

Nie ma sensu wymieniać średnio stare na całkowicie stare szroty. Citaro to już nie ta jakość co 405.
30, a może już nawet tylko 29 sztuk z 410, to naprawdę mało.
Wyjazd jako zatramwaj, rezerwa czy szczytówka nie robi większego problemu. Co drugi kurs musi być niskopodłogowy i nie dłuższy odstęp do np. 13 minut i szafa gra.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Kursowanie Conecto w weekendy zostało formalnie zakazane w miarę możliwości technicznych.
Dzisiaj na Nowych Sadach był jakiś pożar albo trzęsienie ziemi? Bo gazety nic o żadnym katakliźmie chyba nie donoszą, a na 65 jeżdżą dziś 3 wysokopodłogowce (2666, 2670, 2679) na 6 brygad.
Zgrubnie (acz z nadmiarem - biorąc wszystkie brygady z 50, 65, 69, 70, 9 8-) posumowałem sobie możliwe brygady przegubowe i wyszło mi 31. Na Nowych Sadach jest dokładnie dwa razy więcej niskich przegubów, z czego większość ma mniej niż 5 lat, więc sprawność rzędu 50% nie powinna być najmniejszym problemem.
Ten formalny zakaz jest wewnętrzny w MPK czy zewnętrzny z ZDiT?
Wyjazd jako zatramwaj, rezerwa czy szczytówka nie robi większego problemu. Co drugi kurs musi być niskopodłogowy i nie dłuższy odstęp do np. 13 minut i szafa gra.
Niestety MPK nie umie/bardzo nie chce wdrożyć czegoś takiego a ZDiT nie może/nie chce ich do tego zmusić. No i to aż 1/3 ze wszystkich przegubów na Nowych Sadach.
Evobus by się skusił na zamianę 30 wysokopodłogowych autobusów w zamian za potestowe niskacze ? Wink
30 to pewnie nie bo to kiepski interes. Ale wymiana w 2010 gdzieś tak z 6-7 za 3-4 ekspozycyjne pewnie byłaby możliwa, Częstochowa by wzięła zamiast warszawskich Ikarusów, oni lubią taki szmelc :P
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: mig »

Raczej nie zakaz a formalna prośba/sugestia, bo tak po prawdzie ZDiT nie ma za bardzo narzędzi prawnych by wyegzekwować na MPK obsługę niskaczami. A ze strony MPK jest to brak dobrej woli/tumiwisizm. Trzeba chyba dać znać o sprawie p. prezesowi, bardzo skutecznie zadziałał w kwestii obsługi nocnych Obrazek
Z tego co wyliczyłeś odpada 50 - w weekend są same krótkie. Podsumowując przeguby są tylko na 65, 70, 98 i częściowo 69.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Czyli będzie tego mniej niż 25 (50 ma 5 brygad, 69 ma 10), przy 62 autach. W niedziele dodatkowo spada po brygadzie z 65, 69 i 98, więc wyjdzie z 20 brygad. MPK potrzebuje uruchomienia na poziomie ~40% i ~30%.
Dzisiaj też nie udało się tego 30% osiągnąć, jeżdżą 2662 i 2665 na 69 i 2656 na 65 (wg rozklady.lodz.pl, ale nikt chyba sterowników nie podmieniał Obrazek ).

A kto tak właściwie ustala "czerwone" kursy na rozkładach? Może wystarczyłoby w kolejnych korektach "zaczerwienić" wszystkie kursy w weekendy, a w robocze tak dobrać czarne żeby MPK było zmuszone obsadzać rezerwy wysoką podłogą?
I może dałoby radę dogadać się żeby to Nowe Sady wystawiały na 57 szczyt? Przy takcie 10 wysoka podłoga jest do przeżycia, a dojazdy byłyby krótsze.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: mig »

px33 pisze:A kto tak właściwie ustala "czerwone" kursy na rozkładach? Może wystarczyłoby w kolejnych korektach "zaczerwienić" wszystkie kursy w weekendy, a w robocze tak dobrać czarne żeby MPK było zmuszone obsadzać rezerwy wysoką podłogą?
I może dałoby radę dogadać się żeby to Nowe Sady wystawiały na 57 szczyt? Przy takcie 10 wysoka podłoga jest do przeżycia, a dojazdy byłyby krótsze.
Można by w sumie zaryzykować "zaczerwienienie" weekendów na 69 i 65, ale obawiam się, że byłaby to rozkładowa fikcja bo zajezdnia nie bardzo by się tym przejęła, w następstwie czego będzie fala skarg od pasażerów. W dzień roboczy to w ogóle nie ma o czym mówić. Chociaż z drugiej strony 98 jest w pełni niskopodłogowe od otwarcia trasy W-Z a 70 już od dłuższego czasu w weekendy i chyba nie ma za dużo odstępstw od rozkładowego przydziału.

