Przegląd prasy

Rozmowy na temat łódzkiej komunikacji.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2284
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Przegląd prasy

Post autor: nowy1212 »

https://dzienniklodzki.pl/4-maja-decyzj ... 4-14950404
4 maja decyzja związkowców ws. strajku generalnego w MPK Łódź. Czy i kiedy staną autobusy i tramwaje w Łodzi? Strajk w MPK Łódź 4.05.2020


Ośmiu liderów związków zawodowych w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym spotka się (poniedziałek, 4 maja), by zdecydować co dalej po tym, gdy zarząd spółki i miasto zerwały negocjacje na temat podwyżek dla pracowników.


Informację o spotkaniu potwierdził nam Andrzej Szymczak, przewodniczący „Solidarności” w MPK. Jest prawdopodobne, że zapadnie na nim decyzja o strajku generalnym w MPK, a także o jego terminie. W takiej sytuacji liderzy związkowi zarząd spółki muszą o terminie strajku poinformować z dwutygodniowym wyprzedzeniem.

[...]
Jak stwierdził w rozmowie z „Dziennikiem Łódzkim” Andrzej Szymczak, zanim wprowadzono stan epidemii i obostrzenia, zarząd i związkowcy byli blisko kompromisowego porozumienia. Dlatego po zerwaniu rozmów związkowcy są zdania, że zarząd i właściciel spółki epidemii koronawirusa używają po prostu jako wygodnego alibi do nierozmawiania na temat podwyżek.

Dziwny tok rozumowania pana Szymczaka - twierdzi, że przed koroną prawie sie porozumieli, a po nie i że to spiseq. Dla mnie raczej logiczne - w wyniku korony mamy zapaść w miejskim budżecie.
Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2234
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Re: Przegląd prasy

Post autor: Mat »

Dla mnie to nie jest takie dziwne
Mateusz

EA-1 8-)
Jordi
Gaduła
Posty: 1931
Rejestracja: pt 00:41, 15 cze 2012

Re: Przegląd prasy

Post autor: Jordi »

Najlepsze jest to gadanie, że "w wielu polskich miastach się dogadano, a u nas nie". Ale gdzie? Bo prócz Kielc to ja nigdzie o zapowiedzi strajku nie czytałem, ani o organizacji strajku ostrzegawczego :o
Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2234
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Re: Przegląd prasy

Post autor: Mat »

To chyba tylko świadczy o tym, że w wielu miejscach zarząd dogaduje się z pracownikami bez konieczności strajków, a u nas nie potrafi.
Co do mojej poprzedniej wypowiedzi, żeby była jasność. Mnie nie dziwi tok rozumowania związków
Mateusz

EA-1 8-)
Awatar użytkownika
Mat
Megagaduła
Posty: 2234
Rejestracja: śr 15:18, 20 sie 2014
Lokalizacja: Łódź - MOJE miasto

Re: Przegląd prasy

Post autor: Mat »

Artykuł

"Dziękujemy panu prezydentowi Rosickiemu za słowa uznania skierowane do załogi MPK Łódź. Organizacje związkowe działające w firmie czują się zobowiązane do dokonania sprostowania pewnych danych zawartych w liście otwartym do naszej załogi. 70 proc. zamrożenia gospodarki światowej przekłada się na zmniejszenie rozmiarów usług przewozowych świadczonych przez naszą firmę na poziomie 15 proc. na polecenie Zarządu Dróg i Transportu. Celem nadrzędnym związków zawodowych działających w MPK nie jest prowadzenie działań prowadzących do strajku, a uzyskanie porozumienia, które zażegnałoby trwający spór. Wciąż jesteśmy gotowi na negocjacje w tym temacie. Problem warunków pracy i płacy nie powstał w trakcie pandemii, a zgłoszony przez związki zawodowe odpowiednio wcześniej problem, powinien znaleźć swój finał w zaplanowanym budżecie miasta na 2020 r. 500 mln zł, które miasto według pana prezydenta miasto musi dopłacać do MPK, to przecież nie darowizna, tylko de facto należność za wykonaną usługę przewozową. W roku 2020 miasto przeznaczyło na ten cel 570 mln zł, a wpływy z biletów i migawek stanowią część dochodu miasta, a nie MPK. Nie wszędzie i nie we wszystkich działaniach gospodarki rynek pracownika przestanie istnieć. Pamiętajmy, że wszelkie ruchy miasta dotyczące komunikacji, nie są korzystne dla mieszkańców jak i naszych pracowników. To nie nasi pracownicy otrzymują 13-ste pensje czy nagrody za nieterminowe ukończenie inwestycji miejskich. Inwestycji, które znacząco obniżają możliwość sprawnego funkcjonowania komunikacji, podnoszą koszty naszej pracy, nie wpływają pozytywnie na wizerunek naszej firmy. Odwołując się od słów pana prezydenta w temacie "co jest najważniejsze dla naszej firmy", pragniemy zwrócić uwagę, że zażegnanie trwającego sporu w istotny sposób przyczyni się do utrzymania miejsc pracy i odzyskania zaufania pasażerów. Dziwi fakt, że zarząd zrywając rozmowy ze stroną związkową nie proponuje nic, a w zamian zaostrza tylko trwający konflikt. Dodatkowo komuś zależy na wypracowaniu społecznego poglądu, iż iż to organizacje związkowe żerują na kryzysowej sytuacji. Strona związkowa odnosi wrażenie wręcz odwrotne: to panująca obecnie epidemia stanowi tarczę ochronną dla zarządu spółki. Władze miasta nigdy nie prowadziły rozmów o wzroście wynagrodzeń w MPK, więc z czego rezygnują? Nie wiemy. Serdecznie zapraszamy pana prezydenta i przewodniczącego rady nadzorczej do wzięcia czynnego udziału w zażegnaniu trwającego sporu. Pracownicy MPK Łódź oczekują szybkiego spotkania z państwem oraz zarządem MPK."
Mateusz

