Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Na każdy temat.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: nowy1212 »

Jordi pisze:
wt 12:29, 13 paź 2020
@mig już tu gdzieś pisał, że dzielenie 70 w centrum nie ma większego sensu. Dlatego ją zostawiłem skracając tylko na południu (gdzie pewno będzie 7 z Kurczaków na ŚR i dalej do centrum).
Moze i racja - nie mówię nie :)
Wracajac do twojej propozycji:
70 - OK
75AB - OK
93 - w obecnej formie bym zostawił

55
RETKINIA KUSOCIŃSKIEGO - ... - Przybyszewskiego - Tatrzańska - Broniewskiego - Niższa - ŚLĄSKA NIŻSZA
i w drugą stronę
ŚLĄSKA NIŻSZA - Śląska - KWP - ... - RETKINIA KUSOCIŃSKIEGO

98 SZPITAL CZMP - Matek Polskich - Paradna - Rzgowska - Św. Wojciecha - Sternfelda - Kurczaki - Rzgowska - Broniewskiego - Kilińskiego - DW Łódź Chojny (czyli twoje wydłuzone 93, ale ja bym jednak te linie rozdzielił)

Nowy numer (np 67 lub 98) - DWORZEC ŁÓDŹ WIDZEW - trasa jak 75 - Tatrzańska - Felińskiego - Kruczkowskiego - Śląska - NIŻSZA - w tej sytuacji niepotrzebna linia
67 będzie od razu krzyk i żądania Widzewa na wydłużenie tego do Janowa
Nie będzie. Od dawna nie ma juz krzyków, bo kazdy z Widzewa dobrze widzi jakie korki sa na WZ, ale jeśli nie dzielimy 70 to i tak po sprawie :)
poza tym 60 od Ronda Solidarności nie powala potokami, a za Narutowicza do Tulipana wozi powietrze.
Właśnie dlatego bym ją wywalił z Tulipana na rzecz 67, ale to nieaktualne :)
No i zamiana w centrum 12 z 17 od dawna o tym piszę, że to optymalne wyjście. A na Stoki jednak 15 i 18, bo da to jednak dwie różne relacje, a o to ponoć krzyczały dziadki. Tyle, że 18 tylko w robocze i to szczyty raczej. I tak za wiele na to osiedle... Ale niech mają.
I własnie w tej formie widze 18 :)
Tomba
Bywalec
Posty: 143
Rejestracja: wt 17:55, 04 cze 2019

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: Tomba »

Za tą linię dostanę falę hejtu. 16 z Teofilowa do Pl. Niepodległości dalej Piotrkowska-Mickiewicza-Dw. Łd. Kaliska-Karolew
kamlox
Czasem wpada
Posty: 66
Rejestracja: pn 15:54, 19 lis 2012

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: kamlox »

Krótko: Po co?
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: nowy1212 »

Tak, a z Karolewa niech odbije na Radiostacje przez Piłsudskiego i Kopcińskiego, a następnie na Dąbrowę przez Narutowicza Kilińskiego i Dąbrowskiego
Jordi
Megagaduła
Posty: 2037
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: Jordi »

Ja to bym wręcz Tombie zaproponował linię:

IKEA-Pabianicka-Politechniki-Żeromskiego-Gdańska-Legionów-Północna-Kilińskiego-Pomorska-Radiostacja-Narutowicza-Kopcińskiego-Piłsudskiego-Rokicińska-Puszkina-Przybyszewskiego-Kilińskiego-Narutowicza-Zielona-Kościuszki-Piotrkowska-Rzgowska-KURCZAKI

Jak szaleć to szaleć - 2/3 miasta obleci w 3h :lol:




A na poważnie. Nie wiem ile razy można pisać i prosić, żeby dawać sensowne zmiany z ARGUMENTACJĄ, a nie wymysły od czapy... :roll:
zbychooo
Bywalec
Posty: 122
Rejestracja: pn 20:46, 18 lip 2005

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: zbychooo »

Jordi pisze:
czw 10:56, 05 lis 2020
IKEA-Pabianicka-Politechniki-Żeromskiego-Gdańska-Legionów-Północna-Kilińskiego-Pomorska-Radiostacja-Narutowicza-Kopcińskiego-Piłsudskiego-Rokicińska-Puszkina-Przybyszewskiego-Kilińskiego-Narutowicza-Zielona-Kościuszki-Piotrkowska-Rzgowska-KURCZAKI
Bardzo ciekawa trasa na wycieczkę :D Nie wracasz 2 razy w to samo miejsce, nie zajeżdżasz na pętlę aby nawrócić, omijasz duże remonty, zaliczasz sporą część miasta ;)
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: nowy1212 »

Uwzglednilem poprzednie zastrzezenia tj zamiana 12 z 15 oraz kwestie autobusów na Dąbrowie/Chojnach
Obrazek