Przydziały zajezdniowe na liniach autobusowych to trudny temat i nie wiedzieć czemu MPK bardzo upiera się przy zasadzie 'jedna linia-jedna zajezdnia', tymczasem aż się prosi o podział w obsłudze takich linii jak 65, 99, 64, 57 czy 76.
jan_defecto
Megagaduła
Posty: 2283
Rejestracja: wt 13:22, 16 cze 2009
Lokalizacja: Łódź-Retkinia

Post autor: jan_defecto »

@px33 Jeszcze jest 2679 na 77.
Najlepiej jakby Sady wystawiały szczyt na liniach limanowskich 57 i 96, oraz na swoich 69, 70.
Jakby nadal było za dużo Conecto to można pomyśleć o puszczaniu je na szczytówki na 76, 80, 85, 86, 99.
Wszystkie linie mają dość wysoką częstotliwość w szczycie, więc mniej więcej co drugi kurs niski nie stanowiłby tam problemu.

Kiedyś nie było problemu, żeby na jednej linii były wozy z dwóch zajezdni (nie dotyczy N5). Teraz nie wiadomo dlaczego taki problem jest.
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Post autor: kuba_łódź »

Zawsze można przenieść połowę Conecto na Limankę.
mig
Moderator
Posty: 3770
Rejestracja: czw 13:56, 19 paź 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: mig »

jan_defecto pisze:@px33 Jeszcze jest 2679 na 77.
Pewnie z rezerwy, planowo są krótkie.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Można by w sumie zaryzykować "zaczerwienienie" weekendów na 69 i 65, ale obawiam się, że byłaby to rozkładowa fikcja bo zajezdnia nie bardzo by się tym przejęła, w następstwie czego będzie fala skarg od pasażerów.
To chyba super, można by wlepić MPK stos kar za niedopasowany pojazd. Zwłaszcza teraz, kiedy można to sprawdzać krótkim skryptem :)
A nawet jak się nie da to może sprawa otrze się o prasę i MPK będzie się musiało tłumaczyć, chociaż niestety łódzkie gazety w ogóle nie drążą tematów komunikacyjnych (w Gdańsku syn Tuska pisał artykuł o tym, że jakiś 112N stał popsuty przez pół roku, porównajcie to z naszymi CR-ami), a mogliby trochę polobbować o klimatyzację/ogrzewanie, niską podłogę, czy opisać koszty Woltanów.

Na 98 wysokiej podłogi nie widziałem od bardzo dawna, więc kolory chyba się sprawdzają.
W dzień roboczy to w ogóle nie ma o czym mówić.
A może jednak? Wygenerowałem sobie (z kwietniowych rozkładów) posortowany czas pracy brygad
http://pastebin.com/LVewJxUN
i z tego ~40 najkrótszych z możliwą obsługą przez przeguby z NS
http://pastebin.com/eNe7u2iM
Nie wiem, czy nie ma tam jakichś łączeń i czy na pewno są przegubowe, ale to jakiś punkt wyjścia do miłej formalnej prośby :) 40 możliwych brygad plus rezerwy powinno dać dyspozytorowi dość sporą wolność dysponowania tymi wozami.

Swoją drogą, dużym błędem ZDiTu jest to, że w ogóle dopuścił wysokopodłogowce w nowym kontrakcie i nie zapisał warunków ich wycofywania. Łódź to ostatnie z dużych miast z tym problemem, bo MPK zapragnęło sobie kiedyś tam kupić ogromną ilość autobusów, w których 30% ceny stanowi gwiazda na masce (odkurzacze byłyby raptem o kilkadziesiąt tysięcy droższe, można też było już wtedy kupić używki)
Przydziały zajezdniowe na liniach autobusowych to trudny temat i nie wiedzieć czemu MPK bardzo upiera się przy zasadzie 'jedna linia-jedna zajezdnia', tymczasem aż się prosi o podział w obsłudze takich linii jak 65, 99, 64, 57 czy 76.
Może po to żeby mieć kasę za kursy zjazdowe przez całe miasto? 64 to w ogóle chyba powinna być obsługiwana przez Limanowskiego.
Może skoro tak wielu rzeczy się nie da to najwyższy czas poprosić o to kogoś, kto może, tj. zorganizować przetarg na obsługę. Prywatni przewoźnicy bywają trochę patologiczni, ale to wciąż poziom o kilka klas wyższy niż MPK, a ZTM ze swoimi ekstremalnymi wymaganiami dostaje całkiem przyjazne stawki.
Kpc21
Weteran
Posty: 7365
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Post autor: Kpc21 »