EA-1 8-)
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2284
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Przegląd prasy

Post autor: nowy1212 »

Kluczowy fragment
Liderzy związków MPK jednak nie zdecydowali się na ogłoszenie strajku generalnego.

Zamiast tego, dali ostatnią szansę zarządowi i właścicielowi spółki na wyście z kryzysu i zażegnanie sporu. Do mieszkańców Łodzi i załogi skierowali list otwarty, po części będący odpowiedzią na wcześniejszy list wiceprezydenta Wojciecha Rosickiego do załogi MPK.
Ciekawe ile czasu dali
px33
Weteran
Posty: 5742
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Przegląd prasy

Post autor: px33 »

He he. Już widzę jak miasto rzuci się do dawania podwyżek jeśli na rynku są kierowcy z turystyków (na pewno w tym roku branża się nie odbije) i pewnie pojawią się też kierowcy z przewozów lokalnych, które przynajmniej w części mogą upaść na dobre.

Swoją drogą, szkoda że nie zrobili tego strajku w środku zamknięć, może by się okazało, że nikt by nie zauważył
SCEL
Stały bywalec
Posty: 278
Rejestracja: wt 18:44, 10 sty 2017

Re: Przegląd prasy

Post autor: SCEL »

To, że w innych miastach nie słychać o strajku wcale nie znaczy że się dogadują tak jak tego chcą związkowcy. W jednym takim mieście jak tylko związki zaczęły mówić o strajku sprawę postawiono tak, nie podoba się to róbcie strajk, ale my w tym momencie likwidujemy spółkę i ogłaszamy przetargi. Jak uważacie, że u prywaciarza będziecie mieć lepiej to proszę bardzo.
Zarobki w MPK jak na warunki łódzkie wcale nie są takie złe, do tego związkowcy zapominają chyba o socjalu jaki mają, a ten też jest dość bogaty. Kierowców na rynku teraz nie brakuje, z innego miasta wiem, że jak do tej pory mieli problem z kierowcami, tak teraz mogą wybierać w ofertach, bo kierowcy z turystyki, czy przewozów dalekobieżnych i lokalnych są chętni do pracy w takim MPK.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2284
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Przegląd prasy

Post autor: nowy1212 »

A z ciekawości można wiedzieć jak wygląda pakiet socjalny w MPK?
NamonPL
Stały bywalec
Posty: 488
Rejestracja: pt 22:50, 05 lip 2019

Re: Przegląd prasy

Post autor: NamonPL »

Ciekawy artykuł na temat ograniczeń oraz obecnej i przyszłej sytuacji MPK.

https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,2 ... 1-L.1.maly
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2249
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Przegląd prasy

Post autor: TramMomentyStudenta »

No to stawiam sprawę jasno: co młodsi to powinni przesiąść się na rowery, hulajnogi, skutery i motocykle, a zbiorkom tylko dla kobiet w ciąży, rodziców z małym dzieckiem i osób starszych.
nowy1212
Megagaduła
Posty: 2284
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Przegląd prasy

Post autor: nowy1212 »