Obrazek

Trudno mi obliczyć koszty jedynie mogę podać, ze wyszło mi, że trasy tramwajów zwiększyłyby sie o 9,5km, a dzieki reformie autobusów by się skróciły trasy o 5,5km. Wiec w efekcie wychodzi na to, ze 4km więcej tras z czego 800m to nie moja wina po prostu wydłużenie tramwajów z Dołów do Inflanckiej/ŁKA Marysin
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2387
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

Zastanawiałem się co się u Ciebie stało z 4, ale już widzę. ;)
Cały czas będziemy się spierać o 16 ale wiem że nie po to zrobią Broniewskiego, żeby robić specjalnie linię na Dworzec Chojny. Jeżeli już tak mam czepiać się szczegółów to może spuśćmy zasłonę miłosierdzia na tę 16.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: nowy1212 »

^^Tzn wiesz moja 16 by pełniła inną rolę niż z obecna.
Po pierwsze na odcinku Teofilów-DTC to by było wsparcie dla linii 8, której takt 12min to zbyt mało zwłaszcza w szczycie.
Po drugie chodzi tu także odcinek południowy ŁTR - w rozważaniach wywalam 7, więc coś warto dorzucić.

Alternatywą dla 16 (na która wydaje mi sie, ze potrzeb z 8 brygad w moich rozważaniach) jest wg mnie dorzucenie w szczycie z 3 brygad na 8 by dać takt 6min w największym szczycie co w połączeniu ze zjazdami do zajezdni które przebiegają przez stajnie dałoby już sensowny takt.
Pozostaje kwestia południowego odcinka ŁTR. Być może rozwiązaniem by było wykorzystanie pozostałych 5 brygad jako wzmocnienie w szczycie dla juz istniejących linii? Np. dac 2 brygady na 2 i 3 brygady na 19 - oczywiście to przykład, to juz kwestia odpowiednich wyliczeń, gdzie te pojedyncze brygady lepiej wrzucić by zmaksymalizować korzyści.

Tak właściwie ja na 16 się nie upieram - wg mnie ta linia moze być w formie zaproponowanej przeze mnie pierwotnie, ale równie dobrym pomysłem wydaje mi się to co opisałem wyżej.


PS Oczywiście w swoich rozważaniach pomijam COVID, obecne rozkłady itp traktujac to jako sytuację tymczasową
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2387
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

No ok, 16 jest jak najbardziej wskazana na odcinku Teofilów-DTC dla wzmocnienia 8, ale ciężko wskazać, gdzie mogłaby jechać na południe. Bo moim zdaniem najlepsza byłaby oczywiście Śląska, ale trzy linie na pętli przy Śląskiej to jednak trochę mała przepustowość by była. Kurczaki? Przecież do pl. Niepodległości jest 5, a dodatkowo do DTC 6. Ikea? Nie byłoby takie głupie, gdyby dołożyli prawoskręt NW-SW na Rzgowska/Paderewskiego, to dałoby dobry dojazd z Kuraka do Ikei oraz z osiedla przy Czerwonym Rynku (w stronę Dąbrowskiego) także do Ikei i do Centrum Onkologii. Ale jako linia kursująca tylko co 24 minuty w dni robocze (a nie daj Boże tylko w szczycie) ma raczej słaby sens. Zresztą w ogóle docelowo 16 powinna być w takcie 12 a ponadto kursować minimum w soboty. Ogólnie preferowałbym gdyby do Ikei przez Broniewskiego jeździła 1, ale się nie upieram. Chociaż jest to rozsądne. Wtedy na Dworzec Chojny 5 a na Kurczaki 16.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2430
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: nowy1212 »

TramMomentyStudenta pisze:
ndz 21:41, 08 lis 2020
No ok, 16 jest jak najbardziej wskazana na odcinku Teofilów-DTC dla wzmocnienia 8, ale ciężko wskazać, gdzie mogłaby jechać na południe. Bo moim zdaniem najlepsza byłaby oczywiście Śląska, ale trzy linie na pętli przy Śląskiej to jednak trochę mała przepustowość by była.
Kurczaki? Przecież do pl. Niepodległości jest 5, a dodatkowo do DTC 6. Ikea? Nie byłoby takie głupie, gdyby dołożyli prawoskręt NW-SW na Rzgowska/Paderewskiego, to dałoby dobry dojazd z Kuraka do Ikei oraz z osiedla przy Czerwonym Rynku (w stronę Dąbrowskiego) także do Ikei i do Centrum Onkologii.
1. Linia do Ikei by wyszła dużo drożej, więc odpada
2. Nie 3 linie na Śląska a 2 - dla przypomnienia
Kurczaki - 5,6,7,15
DW Chojny - 1,16
Śląska - 13,19