px33 pisze:Łódź to ostatnie z dużych miast z tym problemem
Częstochowa nie ma przypadkiem nadal całkiem sporej liczby Ikarusów?
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
Kuba
Administrator
Posty: 3671
Rejestracja: pn 20:49, 24 lip 2006
Lokalizacja: Łódź Widzew
Kontakt:

Post autor: Kuba »

px33 pisze:
Kursowanie Conecto w weekendy zostało formalnie zakazane w miarę możliwości technicznych.
Dzisiaj na Nowych Sadach był jakiś pożar albo trzęsienie ziemi? Bo gazety nic o żadnym katakliźmie chyba nie donoszą, a na 65 jeżdżą dziś 3 wysokopodłogowce (2666, 2670, 2679) na 6 brygad.
Pragnę zauważyć, że w Juwenaliowe noce Sady wystawiły niemalże same nowe przeguby serii 23xx 24xx 25xx. Do tego jeszcze obsługa linii M3 (z Sadów były jakieś Solarisy 21xx). Pewnie dlatego, w drodze wyjątku, w dzień na mieście pojawiło się więcej starszych Conecto.
Obrazek
---
"Mleko ma najszybszy transport"
kuba_łódź
Gaduła
Posty: 1474
Rejestracja: pn 15:27, 10 sie 2015
Lokalizacja: Łódź-Andrzejów

Post autor: kuba_łódź »

Kpc21 pisze:
px33 pisze:Łódź to ostatnie z dużych miast z tym problemem
Częstochowa nie ma przypadkiem nadal całkiem sporej liczby Ikarusów?
Częstochowa jest 3 razy mniejsza od Łodzi i nawet nie jest stolicą województwa, zresztą tamtejsze MPK kupiło 40 hybrydowych Solbusów i przymierza się do powolnego wycofywania Ikarusów. Natomiast w Łodzi zanosi się na to, że Conecto jeszcze długo pojeżdżą.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Post autor: px33 »

Częstochowa nie ma przypadkiem nadal całkiem sporej liczby Ikarusów?
A to takie duże miasto? U nich Ikarusy są w głębokiej rezerwie na wypadek spalenia się dziwnych Solbusów, a i to już niedługo, poza tym porównywanie się do Częstochowy to naprawdę wstyd.
Pragnę zauważyć, że w Juwenaliowe noce Sady wystawiły niemalże same nowe przeguby serii 23xx 24xx 25xx. Do tego jeszcze obsługa linii M3 (z Sadów były jakieś Solarisy 21xx). Pewnie dlatego, w drodze wyjątku, w dzień na mieście pojawiło się więcej starszych Conecto.
Słuszna obserwacja, ale czy tych dodatkowych prac faktycznie było aż tak dużo? Nocne to z tego co widzę trochę ponad 20 wozów, tych M więcej niż 5 na pewno nie było. To razem daje (w skali całej doby) ~50 prac przegubowych na 62 wozy, w większości fabrycznie nowe. W dodatku część zjeżdża przed wyjazdem nocnych lub na granicy (65/5, 69/1, 70/5, 70/3, 70/1, 70/2), a N4/6 wyjeżdża późno. Do tego 65A to o tyle wdzięczna linia, że można na niej łatwo podmienić wóz w kursie ok. 21, pół godziny powinno wystarczyć na obrót wozu.
Licząc tylko przejścia z dziennych na nocne, potrzeba uruchomienia ~45/62 (~75%), przy podmianach na 65 można zejść jeszcze ciut niżej.
Ostatnio zmieniony ndz 07:28, 07 lut 2106 przez px33, łącznie zmieniany 1 raz.
Graficzny
Sympatyk forum
Posty: 717
Rejestracja: czw 10:57, 13 cze 2013

Post autor: Graficzny »

Dużej jak do 2021r. chyba nie powinni ich zostawić w ruchu liniowym.
ODPOWIEDZ