Ciekawe czy będą zwolnienia w MPK - w dłuższej perspektywie przy większym zniechęceniu ludzi do zbiorkomu i braku limitów w pojeździe to pewno tak się skończy. Przewiduję, że wtedy będzie takt 15min. Oczywiście nie dzis, nie za pół roku, ale jak będzie szczepionka i teoretycznie będzie mozna wrócic do zbiorkomu
Kpc21
Weteran
Posty: 7242
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Przegląd prasy

Post autor: Kpc21 »

TramMomentyStudenta pisze:
czw 21:00, 07 maja 2020
No to stawiam sprawę jasno: co młodsi to powinni przesiąść się na rowery, hulajnogi, skutery i motocykle, a zbiorkom tylko dla kobiet w ciąży, rodziców z małym dzieckiem i osób starszych.
W tym kontekście bardzo "fajnie", że miasto nie rozstrzygnęło przetargu na rowery miejskie.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2249
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Przegląd prasy

Post autor: TramMomentyStudenta »

Kpc, ludzie nie mają własnych rowerów, przepraszam? ;)
px33
Weteran
Posty: 5742
Rejestracja: śr 19:20, 07 mar 2007

Re: Przegląd prasy

Post autor: px33 »

Do podróży wykonanej wyłącznie rowerem własny rower jest generalnie lepszy (chociażby dlatego że zawsze jest i generalnie jest bardziej sprawny), rower miejski zyskuje najwięcej sensu w podróżach kombinowanych, kiedy pozwala zoptymalizować fragmenty podróży (zastąpić tramwaj, który uciekł, podjechać bliżej celu w centrum, ominąć korek).
No i kiedy pogoda jest zmienna - możliwość dojechania gdzieś rowerem i powrotu MPK bo akurat pada to olbrzymi komfort.
Kpc21
Weteran
Posty: 7242
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Przegląd prasy

Post autor: Kpc21 »

TramMomentyStudenta pisze:
pt 23:27, 08 maja 2020
Kpc, ludzie nie mają własnych rowerów, przepraszam? ;)
Wiesz co, ale jak ktoś przyjeżdża np. z Głowna czy Brzezin busem, czy nawet ŁKĄ, to roweru ze sobą nie weźmie (w ŁKA niby można, natomiast w praktyce np. na Kaliskim w pociągu są takie tłumy, że wysiąść tam z pociągu z rowerem po prostu się nie da – teraz przy koronawirusie są mniejsze, ale to kwestia czasu, aż one powrócą). Na takie przypadki świetnym rozwiązaniem był rower miejski, teraz to jednak nie jest żadna opcja.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
TramMomentyStudenta
Megagaduła
Posty: 2249
Rejestracja: sob 17:34, 24 cze 2017

Re: Przegląd prasy

Post autor: TramMomentyStudenta »

Kpc, mówimy o mieszkańcach miast, którzy we własnym mieście de facto pracują. Natomiast wtedy, gdy ktoś mieszka dalej, to rozumiem, że musi dojechać. Nie polecam w obecnej sytuacji turlania się z rowerem pociągiem, chyba że ktoś sobie pracuje w nieregularnych godzinach (w każdym bądź razie nie 8-16, tylko np. 10-18 lub nawet 14-22). Nie tak wielu będzie stać na motocykl 125-kę (chociaż używki można kupić za ok. 5-7 tys.). Nie wszyscy też są biurowcami, którzy mogą sobie pozwolić na pracę zdalną. Sytuacja jest trudna, ale jedyne wyjście w kontekście łodzian (nie Łodzian!) to rzeczywiście zamienić komunikację miejską na dowolny pojazd jednośladowy.
Pacyfik
Coś mówi
Posty: 47
Rejestracja: pn 22:07, 01 lip 2019

Re: Przegląd prasy

Post autor: Pacyfik »

nowy1212
Megagaduła
Posty: 2284
Rejestracja: pt 15:16, 24 mar 2017

Re: Przegląd prasy

Post autor: nowy1212 »

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 65832.html
Więcej praw dla pracowników transportu publicznego

Szykuje się poprawa warunków pracy dla osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach komunikacji publicznej. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej. Ze zmian skorzystają przede wszystkim kierowcy i motorniczowie. Dookreślono też zasady bezpieczeństwa dla pracowników technicznych.

Pojawił się projekt rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury w zakresie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie eksploatacji liniowej, obsługi i naprawy tramwajów, trolejbusów i autobusów, budowy, konserwacji i naprawy sieci trakcyjnej, torów tramwajowych oraz warunków pracy kierowców i motorniczych.