Przy czym:
16 kursy tylko do 19:30 pon-pt
19 kursy do 22:30 pon-pt

I tu kilka słów wyjasnienia. Otóż przed całym zamieszaniem z COVID i ciaglym zawieszaniem 16 Wyglądało to tak, ze 16 kursowała do 22:30, a 11A do 19:30. Wg mnie jednak ważniejsza linia w moich rozwazanaich to 19, bo 16 to defacto linia wspierająca inne ciagi, więc bym takie przesunięcie zrobił

Obrazek

Ale jako linia kursująca tylko co 24 minuty w dni robocze (a nie daj Boże tylko w szczycie) ma raczej słaby sens. Zresztą w ogóle docelowo 16 powinna być w takcie 12 a ponadto kursować minimum w soboty. Ogólnie preferowałbym gdyby do Ikei przez Broniewskiego jeździła 1, ale się nie upieram. Chociaż jest to rozsądne. Wtedy na Dworzec Chojny 5 a na Kurczaki 16.
Tez bym wolał, ale do Ikei jest daleko. Oczywiście mogę maznąć kreskę, ale to by wyszedł nierealny już plan, bo raczej nie ma komu specjalnie ucina.

Czy 16 co 12min? Wg mnie jako linia wspierająca to nie ma az takiej potrzeby. 24min starczy przy takich, a nie innych finansach. W idealnym swiecie (a taki nam sie nie szykuje...) to mozna by było dac 12min najwyżej w godz 7:00-7:45 i 15:30-17:00
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2387
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

4 kursy rano i powiedzmy 8-10 po południu to zawsze coś. ;)
Druga opcja to pociągnięcie 16 Piłsudskiego aż do Kilińskiego i stamtąd dopiero na Dw. Chojny, co z punktu widzenia (sorry że zostaję na tym stanowisku, oczywiście jak nie będzie pinindzy/taboru/pracowników, to nic na siłę) wydłużenia 1 do Ikei nie byłoby głupie, ale z drugiej strony 16 kursuje w robocze więc też siłą rzeczy odpada.
Jest jeszcze opcja pewnej linii (roboczo oznaczam to 20): Zdrowie - Legionów - Zachodnia - Kościuszki - Piłsudskiego - Kilińskiego - Paderewskiego - Pabianicka - Ikea, co faktycznie spełniłaby wymienione w moim poście kryteria ale byłaby zdecydowanie droższą opcją NAWET od wydłużenia 1 do Ikei (choć przy okazji poprawiłaby mocno dojazd tramwajem na odcinku obsługiwanym tylko przez 43). Poza tym taka opcja to najwcześniej w 2024 (a Broniewskiego ma być gotowa w 2023 ze względu na rozliczenie środków unijnych).
brzoza13
Bywalec
Posty: 163
Rejestracja: ndz 15:25, 10 lut 2019

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: brzoza13 »

Ponieważ w tym roku linia 52 łączy się z linią 76 w godzinach popołudniowych, to mam taki pomysł, że obie linie zamieniły się krańcówkami, przy okazji modyfikując trasy:
52 KOMORNIKI - Kurczaki, Rzgowska, Paderewskiego, rondo Lotników Lwowskich, Politechniki, Obywatelska, Waltera-Janke, Maratońska, Maratońska wewnętrzna, Popiełuszki, Kusocińskiego - RETKINIA KUSOCIŃSKIEGO
76 z cm. Szczecińska do Krakowska- Konstantynowska bez zmian, następnie Konstantynowską, Włókniarzy, Karolewską na pętlę Dw. Łódź Kaliska.
BB93
Sympatyk forum
Posty: 947
Rejestracja: śr 13:27, 01 kwie 2009
Lokalizacja: Zgierz

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: BB93 »

Czyli osłabiamy ciąg na al. Jana Pawła II i zabieramy najszybsze połączenie Teofilowa z Retkinią.
px33
Weteran
Posty: 5841
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: px33 »

I trzecia linia z Retkini na Obywatelską... I jeszcze dodatkowa dziura komunikacyjna na Krzemienieckiej od Retkinskiej do Konstantynowskiej - 6 jeździ zbyt rzadko i nieregularnie żeby traktować je jako możliwy wybór a Z43 też nie będzie jeździć wiecznie
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2387
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

Jeszcze wakacji nie ma, ale już powoli zajmuję się fusiarnią odnośnie miesięcy jesiennych i częściowo dalszych, bo widzę że z Północną będzie krucho (i ta zacznie się pewnie dopiero na wiosnę '22). Zresztą tak myślę - czemu by nie zostawić chwilowo tego placu Wolności w spokoju i zacząć go powiedzmy dopiero po 600-leciu Łodzi (przełom 2023 i '24), może uda się odłożyć ździebko kasy? ;)
No to chlup:

* po otwarciu Śmigłego-Rydza (przynajmniej w zakresie torowiska) są dwie opcje. Każda z nich raczej na pewno będzie wiązać się z zawieszeniem 5 i powrotem jednej z zawieszonych numeracji. Chodzi o:
a) powrót linii 4 i to od razu na normalną trasę, za to 9 będzie znowu przekierowana, tym razem na Teofilów przez Wojska Polskiego i Limanowskiego;
b) utrzymanie 9 na obecnej trasie i 4 w stanie zawieszenia, natomiast powrót 13 z Teofilowa ale przez Limanowskiego, Wojska Polskiego i Kilińskiego, w dodatku na stację PKP Dąbrowa - czyli tam gdzie krańcuje 2.
Bardziej logiczne byłoby a), no ale wiadomo że trzeba być przygotowanym, że Miasto wymyśli inaczej. ;)
Ponieważ jak wiadomo musi wtedy zacząć się przebudowa Przybyszewskiego (żeby nie było wycieku kasy z TdŁ), to 7 znów będzie jechać przez Piłsudskiego i Puszkina. Tutaj zasadnicze pytanie co z 8AB. Na odcinek DTC-Marszałków dojdzie linia 14 wracająca na stałą trasę. Więc w zasadzie tutaj jedyne wyjście to przywrócenie linii 16 ale przez DTC i Piotrkowską i to przynajmniej poniedziałek-sobota, najlepiej w takcie 15 min. Pytanie o kraniec raczej zdaje się być drugorzędne, ale myślę że z Kurczakami byłby spoko pomysł, przynajmniej nie będzie trzeba nadwyrężać dwukierunkowców na linii 3AB (wtedy już po prostu 3).
Tyle elaboratu na dziś. ;)
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2387
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

Nigdy więcej wojny, tym bardziej, że myślę coraz bardziej ambitnie. ;)
Otóż rano wpadłem na pomysł, praktycznie nierealny, ale zasadniczo konieczny, żeby myśleć o sprawnej komunikacji w Łodzi. Chodzi tak na dobrą sprawę o jedyną możliwą na ten moment w Łodzi lokalizację dla tramwaju pospiesznego. I kapitalną z punktu widzenia ograniczenia ruchu samochodowego w zalążku. Pytanie o potoki, ale w sumie nie martwiłbym się tym specjalnie, a nuż widelec może to wykreować w porywach dodatkowe miejsca pracy :)
Chodzi mi o taką linię:
PKP ŁÓDŹ RADOGOSZCZ ZACHÓD - Włókniarzy - Jana Pawła II - Bartoszewskiego - Rzgowska - CZMP

Przewidywane postoje:
* przyszła Włókniarzy/Jantarowa
* Włókniarzy/Liściasta
* Włókniarzy/Lutomierska
* Włókniarzy/Długosza
* Włókniarzy/Legionów
* Włókniarzy/Mickiewicza
* Jana Pawła II/Wróblewskiego
* Jana Pawła II/Obywatelska
* Jana Pawła II/Pabianicka
* Bartoszewskiego/Demokratyczna
* Bartoszewskiego/Przednia (zależnie od lokalizacji krańcówki na CZMP, która być może powstanie jeszcze w latach 20., na razie mówiło się ze strony... rządowej :lol: o roku 2024 :shock: )

Jeśli by się udało, to taki tramwaj pospieszny mógłby powstać gdzieś w okolicach lat 2030-33. To bardzo droga inwestycja, pewnie ze dwa-trzy-cztery razy przewyższy W-Z. Nawet na takiej Włókniarzy należałoby zrobić dodatkowe tory, żeby taka 8 nie miała zbyt wiele wspólnego z tramwajem pospiesznym.

Rentowność inwestycji może paradoksalnie wzrosnąć, gdyby od linii pospiesznej powstała króciutka odnoga pospieszna, która biegłaby w rejonie Pasażu Łódzkiego, przez rejon hali sportowej obok Politechniki aż do Centralu (czytaj: stajni jednorożców). Wówczas, przy spełnieniu odpowiednich założeń, mogłaby np. powstać linia na wzór 8, lecz po skręcie z Limanowskiego we Włókniarzy przyłączona do tramwaju pospiesznego, a następnie przez Politechnikę do stajni i dalej przez W-Z dotychczasową trasą 8. Taka linia mogłaby w pewnym sensie ułatwić dojazd:
* z Politechniki do Dworca Kaliskiego (a przez przesiadkę np. na stajni także do Fabrycznego, i to niemal bez wysiłku)
* szybki dojazd z osiedla na Teofilowie na zajęcia na Politechnice (i z powrotem ;)).

Natomiast linia główna pospieszna:
* ułatwi znacząco dostanie się z osiedla Radogoszcz-Zachód do centrum miasta, bo chociaż są pociągi, to kursują dwa razy na godzinę, a tramwaj mógłby kursować cztery-pięć, ponadto niektórzy mieszkańcy mieliby bliżej do tramwaju niż do pociągu;
* w przypadku przystanków pośrednich zawsze miłym akcentem byłoby przyspieszenie dojazdu nie tylko do centrum, ale także na Dworzec Kaliski, gdzie można się przesiąść w pociąg regionalny i dalekobieżny (za jakiś czas także pewnie będą występować pociągi pospieszne);
* potencjał do szybkiego dostania się do zakładów przy ulicy Demokratycznej, ale też Pryncypalnej oraz kapitalna alternatywa dla dojazdów autobusami w alei Jana Pawła II i Bartoszewskiego ze względu na potencjalną częstotliwość;
* będzie to także bardzo ważne połączenie do CZMP.

Ciekawe, czy ta koncepcja może się powieść. Wiadomo, że droga, ale dla mnie ta inwestycja zwróci się. I może przy tym zmniejszyć korki na Włókniarzy w szczytach.
biengraf
Początkujący
Posty: 20
Rejestracja: wt 17:26, 03 kwie 2018
Lokalizacja: Łódź

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: biengraf »

W perspektywie na rok 2025/2026, proponuję taki układ i takt linii jak poniżej:

Przebieg tras:
1: Dw. Łódź Warszawska - Warszawska, Łagiewnicka, Dolna, Zgierska, Zachodnia, Ogrodowa, Północna, Kilińskiego - Dw. Łódź Chojny
2: Kochanówka - Aleksandrowska, Limanowskiego, Zachodnia, Kościuszki, Piotrkowska Centrum, Piotrkowska, Rzgowska, Dąbrowskiego - Dw. Łódź Dąbrowa
3: Dw. Łódź Warszawska - Warszawska, Łagiewnicka, Dolna, Zgierska, Zachodnia, Kościuszki, Piotrkowska Centrum, Piotrkowska, Przybyszewskiego, Puszkina, Rokicińska - Widzew Augustów
4: Helenówek - Zgierska, Nowomiejska, Pomorska, Kilińskiego, dw. Łódź Fabryczna, Węglowa, Kopcińskiego, Śmigłego-Rydza, Niższa - Dąbrowa Niższa
5: Teofilów - Aleksandrowska, Limanowskiego, Zgierska, Wojska Polskiego, Franciszkańska, Kilińskiego, Przybyszewskiego, Piotrkowska, Rzgowska - Chojny Kurczaki
6: Doły - Strykowska, Wojska Polskiego, Franciszkańska, Północna, Ogrodowa, Zachodnia, Kościuszki, Piotrkowska Centrum, Piotrkowska, Rzgowska - Instytut CZMP
7: Doły - Strykowska, Wojska Polskiego, Franciszkańska, Kilińskiego, Przybyszewskiego, Puszkina, Rokicińska - Widzew Augustów
8: Teofilów - Aleksandrowska, Limanowskiego, Włókniarzy, Mickiewicza, Piotrkowska Centrum, Piłsudskiego, Rokicińska, Puszkina, Przybyszewskiego - Cm. Zarzew
9: Zdrowie - Konstantynowska, Legionów, Zielona, Narutowicza, dw. Łódź Fabryczna, Narutowicza, Kopcińskiego, Piłsudskiego, Rokicińska, Hetmańska, Odnowiciela, Ofiar Terroryzmu 11 Września - Olechów
10: Retkinia - Wyszyńskiego, Bratysławska, Bandurskiego, Mickiewicza, Piotrkowska Centrum, Piłsudskiego, Rokicińska, Hetmańska, Odnowiciela, Ofiar Terroryzmu 11 Września - Olechów
11: Helenówek - Zgierska, Zachodnia, Kościuszki, Piotrkowska Centrum, Piotrkowska, Pabianicka - Chocianowice IKEA
12: Telefoniczna Zajezdnia - Pomorska, Legionów, Gdańska, Kopernika, Włókniarzy, Bandurskiego, Bratysławska, Wyszyńskiego - Retkinia
13: Teofilów - Aleksandrowska, Limanowskiego, Włókniarzy, Legionów, Zielona, Narutowicza, dw. Łódź Fabryczna, Narutowicza, Kopcińskiego, Śmigłego-Rydza, Dąbrowskiego - Dw. Łódź Dąbrowa
14: Retkinia - Wyszyńskiego, Bratysławska, Bandurskiego, Mickiewicza, Piotrkowska Centrum, Piłsudskiego, Śmigłego-Rydza, Dąbrowskiego - Dw. Łódź Dąbrowa
15: Telefoniczna Zajezdnia - Pomorska, Legionów, Gdańska, Kopernika, Żeromskiego, Politechniki, Paderewskiego, Rzgowska - Instytut CZMP
16: Kochanówka - Aleksandrowska, Limanowskiego, Włókniarzy, Mickiewicza, Piotrkowska Centrum, Piłsudskiego, Rokicińska - Widzew Augustów
17: Stoki - Telefoniczna, Pomorska, Legionów, Gdańska, Kopernika, Żeromskiego, Politechniki, Pabianicka - Chocianowice IKEA
18: Stoki - Telefoniczna, Pomorska, Konstytucyjna, Narutowicza, dw. Łódź Fabryczna, Kilińskiego, Piłsudskiego, Piotrkowska Centrum, Mickiewicza, Bandurskiego, Bratysławska, Wyszyńskiego - Retkinia
21: Koziny - Srebrzyńska, Ogrodowa, Cmentarna, Legionów, Zachodnia, Kościuszki, Piotrkowska Centrum, Piotrkowska, Pabianicka, Ksawerów: Łódzka, Pabianice: Warszawska, Łaska - Pabianice Wiejska
22: Chojny Kurczaki - Rzgowska, Paderewskiego, Pabianicka, Piotrkowska, Piotrkowska Centrum, Kościuszki, Zachodnia, Zgierska, Zgierz: Łódzka, 1 Maja - Zgierz pl. Kilińskiego
23: Telefoniczna Zajezdnia - Pomorska, Konstytucyjna, Narutowicza, dw. Łódź Fabryczna, Narutowicza, Zielona, Legionów, Konstantynowska, Konstantynów: Łódzka, Jana Pawła II - Konstantynów pl. Wolności