Sporo miejsca poświęcono warunkom socjalno-sanitarnym kierowców i motorniczych. Ministerstwo określa, że przynajmniej na jednym krańcu linii komunikacyjnej powinna być zlokalizowana toaleta dla prowadzących pojazdy, a na krańcu, na którym jest wyznaczona przerwa na spożywanie posiłku, odpowiednie pomieszczenie przeznaczone do spożywania posiłków. Co więcej, jeżeli planowany czas przejazdu linii komunikacyjnej pomiędzy krańcami przekracza 90 minut, to na drugim krańcu również wymagana jest toaleta. Toaleta nie może znajdować się dalej niż 125 metrów od pojazdu. Liczba toalet powinna być dostosowana do liczby jednocześnie przebywających tam pracowników. Jeżeli korzysta z nich więcej niż 10 osób, organizator musi zapewnić oddzielnie toaletę damską i męską.

Pomieszczenia do spożywania posiłku muszą być odpowiednio wyposażone. Pracownikom musi być zapewnione ogrzewanie, wentylacja, bieżąca woda zdatna do picia. Na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek powinno przypadać co najmniej 1,1 m2 powierzchni. W rozporządzeniu dopuszcza się w razie braku możliwości umieszczania na krańcu odrębnej toalety oraz pomieszczenia do spożywania posiłków, możliwość zawarcia umowy z podmiotem zewnętrznym. Wtedy określa się odległość nie większą niż 200 m od miejsca pozostawienia pojazdu. Przedsiębiorstwa będą miały 36 miesięcy na dostosowanie się do nowych wymogów.

Co więcej, w rozporządzeniu określono, że kabiny prowadzących pojazdy liniowe komunikacji miejskiej powinny być oddzielone od części pasażerskiej ścianką z drzwiami zamykanymi na zamek. W oknach zewnętrznych powinny znaleźć się rolety przeciwsłoneczne. Kabina w dodatku musi być obowiązkowo klimatyzowana. Pracodawca musi kierowcom i motorniczym zapewnić we wnętrzu minimalną temperaturę 18 st. C.

Ministerstwo w uzasadnieniu dla rozporządzenia podkreśla, że brak odpowiednich pomieszczeń zarówno sanitarnych, jak i socjalnych, na pętlach i końcówkach linii autobusowych i tramwajowych to obecnie główne problemy kierowców i motorniczych komunikacji miejskiej. – Pracownicy w tych miejscach są w zasadzie pozbawieni możliwości zrealizowania podstawowych potrzeb fizjologicznych i higienicznych. Brak dostępu do bieżącej wody oraz innych środków sanitarnych znacząco podnosi ryzyko zagrożenia zdrowia. Wprowadzenie proponowanych zmian zagwarantuje zachowanie podstawowych praw pracownika – czytamy w projekcie przepisów.

Obowiązki warsztatowe

W rozporządzeniu przypomniano, że na pracodawcy spoczywa obowiązek utrzymywania maszyn, urządzeń i pojazdów w dobrym stanie technicznym. Musi o również określić czynności co do których może wystąpić zagrożenie dla zdrowia i życia. Rozszerzono wykaz prac i czynności obsługowych pojazdu, przy których istnieje możliwość wystąpienia szczególnego zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego. Wymienia się m.in. prace przy sieci trakcyjnej, na torach tramwajowych czynnych dla ruchu pojazdów, na wysokości powyżej 2 m, przy urządzeniach energetycznych będących pod napięciem czy przy cofaniu pojazdów lub innych manewrowych czynnościach jak sprzęganie pojazdów. Takie roboty muszą być wykonywane co najmniej przez dwie osoby w celu zapewnienie asekuracji, a pracodawca musi wydać instrukcje bezpieczeństwa.

Ministerstwo określa także wymogi dla pomieszczeń pracy w zajezdniach i warsztatach. Wspomniane pomieszczenia powinny być wyposażone w urządzenia umożliwiające wyłączenie spod napięcia całej sieci trakcyjnej lub jej części oraz w sygnalizację świetlną informującą o odłączeniu napięcia. Kolor zielony sygnalizacji świetlnej oznacza brak napięcia w sieci i zezwala na wykonywanie prac na pojeździe, kolor czerwony sygnalizacji świetlnej oznacza sieć pod napięciem i zakaz wykonywania prac na tym pojeździe.

Przepisy miałyby określać również wymagania co do bram wjazdowych, parametrów technicznych kanałów przeglądowych i naprawczych oraz oznakowania wewnętrznych dróg komunikacyjnych. Powiększono zbiór dodatkowego oznakowania wewnętrznych dróg komunikacyjnych i transportowych na terenie zajezdni oraz warsztatów. Wprowadzono szczegółowe wymagania dotyczące oznakowania kanałów technicznych oraz wymagania dla pomieszczeń, w których wykonywane są prace związane z obsługą i naprawą autobusów zasilanych paliwem metanowym.

Coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin i rosnące koszty ropy i benzyny mają wpływ na rosnący udział w flocie przewoźników pojazdów m.in. LNG. – Gaz ziemny w stanie ciekłym jest paliwem skrajnie łatwopalnym, wybuchowym i musi być przechowywany w bardzo niskich temperaturach (ok. -160 st. C). Wymienione cechy LNG powodują, że paliwo te jest źródłem poważnych zagrożeń dla ludzi oraz mienia, dlatego dążąc do ograniczenia wszelkich możliwych niebezpieczeństw, pracownicy wykonujący czynności związane z tankowaniem oraz obsługą zbiorników LNG muszą koniecznie posiadać niezbędne kwalifikacje, potwierdzone dokumentem wydanym przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego – wyjaśnia Ministerstwo.

Jak poruszać się po zajezdni

Rozporządzenie jasno określa także zasady manewrowania pojazdami. Na terenie zajezdni i warsztatu dopuszcza się jazdę z prędkością do 10 km/h. Tutaj wprowadzono wyjątek do 20 km/h, jeżeli zastosowano elektroniczny system sterowania ruchem. Wjazd do hal może odbywać się z prędkością do 5 km/h. Ograniczenie to obowiązuje również wewnątrz obiektu.

Niedopuszczalne jest za to przeprowadzanie prób rozpędzania i hamowania pojazdów na torach i drogach postojowych. Czynności te powinny być wykonywane na wydzielonych i odpowiednio oznakowanych odcinkach dróg wewnętrznych zajezdni, a prędkość pojazdów nie powinna przekraczać 30 km/h. Zaznaczono, że wszelkie czynności związane z przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów mogą być wykonywane wyłącznie na wydzielonych i odpowiednio oznakowanych odcinkach torowisk i dróg wewnątrzzakładowych, a prędkość pojazdu nie powinna przekraczać 50 km/h na wyznaczonym odcinku. Uszczegółowiona została procedura cofania tramwajem po torowisku.

Określone zostały także warunki pracy na wysokości, które muszą byś wykonywane z odpowiednio zabezpieczonych rusztowań, balkonów, pomostów lub wysięgników. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się wykonywanie tych prac bezpośrednio na dachu pojazdu, pod warunkiem zabezpieczenia pracownika przed upadkiem z wysokości. Wszystko powinno być wykonywane przy odłączonych odbierakach prądu i wyłączonym napięciu w sieci trakcyjnej. Dopuszczalna jest praca przy podniesionym odbieraku prądu, wyłączonym napięciu i uszynionej sieci trakcyjnej, tylko przy pracach związanych z naprawą i przeglądem pantografu.

Prace przy sieci trakcyjnej muszą się odbywać przy wyłączonym napięciu i przy odpowiednich warunkach atmosferycznych – nie może być wichury, wyładowań atmosferycznych oraz temperatury poniżej 15 st. C. Przy pracach na torowiskach podczas ruchu tramwajów musi być wprowadzone ograniczenie prędkości tramwajów w obu torach do 10 km/h. W nocy oraz przy ograniczonej widoczności muszą być stosowane światła sygnalizacyjne. Pracownik wykonujący pojedynczo prace przy czyszczeniu, konserwacji lub kontroli torów powinien być zwrócony twarzą w kierunku nadjeżdżających tramwajów. Co ważne, dojścia do zwrotnic, w szczególności w celu ręcznego jej przełożenia, powinny posiadać nawierzchnię utwardzoną i równą. W dokumencie wyznaczono 24 miesiące na dostosowanie dojść.
Wreszcie ktoś się tym zajmie... Ciekawe tylko czy wytyczne dot klimy itp beda tyczyc sie starych pojazdów czy tylko nowych. W Konstalch powiedzmy da sie klime zainstalowac, ale czy w takich różnych pekaesach starych to też mozliwe?
Kpc21
Weteran
Posty: 7242
Rejestracja: śr 19:26, 16 lip 2008
Kontakt:

Re: Przegląd prasy

Post autor: Kpc21 »

Pekaesy to nie komunikacja miejska, ich ten przepis nie dotyczy. Tak samo nie muszą mieć oddzielonej kabiny.

Poza tym to się raczej odnosi do nowo wprowadzanych do ruchu pojazdów.
PcForum.eu - Bo IT to nasza pasja!
format c: - najlepszy sposób na wszelkie problemy z Windowsem...
Bykom Stop (i ImageShackowi też)
ODPOWIEDZ