Takt (co ile minut w dni robocze/nierobocze):
Wariant 1 - zróżnicowane takty linii, cały dzień pozostają takie same
Linie 2, 4, 6, 10, 11, 12, 14, 15, 18: 10/20
Linie 1, 3, 5, 7, 8, 9, 13, 16, 17, 21, 22: 15/20
Linia 23: 20/30

Wariant 2 - równy takt wszystkich linii, podwojenie taktu wybranych linii w godziny szczytu (bez skracania tras)
Linie 2, 4, 6, 10, 11, 15, 18 - 7,5 w godziny szczytu i 15 w pozostałe/20
Linie 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 13, 14, 16, 17, 21, 22 - 15/20
Linia 23 - 20/30

Uzasadnienie:
Analizując reformy tramwajowe z 2001 i 2017, starałem się wyłapać co każda z nich robiła dobrze, a co się nie przyjęło, i na tej podstawie stworzyć zoptymalizowany układ. I tak:
- Linie szczytówki kursujące poniedziałek-piątek, czy linie wariantówki: out. Powodują one w większości zamieszanie i uznałem, że to taktem linii bazowych powinno się osiągnąć wyższe częstotliwości w dni robocze, bez cudowania z różnymi przebiegami tras. Jednocześnie, system przesiadkowy również trochę out - zbyt wiele odcinków w duchu reformy 2001 było obsługiwane przez jedną linię jadącą w jednym kierunku, albo jeszcze gorzej po 2017: linię "pełną" i jakieś pokraki dorzucone na uzupełnienie (casus linii 7 czy zwłaszcza 16). Częstotliwość może i była imponująca dla linii w 2001, ale komfort jazdy dla pasażera niezbyt, zwłaszcza gdy linie się ze sobą nie zgrały. Jest to również uciążliwe na skrzyżowaniach przez potoki pieszych. Jednocześnie, nie oznacza to powrotu do systemu sprzed 2001, a rozsądny kompromis w ilości linii i kierunkach jakie ogarniają.

- Częstotliwość 12 minutowa dla wszystkich linii tramwajowych powoduje, że niemożliwe jest dobre zróżnicowanie taktu na wybranych ciągach. Jest za niska np. dla dwóch tramwajów na Politechniki, czy jednego na Przybyszewskiego/Łagiewnickiej, a jednocześnie zbyt wysoka żeby dołożyć dodatkową linię. Starałem się, żeby dla zdecydowanej większości odcinków ilość poc/h pozostała taka sama lub wzrosła w porównaniu do stanu po reformie 2017/18, a jednocześnie żeby nie ograniczać siebie taktem 12 minut. W ten sposób doszedłem do opcji albo taktu zróżnicowanego na 10 lub 15 dla poszczególnych linii, albo jednego taktu 15 z jego podwojeniem dla wybranych linii w godzinach szczytu. Pierwszy oferuje w miarę jednolity i stabilny takt każdej linii w ciągu dnia, ale jednocześnie sprawia, że tramwaje w godziny szczytu mogą jeździć nieco nabite, zaś poza szczytami - puste (brak dopasowania do potoków), oraz może utrudnić ułożenie równomiernych odstępów odjazdów linii o różnych częstotliwościach. Drugi z kolei sprawia, że najbardziej obłożone kierunki są wzmocnione wtedy kiedy tego najbardziej potrzeba, a układanie równomiernych rozkładów jazdy jest prostsze, ale oznacza niższe zdolności przewozowe poza szczytami, oraz dodaje MPK dodatkową komplikację w codziennej eksploatacji tramwajów.

- Jednolity, 20-minutowy takt we wszystkie dni nierobocze uważam za dobry: zmniejsza skomplikowanie rozkładu jazdy zarówno dla MPK, jak i dla pasażera (stałość i przejrzystość rozkładu niezależnie od dnia to czynnik, który jest bardzo istotny dla pasażerów), oraz lepiej odzwierciedla potoki pasażerskie w moim układzie linii, których jest generalnie więcej, zwłaszcza na ciągach gdzie wcześniej jeździła tylko jedna lub dwie linie. Ogółem, dzięki temu rozwiązaniu na mojej sieci jest mniej poc/h w sobotę (choć nie wszędzie!), ale prawie uniwersalnie wszędzie więcej poc/h w niedzielę. Jeżeli tramwaje miałyby jeździć puste, to jest na to rozwiązanie, które już i tak było stosowane w Łodzi na linii 1 oraz 5: składy jednowagonowe.

- Linie podmiejskie trasą i taktem zintegrowane z miejskimi: każda linia podmiejska stanowi integralny element komunikacji na długim odcinku miejskim, a nie jest ogryzkiem ledwo docierającym do centrum - zmuszającym do przesiadek, nieprzydatnym dla ludzi w mieście. Numeracja dwudziestkami przybliża ideę linii podmiejskich jako części zwykłej komunikacji po mieście, oraz uwalnia przedział 30-49 dla autobusów (ja bym go wykorzystał dla autobusów podmiejskich, szczególnie 42, 43, 44, itp. dla linii do Tuszyna, Lutomierska, Aleksandrowa, itd.)

Mój układ zakłada również następujące rozwoje inwestycyjne w Łodzi:
- Zakończenie remontów większości tras tramwajowych w mieście w katastrofalnym stanie, w tym do Zgierza, Pabianic i Konstantynowa

- Budowa odcinka na przedłużeniu ul. Węglowej od Tramwajowej do Kopcińskiego

- Brak budowy odcinka na Broniewskiego, za to wydłużenie tramwaju na Rzgowskiej do Instytutu CZMP

- Brak budowy odcinka od Dołów do Dw. Łódź Marysin ze względu na brak funduszy na grzebanie w tak niewielkim odcinku

- Przebudowa ul. Legionów, Cmentarnej, Ogrodowej i Srebrzyńskiej. Odcinek Legionów od Cmentarnej do Włókniarzy pozostawiłbym jako awaryjny; wolę to niż żeby jedyna dostępna na nim linia jeździła co 20 minut

- Utworzenie centrum przesiadkowego wokół Dw. Łódź Warszawska, wraz z krańcówką dla tramwajów dwukierunkowych - skrócenie tramwajów od pętli Marysin Warszawska. Jako zatramwaj puściłbym po Warszawskiej 51 i 85 zamienione trasami: 51 do Łagiewnik/Skotnik przez Sterlinga, Źródłową, Marynarską, oraz 85 na Arturówek przez Uniwersytecką i Palki. Takie rozwiązanie urzeczywistnia moim zdaniem wysłanie dwóch linii w tę okolicę, poprawiając takt na Łagiewnickiej i Warszawskiej, a zarazem integruje transport w okolicy przy przystanku ŁKA. Jako alternatywę widziałbym wybudowanie pętli przy Rondzie Powstańców i zakończenie tam jednej linii, a drugiej przy Wycieczkowej, ale niesie to moim zdaniem ryzyko i większych kosztów, i pretekstu do całkowitego zamknięcia linii na Warszawskiej

- Brak odbudowy linii do Lutomierska i Ozorkowa, oraz zignorowanie przez Zgierz linii na odcinku Kurak-Proboszczewice. W razie W, 16 w obecnym kształcie umożliwia wydłużenie do Aleksandrowa, gdyby kiedyś nadarzyła się taka okazja, co nadaje perspektywicznie jeszcze więcej sensu tej linii oprócz stałego wsparcia taktu 8 i 10. Można też spokojnie co trzeci wariant linii 23 wysłać do Lutomierska, jeżeli uda się remont tej trasy jednak. Natomiast, tramwaj na Proboszczewice rodziłby pewne komplikacje w przyjętym przeze mnie systemie, przez co wolę nie planować pod niego.
biengraf
Początkujący
Posty: 20
Rejestracja: wt 17:26, 03 kwie 2018
Lokalizacja: Łódź

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: biengraf »

Jeszcze uzasadnienia dla poszczególnych linii:
2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 14, 15, 18 bez większych zmian, albo sensownie wydłużone
1: wprowadzenie połączenia okolicy Przybyszewskiego/Kilińskiego/DŁF z ŁTR, przynajmniej na jego północnym odcinku, oraz dodatkowa linia na Łagiewnickiej i Warszawskiej dowożąca do ŁTR i DŁF; sporo osób które znam zabiłoby zwłaszcza za połączenie Fabryczny-Manufaktura
4 i 13 zamienione krańcówkami: ze względu na wyższy takt 4-ki, dla lepszej obsługi odcinka na Niższej
7: druga linia na Przybyszewskiego, oraz połączenie okolic Zarzewia z DŁF, okolicami Galerii Łódzkiej i Dołami
12: ze względu na przebieg 23, istnienie 18 o bardzo atrakcyjnej trasie WZ-DŁF, oraz brak połączenia Retkinia-Pl. Wolności
8 i 16: jedno skróciłem na Teofilów, drugie ze względu na przyjęty przebieg jako wzmocnienie 8 i 10, oraz możliwość wydłużenia do Aleksandrowa w przyszłości, idzie na Kochanówkę
17: na Stoki, ponieważ 15 zostało wydłużone do ICZMP, a 12 i 18 by się za bardzo dublowały
21: dla Kozin - tramwaj o przebiegu podobnym jak 7 na ŁTR, o który przebieg wnioskowali mieszkańcy, dodatkowo jadący w okolice pl. Niepodległości, Ronda Lotników i Ikei, dla Pabianic - tramwaj dowożący bezpośrednio aż do Zachodniej/Legionów w Łodzi bez przesiadek
22: dla Zgierza i Kurczaków - powrót starej 16, przejazd przez praktycznie cały ŁTR, oraz jego połączenie z ciągiem Paderewskiego i Rzgowskiej
23: dla Konstantynowa - bezpośredni dowóz do DŁF i w okolice uniwersyteckie, dla Łodzi - wzmocnienie ciągu Zielona-Narutowicza-Konstytucyjna; to jest trasa którą spokojnie mógłby jeździć także tramwaj nocny
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2387
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Nasze wyobrażenia i przemyślenia nt. komunikacji w Łodzi.

Post autor: TramMomentyStudenta »

biengraf pisze:
śr 15:41, 25 maja 2022
4 i 13 zamienione krańcówkami: ze względu na wyższy takt 4-ki, dla lepszej obsługi odcinka na Niższej
Teoretycznie na Niższą mogą iść w sumie dwie linie. Oczywiście nawet przy Twojej propozycji nie za bardzo jest co zmienić w ten sposób, by dwie linie były na tej Niższej, ale myślę, że się da (szczególnie w przypadku, gdyby jednak robili tę Broniewskiego, w co jednak pomału wątpię).
biengraf pisze:
śr 15:41, 25 maja 2022
7: druga linia na Przybyszewskiego, oraz połączenie okolic Zarzewia z DŁF, okolicami Galerii Łódzkiej i Dołami
Linia jak ta lala, powiedziałbym. Wydaje mi się, że prędzej Zarzew z Dw. Fabrycznym i Galerią połączyłbym 13, bo przynajmniej przecina ŁTR i dociera dalej na zachód. Jest to kompletnie niekonwencjonalna koncepcja. Niekoniecznie może wydłużałbym tę linię do Augustowa (chociaż czemu? 15 jadąca od Kurczaków przez Politechniki to też wywijas ;)). Wtedy 7 byłaby idealna na Dąbrowę bądź Niższą, ale pod warunkiem, że jakimś fragmentem będzie zahaczać o ŁTR, czyli gdyby jechała przez Kościuszki, Piłsudskiego, Kilińskiego i np. Dąbrowskiego. Ten ostatni skręt, z Kilińskiego w Dąbrowskiego (relacja N-E), rysowała przez lata linia 4 i było wszystko dobrze. :)
biengraf pisze:
śr 15:41, 25 maja 2022
8 i 16: jedno skróciłem na Teofilów, drugie ze względu na przyjęty przebieg jako wzmocnienie 8 i 10, oraz możliwość wydłużenia do Aleksandrowa w przyszłości, idzie na Kochanówkę
W to wydłużenie do Aleksandrowa to ja wierzę, bo muszę. ;)
Aha, i nie wydłużajmy 6 do CZMP, please, bowiem 6 będzie przynajmniej kolejnych 5-7 lat na dwukierunkach (bo może zrobią kiedyś ten tunel pod Inflancką jako osobne zadanie).
ODPOWIEDZ